کد خبر: ۸۲۰۵۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۲
ناطق نوری در همایش مجلس:

نماینده شدن برای مجلس وارستگی می‌خواهد نه وابستگی

نمایندگی نیازمند صراحت لهجه است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رسالت عظیم نمایندگان مجلس در ایفای وظیفه نمایندگی تاکید کرد که نمایندگی نیازمند وارستگی، صراحت لهجه و دوری از تعلقات مادی و اندیشه جناحی است. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، علی اکبر ناطق نوری امروز در اولین همایش 30 سال قانونگذاری با اشاره به همزمانی برگزاری این همایش با سالروز تصویب قانون اساسی اظهار داشت : «قانون اساسی در شرایطی تصویب شد که کشور و ملت ما از یک حکومت دیکتاتوری وابسته به استکبار جهانی و از مجلسی فرمایشی رهایی یافته بود».

وی افزود: «خبرگان قانون اساسی با توجه به همه تجربیات تلخ و شیرین گذشته از صدر مشروطیت تا پیروزی انقلاب اسلامی قانون اساسی جامعی مبتنی بر آموزه های دینی و برگرفته از آیات و روایات تدوین کردند».

رئیس پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی گنجاندن اصل مترقی ونجات بخش ولایت فقیه را در قانون اساسی به عنوان اصل غیر قابل تغییر، بهترین تضمین برای حفظ نظام اسلامی و جلوگیری از انحراف نظام خواند و گفت : «تدوین کنندگان قانون اساسی برای آنکه تاریخ مجددا تکرار نشود قدرت در مدیریت کشور متمرکز نشده و موجب تمرد نگردد و به دنبال آن دیکتاتوری به وجود نیاید به تفکیک قوا دست زدند و قواعد هر یک از قوا را مشخص کردند».

ناطق نوری تاکید کرد: «به لحاظ آنکه مجلس شورای اسلامی مظهر دموکراسی است و قدرت در آن در دست یک یا چند نفر متمرکز نیست خطر خودکامگی در آن بسیار کم و یا منتفی است».

وی افزود: «خبرگان قانون اساسی بیشترین قدرت و اختیارات را به مجلس دادند و هیچ مجلسی در دنیا به اقتدار مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی نیست».

رئیس مجلس پنجم با اشاره به نحوه قانونگذاری در آمریکا و تایید قوانین مصوب کنگره توسط ریاست جمهوری این کشور، خاطرنشان کرد: «در روند قانونگذاری آمریکا اگر نظر رئیس جمهور در قانونی تامین نشود کنگره می تواند با دو سوم آرا مصوبه را تایید و برای اجرا ابلاغ کند، بنابراین ملاحظه می کنید در مقطعی از قانونگذاری دست کنگره زیر سنگ رئیس جمهور است و به نوعی حق وتو برای رئیس جمهور در مقابل کنگره وجود دارد».

ناطق نوری خاطرنشان کرد: «اما بر اساس قانون اساسی کسی نمی‌تواند مجلس شورای اسلامی را منحل کند وقتی قانون تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید هیچ قدرتی نمی‌تواند این مصوبه را وتو کند، این نشانگر اقتدار مجلس شورای اسلامی است».

وی با اشاره به 9 اصل قانون اساسی مبنی بر وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی در تحقیق و تفحص تصویب موافقتنامه ها و قراردادها، حکومت نظامی، پرداخت وام بدون عوض توسط دولت، استخدام کارشناسان خارجی، سئوال از مسئولان، مصونیت در اظهار نظر، سئوال و استیضاح رئیس جمهور و وزرا تاکید کرد: «این اختیارات و اقتدار در هیچیک از مجالس دنیا وجود دارد با توجه به اصول و ارزشهای دینی و اسلامی و ملی ما قدرت در یک جا متمرکز نیست و بنابراین خطر خودکامگی وجود ندارد و بر اساس این قوانین نمایندگان می‌توانند نظارت و دخالت نمایند و قوانین زنده ای را به تصویب برسانند».

ناطق نوری خاطرنشان کرد: «طبیعی است که نمایندگان چنین مجلسی با این اقتدار قانونی مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش دارند و پاسخگویی به مردم و خداوند در قبال این رسالت عظیم بسیار سخت و دشوار است».

رئیس مجلس پنجم افزود: «نماینده شدن برای مجلس وارستگی می‌خواهد نه وابستگی، سلامت نفس و آزادگی می‌خواهد نه رهایی از قید بندگی خدا بلکه رهایی از قید نفس و تعلقات مادی، صراحت لهجه می خواهد با صداقت و تعهد دینی نه لجام گسیختگی به قیمت بی آبرو کردن افراد، عمل کردن می‌خواهد و خدایی فکر کردن نه جناحی اندیشیدن».

وی افزود: «امام خمینی (ره) نیز در این رابطه فرمودند: «آنکه در مجلس است برای خدا در مجلس باشد برای نصرت خدا باشد اگر همه برای نصرت خدا باشیم خدا به وعده خود عمل می‌کند»».

ناطق نوری تاکید کرد: «تعلق نداشتن به معنای تهی دستی نیست بلکه به معنی آن است که به مادیات دل نبندیم تا این دلبستگی مانع حقگویی ما نشود. نقطه ضعفی نداشته باشیم که جلوی صراحت لهجه ما را بگیرد. سلامت حرکت کنیم و قدرتمند همانگونه که مدرس عمل کرد».

وی در پایان با اشاره به سالروز ترور مدرس خاطر نشان کرد: «پس از ترور مدرس وی از بیمارستان به رضاخان پیام فرستاد و گفت به رضاخان بگویید من زنده هستم و مردان تاریخ تا ابد زنده هستند چون نهضت زنده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین