کد خبر: ۸۰۶۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

ترس کودک در ورود به مدرسه را چگونه کنترل کنیم؟

یک روانشناس بالینی گفت: جملات ساده والدین به‌سلامت عاطفی و هیجانی کودک کمک زیادی می‌کند.
ترس کودک در ورود به مدرسه را چگونه کنترل کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

ندا هوشیار اظهار کرد: ترس و اضطراب یک کودک در ورود به مدرسه یا مهدکودک طبیعی است و تقریباً همه ما آن را تجربه کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: اما در مواجهه با این ترس و اضطراب چه باید بکنیم و چه موقع این ترس و اضطراب غیرطبیعی به‌حساب می‌آید؟

این روانشناس خاطرنشان کرد: اولین کاری که یک والد خوب باید در مواجهه با کودکی که از رفتن به مدرسه می‌ترسد انجام دهد این است که ترس و نگرانی بچه را انکار نکند.

هوشیار اضافه کرد: پس گفتن اینکه ترس ندارد، نگران نباش، تو پسر/دختر شجاعی هستی و...کاملاً اشتباه است.

وی بیان کرد: به‌جای انکار اول خودتان بپذیرید که فرزند شما ترسید است و در قدم بعدی احساسات فرزندتان رو تائید کنید.

عضو سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: می‌توانید بگوید؛ الآن چه احساسی داری؟ و بعد جواب کودکتان را به این صورت تائید کنید: پس تو ترسیدی؟ متوجه شدم. تو الآن نگران هستی.

هوشیار عنوان کرد: در سومین قدم با احساس کودک همدلی کنید؛ نشان بدهید که احساسات او عجیب و غریب نیست بلکه کاملاً طبیعی بوده و افراد دیگر هم ممکن است احساساتی شبیه به او را تجربه بکنند.

وی اظهار کرد: همدلی کردن یعنی من احساسات تو رو درک می‌کنم و می‌دانم الآن چه حسی داری، به‌عنوان مثال می‌توانید بگوید؛ می‌توانم بفهمم الان چقدر نگرانی ولی اشکالی ندارد این طبیعی است.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: یا اینکه بگوید می‌فهمم الآن ترسیدی. منم وقتی به سن تو بودم و می‌خواستم به مدرسه بروم ترسیده بودم.

هوشیار خاطرنشان کرد: خیلی عادی است که الان ترسیده باشی چون تا حالا مدرسه را ندیده‌ای، با گفتن همین جملات ساده شما به‌سلامت عاطفی و هیجانی کودکتان کمک زیادی کرده‌اید.

وی اضافه کرد: می‌توانید این مراحل را در سایر موقعیت‌های زندگی و در مورد بقیه هیجانات مثل غم، خشم و... هم با کودک انجام دهید.

عضو سازمان نظام روانشناسی بیان کرد: اگر ۴ هفته از شروع ترس، اضطراب و نگرانی فرزندتان گذشته و همچنان ادامه دارد باید به روانشناس کودک مراجعه کنید چون احتمال دارد فرزند شما یکی از انواع اختلالات اضطرابی را داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین