کد خبر: ۸۴۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۶
گزارش اختصاصی آفتاب از آخرین تصمیمات در ستاد انتخاباتی مهدی كروبی

كرباسچی، نامزد انتخابات می‌شود یا رئیس ستاد كروبی؟

علی عبدالعلی‌زاده و نوروززاده اصلی‌ترین نامزدهای ریاست ستاد انتخاباتی کروبی پس از کرباسچی هستند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه سیاسی: سید محمد خاتمی یک هفته پس از اعلام نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده، اقدام به معرفی رئیس و نایب‌رئیس ستاد انتخاباتی خود کرد. او در این راستا طی حکمی محمدرضا عارف را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی و محسن امین‌زاده را نیز به عنوان قائم مقام ستاد انتخاباتی‌اش منصوب کرد. این در حالیست که پیش‌تر قربان بهزادیان نیز به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و ابوالفضل فاتح و عرب مازار نیز به عنوان مسئول دو کمیته در ستاد انتخاباتی موسوی معرفی شده بودند. 

اما در همین حال برخی گزارش‌ها نیز از بحث و رایزنی در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی برای انتخاب رئیس ستاد وی حکایت می‌کند. در این راستا از علی عبدالعلی زاده، وزیر مسکن و شهرسازی دولت محمد خاتمی، رضا نوروززاده عضو حزب اعتماد ملی و غلامحسین کرباسچی به‌عنوان کاندیداهای مورد بحث برای عهده‌داری پست ریاست ستاد مهدی کروبی نام برده می‌شود. 

گفتنی است که اگرچه از چند ماه پیش اصلی‌ترین گزینه برای عهده داری ریاست ستاد مهدی کروبی، عبدالعلی‌زاده به حساب می‌آمد و به صورت تلویحی حتی از معاون اولی او درصورت دستیابی مهدی کروبی به کرسی ریاست‌جمهوری نیز سخن گفته می‌شد، اما با اعلام حمایت غلامحسین کرباسچی از مهدی کروبی، نگاهها در این حزب به منظور معرفی رئیس ستاد انتخاباتی، معطوف به غلامحسین کرباسچی شد که حتی کدورت عبدالعلی زاده را نیز به دنبال آورد.
*** 

انتشار اخباری در خصوص عهده داری ریاست ستاد انتخاباتی کروبی توسط غلامحسین کرباسچی اما با واکنش‌هایی در داخل حزب کارگزاران نیز مواجه شد؛ آنچنان‌که جلسه هفته گذشته شورای مرکزی این حزب، به مباحثه اعضا در این خصوص و موضع آنها در انتخابات آینده ریاست جمهوری و کاندیداتوری سید محمد خاتمی گذشت. 

مطابق برخی گزارش‌ها غلامحسین کرباسچی، در این نشست گفته است که حزب در آخرین مصوبه خود مقرر کرده بود که درصورتی به حمایت از نامزدی محمد خاتمی در انتخابات بپردازد که او از یکسو کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده باشد و از دیگرسوی، پیش از کاندیداتوری، مشکلات خود با برخی از مقامات نظام حل کرده و با نظری مساعد پای به این عرصه گذاشته باشد. اما ارزیابی کرباسچی این بوده که هیچ‌یک از این دو شرط تاکنون عملی نشده است. 

مطابق این گزارش، غلامحسین کرباسچی در جلسه حزب ضمن برشمردن دلایل خود در مخالفت با نامزدی سید محمد خاتمی که پیش‌تر نیز در مصاحبه‌هایی آنها را اعلام کرده بود، تاکید کرده که درصورت رعایت نشدن پروتکل مصوب حزب، از دبیرکلی حزب استعفا خواهد داد و مسیر دیگری را برای سیاست‌ورزی‌اش انتخاب خواهد کرد. 

در نتیجه‌ این جلسه و طرح این مباحثات، گفته می‌شود که کارگزاران تصمیم به سکوت تشکیلاتی تا پایان سال گرفته و مقرر شده است که با رصد کردن فضای انتخابات در یک ماهه آینده به جمع بندی قطعی‌تری در خصوص اعلام نظر این حزب در حمایت از یکی از کاندیداهای اصلاحات دست یابند.
 
در پی این جلسه محمد هاشمی دبیر کمیته سیاسی حزب کارگزاران نیز طی گفتگویی با نامزدی خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کرد و گفت: «آنچه در مورد آقای خاتمی مسلم است این است که ایشان کشور را در بهترین شرایط تحویل گرفتند اما نتوانستند به گونه‌ای شایسته و بایسته در برخی از موارد و حوزه‌های اختیاری خود عمل کنند و به اصطلاح، فرصت سوزی کردند». 

محمد هاشمی حتی گفت که «در دولت خاتمی یکسری افراط گرایی‌ها انجام شد که باعث روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد شد و به بیان دیگر احمدی‌نژاد فرزند دولت خاتمی است». 
*** 

هم‌زمان با طرح این مباحث در حزب کارگزاران، غلامحسین کرباسچی نیز تصمیم گرفته است که به جای معرفی‌اش به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، بازی‌سازی دیگری‌ را در فضای رقابتی انتخابات آینده سامان دهد. 

او به این منظور تصمیم گرفته است تا با اعلام نامزدی خود در انتخابات، فضای جدیدی را سامان دهد. کرباسچی در همین راستا حتی گفته است که قصد دارد تا نامه سرگشاده‌ای را خطاب به سید محمد خاتمی بنویسد و از او بخواهد که با توجه به شرایط موجود سیاسی و تجربه هشت‌ساله ریاست‌جمهوری‌اش، از حضور در عرصه انتخابات کناره بگیرد و مانع از وحدت و اجماع اصولگرایان در جهت شکست دادن گروه‌های دوم خردادی شود. 

در همین حال به نظر می‌رسد که غلامحسین کرباسچی با نامزدی خود در انتخابات قصد دارد که از یک‌سو، در کوتاه‌مدت مانع از حمایت حزب خود از کاندیداهای دیگر شود و از دیگر سوی، فضایی را نیز حول نامزدی خود فراهم کند که در صورت لزوم و در مقطع زمانی نزدیک به انتخابات به حساب کاندیدای متبوع او که مهدی کروبی است، واریز شود. 

همچنین به نظر می‌رسد که این طرح، امکان مذاکره او با مهدی کروبی برای معرفی‌اش به عنوان معاون اولی کروبی در صورت پیروزی او در انتخابات را نیز فراهم خواهد کرد؛ چرا که در شرایط فعلی مهدی کروبی به رغم درخواست از غلامحسین کرباسچی برای عهده‌‌داری ریاست ستاد انتخاباتی‌اش، از دادن هرگونه وعده‌ای مبنی بر قرار دادن او در جایگاه معاون اولی در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، پرهیز داشته و گفته است که اعلام این انتخاب در شرایط فعلی ممکن است که با مخالفت برخی مقامات همراه شود و کار او را در آینده سخت‌تر کند.

مهدی کروبی بدین ترتیب احتمال دارد تا آینده‌ای نزدیک از معرفی ریاست ستاد انتخاباتی خود پرهیز کند؛ و در صورت ضرورت اما اقدام به معرفی فرد دیگری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی‌اش نماید. 

پس از کرباسچی یکی از گزینه‌های مطرح برای ریاست ستاد مهدی کروبی علی عبدالعلی زاده بوده است که البته او نیز با توجه به کاندیداتوری سید محمد خاتمی احتمال دارد از پذیرفتن این سمت سر باز زند. 

در این صورت یکی از گزینه‌های حزبی مطرح برای عهده داری این پست، رضا نوروززاده نماینده فعلی مجلس و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است که از سابقه 5 دوره نمایندگی پارلمان نیز برخوردار است. 

به هرحال اما مطابق برخی گزارش‌ها تصمیم‌گیری مهدی کروبی برای معرفی ریاست ستاد انتخاباتی‌اش در آخرین مراحل خود قرار دارد.
***
گفتنی است که مهدی کروبی در ادامه فعالیت‌های انتخاباتی‌اش قصد دارد تا این هفته در جلسه‌ای با میرحسین موسوی نیز شرکت کند و به تبادل نظر درباره انتخابات آینده و احتمال کاندیداتوری او در این انتخابات بپردازد. 

پیش‌تر نیز البته مشاوران این دو نامزد انتخاباتی در دیدارهای جداگانه ای ضرورت هماهنگی های بیشتر کاندیداهای متبوع‌شان را در آینده یادآور شده بودند. آنها همچنین توافق کرده بودند که تا مشخص شدن تصمیم میرحسین موسوی درباره کاندیداتوری در انتخابات، طرفین با احترام تمام با یکدیگر برخورد کنند و مانع هرگونه تخریب یا انتقادی از سوی حامیان هر یک از دو کاندیدا نسبت به دیگری شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین