کد خبر: ۸۱۵۰۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲

روزنامه الاهرام: سال ۲۰۲۲ سال سوگ‌های بزرگ بود

به نوشته روزنامه مصری الاهرام، در حالی جهان سال ۲۰۲۲ را به پایان می‌برد که ویژگی اصلی آن حوادث و بحران‌های متعددی است که مردم جهان پشت سر گذاشته‌اند.
روزنامه الاهرام: سال ۲۰۲۲ سال سوگ‌های بزرگ بود
آفتاب‌‌نیوز :

سید عماد حسینی- فاروق جویده روزنامه‌نگار برجسته مصری در این یادداشت آورده است: تصور نمی‌کنم جهان حوادثی مشابه آنچه امسال شاهد بودیم را پیش از این به چشم دیده باشد.

او می‌افزاید: سالی که در واپسین روزهای آن به سر می‌بریم، هیچ کشور و ملت و مکانی را بدون خاطرات بد و دردناک نگذاشته است به نحوی که می‌توان آن را سال سوگ‌های بزرگ توصیف کرد و از آن مهم‌‌‌تر، قرار است امسال برخی از حوادث و بحران‌های خود را به سال و سال‌های بعدی هم منتقل کند.

این نویسنده مهم‌‌ترین حوادثی را که جهان را در سال 2022 درنوردیده به ترتیب برشمرد و در این باره نوشت:

اول: باید در مقابل مشکل بزرگی که از ابتدای امسال آغاز شد توقف کرد؛ جنگ روسیه و اوکراین که رئیس‌جمهور پوتین را در صدر اخبار قرار داده و او را به بازیگر نقش اول حوادث جهانی مبدل کرد. پوتین رهبر یک کشور بزرگ بود و هیچ‌کس هم منکر چنین چیزی نیست، اما با حمله به اوکراین او در صدر اخبار جهان قرار گرفت و حتی می‌توان گفت اکنون صاحب کلام اول در تمام رخدادهایی است که در این کره خاکی به وقوع می‌پیوندد، زیرا تمام جهان تحت تاثیر و زخم‌خورده این جنگ شده‌اند.

دوم: تبعات جنگ بین روسیه و اوکراین بزرگ‌ترین حوادث جهانی را هم با خود به همراه آوردند. تبعات این جنگ از قطع گاز روسیه از کشورهای اروپایی آغاز و به بحران غذا ختم می‌شود و از تحریم‌های غرب در زمینه معامله با بانک‌های روسی تا حمایت نامحدود از اوکراین نیز از تاثیرات این جنگ به شمار می‌رود. به هر شکل موضع روسیه باعث بروز هرج و مرج در اقتصاد جهانی و افزایش قیمت‌ها و به طور خلاصه اختلاف در ساختار اقتصادی تمام کشورهای جهان شده است.

سوم: به رغم آنکه ویروس ویرانگر کرونا سال‌های قبل آغاز شده بود، اما تاخت و تاز خود را علیه میلیون‌ها نفر از انسان‌ها در سال جاری هم ادامه داد. با وجود آنکه سال به پایان خود نزدیک می‌شود، اما این ویروس نشان داده است به پایان نرسیده و همچنان در حال ایجاد سویه‌های جدیدی برای خویش است تا فاجعه‌های مربوط به خود را افزایش دهد.

چهارم: امسال شاهد بزرگ‌ترین حوادث طبیعی از زلزله گرفته تا سیل، آتشفشان و باران‌های شدید بودیم که باعث شد شهرهایی به طور کامل تخریب و معادلات طبیعت دستخوش تغییر شود و هزاران قربانی بگیرد.

پنجم: به رغم نتایج محدودی که نشست سران کشورهای عرب در الجزایر داشت، با این حال جمع شدن رهبران عرب بعد از سال‌ها اختلاف و دوری در یک کشور و به ویژه همسویی آنها در رابطه با فلسطین و علیه تجاوزات صورت‌گرفته در قدس، امیدوار کننده بود، هرچند شرایط عربی برای خروج از بحران‌ها، مشکلات و جنگ‌هایش نیازمند یک همسویی عربی است.

ششم: موفقیت قطر در برگزاری جام جهانی یکی از دستاوردهایی است که کلیه کشورهای عربی باید به آن افتخار کنند و با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته برای ضربه زدن به وجهه کاخ سفید اما قطر توانست جام جهانی را به یک دستاورد سیاسی و تمدنی تبدیل کند.

هفتم: بحران‌های داخلی در کشورهای مختلف عربی همچنان آینده امنیت و توسعه این کشورها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این رابطه به ویژه باید به ادامه جنگ‌های داخلی اشاره کرد که ملت‌های بسیاری همچون سوریه، عراق، یمن و لیبی را تهدید کرده و طوفان‌های سیاسی در لبنان، سودان و چند کشور دیگر هم رویاهای ملت‌های این کشورها را برای پیشرفت و توسعه دچار مشکل کرده است.

هشتم: مساله تروریسم همچنان یکی از خطرناک‌‌ترین چالش‌های جهان عرب محسوب می‌شود که به یک کشمکش فکری و دینی تبدیل شده و از طریق جنگ‌های داخلی به نسل‌های جدیدی در حال انتقال است، پس باید تدبیری اندیشیده شود تا آنها از گزند طوفان‌های افراطی‌گری و جمود فکری نجات پیدا کنند.

نهم: مشخص شده است که ما در جهان نوینی به سر می‌بریم که کشمکش‌های جدیدی آن را تهدید می‌کند، با این حال تاکنون هیچ‌کس از شکل واقعی و میزان گستردگی آن آگاهی کامل نداشته، اما این خطرات جدید از جنگ‌ها گرفته تا گرسنگی و فناوری‌های نوینی که به شکل سلاح، بیماری‌ها و تروریسم نمود پیدا کرده آینده بشریت را به خطر انداخته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین