کد خبر: ۸۴۸۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۲:۵۷
بزرگترین قرارداد تهران و عراق از سال 2003

علاقه‌مندی عراقی‌های ثروتمند به طرح‌های تجملی ایرانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امتیاز یکی از پروژه‌های بزرگ ساختمانی در شهر بصره عراق به یک شرکت ایرانی واگذار شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، ایران امتیاز یک قرار داد یک و نیم میلیارد دلاری را برای ساخت پنج هزار باب خانه و سه هتل در بصره به دست آورد. این درحالی است که در همین شهر نظامیان انگلیسی با افراطیون شیعه که تصور می‌شود توسط ایران تجهیز تسلیحاتی می‌شوند، جنگیدند.

رئیس سرمایه گذاری در بزرگترین بندر عراق گفت: «پیشنهاد یک شرکت ایرانی برای این پروژه برنده شده است چون شرکت‌های انگلیسی و آمریکایی به علت نگرانی از شرایط امنیتی به سختی پا پیش می‌گذارند».

یک مقام انگلیسی در بصره گفت: «ایرانیان سعی دارند همه قراردادها را تصاحب کنند».

ایران به طور سنتی روابط تجای قوی با همسایه‌اش داشته است اما نوری مالکی نخست وزیر عراق طی سفر هفته گذشته رئیس جمهور فرانسه به بغداد گفت: «متحدان اصلی عراق در شش سال مبارزه با تروریسم اولین گزینه برای قرادادهای بازسازی خواهند بود».

این یک گوشزد به فرانسه و دیگر کشورهای مخالف تهاجم به عراق از قبیل آلمان بود چراکه اشتیاق تازه آنها برای سرمایه‌گذاری در عراق اکنون که این کشور رو به ثبات می‌رود؛ آنها را در صف اول قرار نخواهد داد.

ایران مدتی است در بخش‌های مختلف عراق سرمایه گذاری سنگینی دارد. ایرانیان بودجه بسیاری از پروژه‌های بازسازی شهر مقدس نجف را در جنوب عراق تامین می‌کنند و در منفعت بردن از فرودگاه تازه ساز آن پیشقدم شده‌اند.

پروژه «شهر جدید» بصره نشان‌دهنده بزرگترین قرارداد تهران برای بازسازی در این کشور از سال 2003 است.

اما شرکت‌های ایرانی در حال تسلط بر پروژه‌های ساختمان سازی در عراقند. عراقی‌های ثروتمندتر در بصره و منطقه کرد نشین شمال ظاهراً طرح‌های تجملی ایرانی را دوست دارند.

به گفته «حیدر علی»، شرکت ایرانی «کَرم» (Karam)، که برنده این قرارداد عمرانی شده است، سه محل احتمالی را برای ساخت آن مجتمع بزرگ پیشنهاد داده است. یکی در مرکز بصره و دو محل دیگر در حومه آن. این طرح به غیر از خانه‌ها و هتلها همچنین شامل چند مدرسه، یک فروشگاه بزرگ، دو هزار باب مغازه وچند پارک و تاسیسات درمانی است.

ارائه این پیشنهاد موفق ایرانیان در پی سفر هفته گذشته منوچهر متکی وزیر خارجه ایران به بغداد صورت گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین