کد خبر: ۸۴۹۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳

روایت‌های دو نوازنده از موسیقی ایرانی

دومین شب اجراهای صحنه‌ای مجموعه موسیقایی «غزل‌ساز» شامگاه چهارشنبه ۱۴ تیرماه با حضور عیسا غفاری و بهاره فیاضی در تالار رودکی برگزار شد.
روایت‌های دو نوازنده از موسیقی ایرانی
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، این کنسرت‌ها که متمرکز بر بداهه‌نوازی و تک‌نوازی است، به مدت سه شب از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ تیرماه با شش اجرا به همت انجمن موسیقی ایران و با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در حال برگزاری است.

در شب دوم این اجرا که در دو بخش برگزار شد، نخست عیسا غفاری، نوازنده سه‌تار با نواختن قطعاتی از موسیقی ایرانی با ساز سه‌تار، میزبان مخاطبانش بود و در بخش دوم و پایانی بهاره فیاضی، نوازنده تار به هنرنمایی قطعاتی از موسیقی ایرانی پرداخت. 

در کنسرت شب گذشته، عیسا غفاری قطعاتی در دستگاه راست پنجگاه اجرا کرد که آغازگر آن قطعه «مدام» از ساخته‌های این هنرمند بود. درآمد اول و دوم راست پنجگاه، آواز بیات اصفهان (گوشه ماهور صغیر)، اوج و فرود به دشتی، قطعه‌ای در گوشه نیریز و فرود به راست پنجگاه از قطعات اجرایی عیسا غفاری با سه‌تار بود.

«غزل‌ساز» مجموعه اجراهایی در باره حفظِ هویت موسیقی ردیف _ دستگاهی است که با نگاهی به موسیقی آوازی ایران برنامه‌ریزی شده است؛ چراکه آواز متر و معیاری شناخته‌شده چه در ساز و چه در کلام در موسیقی ایران است. 

معیارهای متعددی در رشد و شکوفایی نوازندگان و خوانندگان تاثیرگذار موسیقی وجود دارد که مجموعه «غزل‌ساز» در دوره‌های بعدی، به تک‌تک آنها خواهد پرداخت. اولین دوره از مجموعه برنامه‌های «غزل‌ساز» مربوط به موسیقیِ سازی و تکنوازی‌هایی از این دست خواهد بود. نوازندگانی که تبحّر خود را در طول سالیان متمادی با تمرکز بر بداهه‌نوازی به‌دست‌ آورده‌اند. 

زمان خیری (نی) و قاسم رحیم زاده (تار) به همراه کامبیز گنجه‌ای (تنبک) در شب آخر پنجشنبه ۱۵ تیرماه، میزبان علاقه‌مندان این مجموعه خواهند بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین