کد خبر: ۸۵۳۷۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸

توافق اوکراین با کرواسی برای صادرات غلات

وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که کی‌یف با زاگرب به توافق رسیده تا غلات خود را از طریق بنادر کراوسی صادر کند.
توافق اوکراین با کرواسی برای صادرات غلات
آفتاب‌‌نیوز :

کی‌یف پست روز دوشنبه در توییتی نوشت: دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین طی دیداری با همتای کروات خود عنوان کرد که اوکراین و کرواسی توافق کرده‌اند تا غلات اوکراین را از طریق بنادر کرواسی در رود دانوب و دریای آدریاتیک صادر کنند.

این توافق در پی آن صورت گرفته که روسیه ماه گذشته مشارکت خود در ابتکار غلات دریای سیاه را به حالت تعلیق درآورد. ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) آخرین مهلت تمدید قرارداد غلات بود و مسکو در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها هشدار داده بود که مشارکت خود را در این توافق متوقف خواهد کرد تا زمانی که خواسته‌هایش در مورد توافقات انجام شود.

قرارداد غلات یا ابتکار غلات دریای سیاه یک توافقنامه دو بخشی بود که در ژوئیه ۲۰۲۲ توسط روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی از روسیه و اوکراین - دو کشور پیشروی جهان در تولید محصولات کشاورزی- به امضا رسید.

بخش اول این توافقنامه - تسهیل صادرات مواد غذایی اوکراین از بنادر دریای سیاه از طریق آب‌های تحت کنترل نیروی دریایی روسیه- به طور کامل اجرا شده و ده‌ها میلیون تن غلات به ارزش بیش از ۵.۵ میلیارد دلار از طریق کریدورهای امن صادر شده است. روسیه اما می‌گوید که بخش دوم آن که مربوط به صادرات خود می‌شود، اجرایی نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین