کد خبر: ۸۵۴۷۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند

کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از کشاورزان خواست از آبیاری کردن مزارع و باغات در ساعات اوج گرما اجتناب کنند.
کشاورزان در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند
آفتاب‌‌نیوز :

خسرو زره‌گر با بیان اینکه کشاورزان در فصل تابستان باید آبیاری را به ساعات پایانی روز موکول کنند، گفت: بهترین زمان آبیاری در فصل تابستان "شب‌ها" است.

زره‌گر با بیان اینکه زارعان و باغداران باید در صورت امکان تعداد دفعات آبیاری را در فصل تابستان زیاد کنند، گفت: توصیه می‌شود باغداران و زارعان فواصل بین آبیاری را کم کرده و تعداد دفعات آبیاری را در صورت در اختیار داشتن آب تا حد ممکن افزایش دهند.

کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه آبیاری شبانه نقش مهمی در کاهش هدررفت آب در اثر تبخیر در مزارع دارد، گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی انتظار می‌رود کشاورزان در راستای مدیریت منابع آب، در ساعات اوج گرما آبیاری نکنند.

زره گر اضافه کرد: زارعان که عمدتا از روش آبیاری بارانی در مزارع خود استفاده می‌کنند، باید کار آبیاری را در فصل گرم سال حتما در ساعات پایانی روز و شب‌ها انجام بدهند، چون در صورت آبیاری در ساعات گرم روز قطرات آب روی گیاه نشسته و حالت ذره‌بینی پیدا می‌کند که همین امر منجر به ایجاد حالت آفتاب‌سوختگی در گیاه می‌شود.

 وی یادآور شد: احتمال بروز آفتاب‌سوختگی در اراضی ذرت و چغندرقند به دلیل پهن بودن برگ‌ این گیاهان بیشتر از سایر مزارع است.

وی گفت: توصیه می شود باغداران نیز به منظور جلوگیری از هدررفت آب در اثر تبخیر از آبیاری کردن در ساعات میانی روز در فصل تابستان صرف نظر کنند.

زره گر تاکید کرد: بهتر است برای جلوگیری از هدرفت رفت آب در اثر تبخیر، قبل از طلوع آفتاب کار آبیاری باغات به اتمام رسیده باشد.

زره گر در ادامه با بیان اینکه کنترل دما و رطوبت گلخانه‌ها در فصل گرم سال اهمیت زیادی دارد، افزود: توصیه می‌شود گلخانه‌داران هم در فصل گرم سال مراقب تهویه منظم فضای گلخانه باشند که به این منظور بالا زدن نایلون گلخانه‌ها تا کمر برای برقراری جریان هوا به گلخانه داران توصیه می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین