کد خبر: ۸۴۵۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۰
داستان نگرانی‌هایی که عضو برجسته دفتر امام به خاطر ظهور نیروهای متحجر داشت

آرزوی مرگ دارم

یک سال از درگذشت آیت‌الله توسلی به هنگام نطقی افشاگرانه گذشت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه سیاسی: من یک روز داشتم می‌رفتم در اتاق، دیدم که مرحوم حاج احمد آقا، با یکی از دوستان دارند صحبت می‌کنند و به ایشان می‌گویند که امروز خدمت امام نروید (آن فرد هر روز خدمت امام می‌رفت) ایشان گفتند: «که برای چه»؟ حاج احمد آقا فرمودند: «آیا شما در جایی صحبتی کردید»؟ ایشان گفتند: «بله»، فرمودند که امام صحبت‌های شما را گوش کرده، ‌شما در صحبت‌هایتان گفتید امام خدمت امام زمان می‌رسد و فریاد امام بلند شده که «این نسبت‌ها چیست که به من می‌دهند. من هم یک فرد عادی هستم. چرا این حرف‌ها را به من نسبت می‌دهند».... 

سه نفر آمدند و می‌خواستند بگویند که ما خدمت امام زمان می‌رسیم، یک کتاب خطی هم آورند و بردند و خدمت امام رسیدند و گفتند که ما خدمت امام زمان می‌رسیم. امام فرمود که من سه تا سوال دارم. اول اینها را از آقا سوال کنید و برای من بیاورید تا من با شما صحبت ‌کنم. ا- حادثه ربط حادث به قدیم برای من لاینحل مانده است. 2- آن چیزی که من به آن خیلی علاقه دارم چه هست؟ 3- و یک چیزی هم گم کرده‌ام که بگویید آن چیست؟ بنا شد که بروند و خبر بیاورند، دو روز بعد آمدند و سر سه راه، به مرحوم حاج احمد آقا فرمودند که برو ببین که چه می‌گویند. من متوجه نشدم که چه چیزی گفتند. وقتی مرحوم حاج احمد آقا برگشت، امام به آنها گفت: «شیادها، دست از این حرفهایتان بردارید و دنبال این شیادی‌ها نروید». برنامه امام این بود، نمی‌خواستند مردم را با این حرف‌ها سرگرم کند و حرف امام این بود.... 

متن کامل نطق ناتمام آیت‌الله توسلی در مجمع تشخیص (کلیک کنید)
فایل صوتی آخرین سخنرانی آیت‌الله توسلی (کلیک کنید)
روایت هاشمی رفسنجانی از آخرین لحظات زندگی آیت الله توسلی (کلیک کنید)

این آخرین جملات نطق آیت الله توسلی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت بود که ناتمام ماند و گویی شرح این سخنان آنچنان دور از ذهن می نمود و با شرایط امروز فاصله داشت که ادامه سخن آن روحانی فقید در کام بسته بماند. 

آیت الله توسلی اینچنین در میانه سخن با زندگی خویش وداع گفت، درحالی‌که آمده بود تا تفسیرگر و روایت‌گر خواب چند باره سید حسن خمینی برای مقامات نظام باشد؛ خوابی که در آن، امام باری به سید حسن و باری نیز به محسن رضایی گفته بود که می‌خواهند مرا از مملکت خود بیرون کنند و شما نگذارید؛ خوابی که منجر به سخنان حسن خمینی در نقد ورود نظامیان به سیاست شده و در نتیجه او را با حملات برخی نیروهای تندرو وحامی دولت نیز مواجه کرده بود. و آیت الله توسلی به آن جلسه آمده بود تا همچنان امین و حافظ بیت امام باشد.

آیت الله محمد رضا توسلی در سالهای حضور امام در قم و سپس تهران، عضو دفتر و مسئول تعیین تنظیم قرارها و ملاقاتهای رهبر انقلاب بود. سابقه آشنایی او با امام نیز به سفر امام به محلات در سالهای پیش باز می گشت که محل زندگی و تولد او بود. او متولد سال 1309 در این شهر بود و 14 ساله بود که پای در حوزه علمیه محلات گذاشت؛ دو سال بعد اما تحصیل خود را در حوزه علمیه قم ادامه داد و حضرات آیات سلطانی طباطبایی، شهیدصدوقی، شیخ مرتضی حائری، محمدعلی مجاهدی وامام موسی صدرازجمله اساتید دوره سطح وآیات عظام بروجردی، امام خمینی وعلا مه اصفهانی نیز ازاساتید خارج فقه واصول وی درقم بودند. در سالهای پس از انقلاب به دلیل حضور شهید فضل الله محلاتی، آقای رسولی محلاتی و مرحوم آیت الله توسلی محلاتی در بیت امام، آنها به حلقه سه نفره محلاتی ها در بیت امام معروف شدند.

در سال 59 بود که توسلی در کنار مسئولیت خود در بیت امام، اولین حکم امیر حج را دریافت کرد و در سالهای بعد نیز حضور درشورای بازنگری قانون اساسی، مجلس خبرگان ومجمع تشخیص مصلحت نظام را تجربه کرد.

آیت الله توسلی اگرچه کاندیدای ورود به خبرگان در آخرین انتخابات این مجلس بود اما از راهیابی به مجلس خبرگان در این انتخابات به‌رغم سابقه حضور در این مجلس، باز ماند.

او اما به هنگام شمارش آرا طی تماسی با مصطفی پورمحمدی وزیر وقت کشور به وی یادآور شده بود که «او در انتخابات گذشته مجلس خبرگان بدون اینکه مورد حمایت هیچ گروه و لیستی باشد، موفق به کسب 900 هزار رای شده حال چگونه ممکن است که در انتخابات جاری که وی مورد حمایت اصلاح‌طلبان نیز بوده است به ناگهان نام وی از لیست نامزدهای راه یافته به مجلس خبرگان حذف شود»؟

با انتشار این خبر اگرچه وزارت کشور به تکذیب تماس آیت الله توسلی و مصطفی پور محمدی پرداخت اما محمدعلی ابطحی در سایت شخصی خود نوشت که «آقای توسلی می‌گفت: حتما آنهایی که این خبر را تکذیب کرده‌اند از خود وزیر نپرسیده‌اند چون در آن صورت آقای پورمحمدی توضیح می‌داد که من در فلان ساعت از تلفن سیاسی دفتر امام تماس گرفتم و با خود ایشان مفصل در مورد نگرانی‌های انتخاباتی صحبت کردم». 

ماجرای تلفن سیاسی و تذکر آیت‌الله توسلی: چرا وزارت کشور تکذیب می‌کند؟ (کلیک کنید)

در همین حال آیت الله توسلی خود نیز در گفتگویی اعلام کرد که «من شخصاً با وزیر کشور به صورت تلفنی صحبت کردم و تذکر داد‌م که آماری که ما از منابع مطلع در وزرات کشور داریم با برخی آمارهای منتشر شده متفاوت است. بنده در این گفت و گوی تلفنی درخواست شمارش دقیق آرا را ارائه کردم و در خصوص صحت و سلامت روند انتخابات تذکراتی را به ایشان دادم».

در پی وقوع چنین اتفاقاتی در انتخابات خبرگان گذشته، محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت نیز در نامه‌ای به این عضو برجسته دفتر امام یاد آور شد که «نام شما به عنوان فقیهی متخلق که یاور و یادآور امام راحل در این دوران است، برای مردم تهران ناشناخته نیست، پس باید دلیل کمبود آرای اندکی را که مانع حضور حضرتعالی در این دوره از مجلس شد، در عوامل دیگری جست‌وجو کرد که حداقل آن ابهام‌ها و نارسایی‌ها در فرایند حضور، رقابت، تبلیغات و امکانات و مسائل پس از انتخابات است».

او نیز البته در پاسخ به نامه محسن میردامادی نوشت که «گرچه از روند انتخابات و شمارش آراء گله‌مند هستم اما به هیچ وجه احساس ناراحتی ندارم بلکه از آن جهت که به وظیفه شرعی و قانونی و به وصیت حضرت امام راحل عمل کردم خوشحال و سربلندم و چون اینجانب جهت جلوگیری از تحریف امام به عنوان کسی‌که از ابتدای نهضت، آن پیر مرشدم بود و در رکابش بودم و یکی از نزدیک‌ترین و آشناترین افراد به کار آن بزرگوار می‌باشم، وظیفه خود می‌دانم اجازه ندهم افکار متحجر - که در زمان آن حضرت جایی در انقلاب نداشتند و امروز میدان‌دار انقلاب شده‌اند - افکار امام را تحریف ‌نمایند».

آیت‌الله توسلی پیشتر و در جریان ردصلاحیت ها در این انتخابات نیز در نامه ای به آیت‌الله مشکینی نگرانی خود را از روند امور اعلام کرده بود.

نامه آیت‌الله توسلی به آیت‌الله مشکینی (کلیک کنید)

مرحوم توسلی در دولت محمد خاتمی نیز سمت مشاور عالی رئیس جمهور در امور روحانیون را برعهده داشت و پیش از آن نیز از اولین چهره‌هایی بود که برای حضور در فیلم انتخاباتی سید محمد خاتمی اعلام آمادگی کرده بود.

آیت الله توسلی اما در سال 84 و در جریان انتخابات با برخوردهایی روبه‌رو شد که نهایتا حتی گفت: «این اهانت‌‏ها طوری است که آرزوی مرگ دارم، چون در زمان شاه هم چنین توهین‌‏هایی به روحانیت نمی‌‏شد».

گزارش تصویری: وداع با آیت الله توسلی (1)
گزارش تصویری: وداع با آیت الله توسلی (2)
گزارش‌تصویری: ترحیم آیت الله توسلی


اولین سالگرد درگذشت این یار دیرین امام، فردا پنج‌شنبه در حسینه شماره 2 جماران برگزار می‌شود.
مراسم سالگرد آيت‌الله توسلی در حسينيه شماره 2 جماران(کلیک کنید)
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۳
0
0
یادتان هست که در حکومت [...] جایی برای درک مقام علی نبود ؟ [...] مفسر قرآن !!! و ... . چقدر تلخ است تکرار تاریخ.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۴
0
0
حرف سيد حسن خميني درباره دخالت نظاميان در سياست درست
اهانتي تندروها به ايشان اشتباه
ولي بايد بدانيم و مي دانيد كه انتصاب ايشان به امام دليل صحت اعمال ايشان نيست چناانكه انتقاداتي بر ايشان وارد است
به نظر ميرسد هدف شما از اين مقاله بهره برپاري سياسي ست و يك عمليات رپاني
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین