کد خبر: ۸۱۷۷۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲

تصمیم سرنوشت‌ساز درباره «سقوط»

داستان «سقوط» یعنی همان مینی سریالی که چند روز اخیر سر و صدا به پا کرده و بعد از حرف‌وحدیث‌ها برای پخش آن در نهایت پنجشنبه شب از «فیلیمو» منتشر شد، تنها به یک خبر ساده محدود نمی‌شود.
تصمیم سرنوشت‌ساز درباره «سقوط»
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری ایرنا نوشت: پخش این مینی‌سریال بعد از اتفاقاتی که پشت سر گذاشت نشان از تصمیم‌گیری‌هایی دارد که شاید پیشتر نمونه آن را کم‌تر دیده باشیم. ماجرا از این قرار است که بعد از ساخت این اثر به کارگردانی سجاد پهلوان‌زاده، حمید فرخ‌نژاد که از بازیگران این کار است اقدام به ترک کشور و اظهارنظر‌هایی کرد که پخش سقوط را تحت‌الشعاع خود قرار داد. از همان زمان بود که جنجال‌ها بر سر پخش این سریال بالا گرفت. گروهی در مذمت او از دستمزد چند میلیاردی این بازیگر می‌گفتند و معتقد بودند که این رفتار آن هم زمانی که اثری در آستانه پخش قرار دارد، کاملاً غیر حرفه‌ای است. برخی هم معتقد بودند که در این شرایط باید جلوی انتشار کار گرفته شود.

در تببین شرایط صدور مجوز انتشار برای سریال‌ها باید به این نکته اشاره کرد که ساترا سه مجوز می‌دهد. مجوز فعالیت پلتفرم که فیلیمو آن را در سال‌های گذشته دریافت کرده است و مجوز آن هنوز اعتبار دارد. مجوز تولید سریال که سقوط این مجوز را دریافت نکرده است و مجوز انتشار که مدتی پیش برای دریافت آن اقدام کرده است. عدم دریافت مجوز تولید ریسک سرمایه گذاری را افزایش می‌دهد و همچنین نهاد‌های نظارتی می‌توانند از تولید هر سریالی بدون مجوز تولید، جلوگیری کنند، اما فارغ از این موضوع هر سریال نمایش‌خانگی قبل از پخش نیازمند اخذ مجوز پخش از ساترا است.

با این وجود مسیر ارتباطی بین فضای نمایش خانگی و ساترا از آن مقوله‌هایی است که نیاز به تدوین قوانین دقیق و مشخص‌تری دارد. هر چند تا به اینجا مدیرعامل فیلیمو پاسخی به ادعای ساترا مبنی بر مشکل در مجوز این کار ارائه نکرده، سکوتی که به ابهامات وارد شده به اثر دامن می‌زند و این سوال را از سوی رسانه‌ها مطرح می‌کند که اگر پاسخی دارید پس چرا آن را عنوان نمی‌کنید؟

از سوی دیگر این تصمیم‌گیری شبکه نمایش خانگی را در این رکود وارد مدار تولید کرده است. البته که محتوای آن هم به عنوان اثری که تلاش نیرو‌های امنیتی کشور را به تصویر می‌کشد، حائز اهمیت است که لزوم پخش این کار را پررنگ‌تر می‌کند.

این مینی سریال ۹ قسمتی یک داستان عاشقانه را بر بستر یک رخداد سیاسی و جاسوسی روایت می‌کند. در خلاصه داستان آن هم آمده است: «پیوند عاشقانه آیسان و ژاکان در عبور از روز‌های سخت آغازین زندگی مشترک‌شان، جانی دوباره می‌گیرد. آن‌ها برای آبیاری درخت عشق‌شان راهی ماه عسل می‌شوند… سفری که پایان‌اش تاریکی است.» این روایت با بهره‌گیری از بازیگران از اقوام گوناگون ایرانی و استفاده از ظرفیت حضور بازیگران جوان به یک اکشن جاسوسی تبدیل شده است.

علاوه بر حمید فرخ نژاد بازیگران دیگری، چون عباس جمشیدی فر، سجاد بابایی در این سریال بازی کرده‌اند. نقش اصلی زن این سریال به یک چهره تازه به نام الناز ملک سپرده شده است. درساخت این سریال محمد حسین مهدویان به عنوان مشاور کارگردان حضور دارد. فیلمنامه سریال را هم اعظم بهروز براساس طرحی از بهجت شریف به نگارش درآورده است.

با همه این‌ها پخش این سریال با تصمیمی به موقع، یادآور این است که چقدر به حضور این دست افراد که در بزنگاه‌های حساس فرهنگی تصمیم درست را بگیرند و از آن حمایت کنند، در عرصه حکمرانی فرهنگی کشور نیاز است. همچنین می‌توان گفت که پخش چنین اثری با موضوع تلاش نیرو‌های امنیتی برای صیانت از این خاک آن هم در یک قالب قابل قبول به منزله بازی نکردن در زمین دشمنی است که خواهان کتمان قدرت ایران در عرصه سیاست و امنیت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین