کد خبر: ۸۵۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۴

عاملان حمله به تیم کریکت سری‌لانکا چه کسانی بودند؟

پیام حمله لاهور روشن است: در پاکستان هیچکس امنیت ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی حمله دیروز به بازیکنان تیم کریکت سریلانکا در لاهور پاکستان سوالی که در ذهن میلیون‌ها نفر از مردم شبه قاره هند شکل گرفته این است که عاملان این حمله چه کسانی بودند و چه می‌خواستند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، این حمله که عاملان آن جوانان مسلح به سلاح‌های خودکار بودند شباهت زیادی به حمله نوامبر گذشته در بمبئی هند دارد که بیش از 170 کشته بر جا گذاشت. اما برای برخی تحلیل‌گران این شباهت آن‌قدر نیست که بتوان بر اساس آن به نتیجه قطعی در باره عاملان حمله لاهور دست یافت.

«استفن تانکل»، کارشناس امنیتی گفت: «سلاح کلاشینکف و نارنجک‌انداز که عاملان حمله دیروز در لاهور از آن استفاده کردند چیزی نیست که در این منطقه در انحصار افراد یا گروههای معینی باشد».

اما نام یک گروه بیش از هر گروه دیگری به عنوان مظنون اصلی مطرح است. این گروه لشکر «طیبه» است که با القاعده ارتباط دارد و به‌طور سنتی با حاکمیت هند در کشمیر مبارزه می‌کند. در حملات تروریستی بمبئی نیز نام این گروه مطرح شد. برخی تحلیلگران معتقدند لشکر طیبه این توانایی و انگیزه را دارد که به تیم کریکت سریلانکا حمله کند.

«ساجان گوهل»، کارشناس تروریسم، گفت: «حقیقت این است که زیرساخت گروه لشکر طیبه دست نخورده است. این گروه از اینکه دولت غیر نظامی پاکستان اذعان کرده است تروریست‌های مستقر در پاکستان در حمله بمبئی دست داشته اند عصبانی است و وعده انتقام داده بود».

جنگجویان سریلانکا، یعنی جدایی طلبان ببرهای آزادی‌بخش تامیل، در پاکستان حضور ندارند. اما اسلامگرایان طالبان در پاکستان هستند. گفته می‌شود طالبان در بمب گذاری سال گذشته در هتل ماریوت اسلام‌آباد، و ترور بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان دست داشتند.

تحلیلگران می‌گویند این احتمال هست که طالبان در حمله لاهور نیز دست داشته باشد. چیزی که همه مفسران و تحلیلگران با موافقند این است که این حمله فقط تیم کریکت سریلانکا را هدف قرار نداده و فقط برای مختل کردن برگزاری مسابقات نبوده است.

عمران خان، سیاستمدار پاکستانی و کاپیتان سابق تیم ملی کریکت این کشور گفت تروریست‌ها اهداف بسیار بلندپروازنه‌تری داشته‌اند. وی گفت: «این حمله برای ورزش پاکستان فاجعه است. اما به اعتقاد من هدف اصلی در این حمله اقتصاد پاکستان و بی ثبات کردن کشور بود».

حمله قبلی به بازیکنان کریکت در پاکستان در سال 2002 رخ داد که در جریان آن در هتل محل استقرار تیم ملی کریکت نیوزیلند بمبی منفجر شد که هرچند آسیبی به بازیکنان نیوزیلندی وارد نکرد اما به کشته شدن سیزده نفر منجر شد. 

از آن پس مقامات پاکستانی می‌پنداشتند که تکرار چنین حملاتی غیر قابل تصور است زیرا در کل پاکستان کریکت جزو ورزش‌های بسیار پرطرفدار است. 

پیام حمله لاهور روشن است: در پاکستان هیچکس امنیت ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین