کد خبر: ۸۵۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۴

واکنش‌ها نسبت به پیشنهاد تحریم دانشگاه صنعتی شریف

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایجاد محدودیت در جهت انجام فعالیتهای علمی دانشجویان و دانشمندان ایرانی از سوی برخی دولت‌های غربی اگر چه موضوع جدیدی نیست و نگرانی آنها از خودکفایی و استقلال علمی ایران را بر همگان روشن می‌سازد، اما تبیین سیاست‌های جدی از سوی مسؤولان مربوطه در جهت حمایت از توسعه علمی و مقابله با انحصار و آپارتاید علمی ضروری است.

به گزارش سرویس گوناگون آفتاب، قرار گرفتن نام دانشگاه صنعتی شریف در صدر تحریم‌های پیشنهادی سه کشور اروپایی که اخبارش طی روزهای اخیر منعکس شد، یکی از دیگر از این اقدامات است. 

در این‌باره ایسنا طی گفتگوهایی نظر مسئولان و اعضای هبات علمی دانشگاه صنعتی شریف را جویا شده‌است که در پی می‌آید:


رییس دانشگاه صنعتی شریف: 
به این قبیل اقدامات عاجزانه غرب در برابر ایران عادت داریم!

دکتر سعید سهراب‌پور، رییس دانشگاه صنعتی شریف در واکنش به اقدام سیاسی سه کشور اروپایی در قرار دادن نام این دانشگاه در فهرست تحریم‌های پیشنهادی علیه ایران به ایسنا گفت: «بر اساس خبر یکی از روزنامه‌های اروپایی، سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان یک فهرست از سازمان‌های تحت تحریم در ایران تهیه کرده‌اند که اسم دانشگاه صنعتی شریف نیز در این لیست قرار دارد».

سهراب‌پور با منفی خواندن این گونه‌ رفتارها که نشان دهنده عجز این گونه‌ کشورهاست، گفت: «دانشگاه یک محیط آکادمیک و علمی است و نباید دانشگاه را وارد مباحث سیاسی کنند».

معاون سابق وزیر علوم:
تحریم یک دانشگاه به دلیل مسائل غیرعلمی تعجب انگیز است
همچنین دکتر رضا منصوری، معاون سابق پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری و عضو فرهنگستان علوم کشورهای در حال توسعه در اعتراض به درج نام دانشگاه صنعتی شریف در فهرست تحریم‌های جدید کشورهای اروپایی علیه ایران، این اقدام را به لحاظ اخلاق علمی بی‌ادبی دانست و گفت: «این موضوع پیشنهاد سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان است که به اتحادیه اروپا داده شده اما هنوز به تصویب نرسیده است».

به گفته منصوری، این تحریم‌ها در جهت کند کردن روند تحقیقات و پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه فن‌اوری هسته‌یی است و به احتمال زیاد یکی از دلایل قرار دادن نام دانشگاه صنعتی شریف در این فهرست، مرتبط دانستن دانشگاه صنعتی شریف با تحقیقات هسته‌‌ای و به خصوص فن‌اوری‌های پیشرفته است.

وی ادامه داد: «شک ندارم که انتخاب دانشگاه صنعتی شریف برای اعمال تحریم به دلیل موقعیت ممتاز این دانشگاه در جهان است به طوری که دانشگاه صنعتی شریف به عنوان دانشگاه بین‌المللی دارای آموزش بسیار خوب و هیات علمی بسیار قوی است و در مقطع کارشناسی یکی از سرآمدترین دانشگاه‌های مهندسی دنیا به شمار می‌رود».

استاد دانشگاه صنعتی شریف درباره دلایل این تحریم گفت: «مطمئنا هدف این کشورها از تحریم لطمه زدن به کشور ایران است و تلاش دارند به زعم خود، مراکز پیشرفته را که نخبگان در آنجا جمع هستند به عنوان نقطه حساس کشور مورد تحریم قرار دهند».

منصوری با ابراز تعجب از تحریم دانشگاه صنعتی شریف گفت: «برای اولین بار است که می‌شنوم دانشگاهی به دلیل مسائل غیرعلمی تحریم می‌شود».

وی با بیان اینکه این کار به لحاظ اخلاق علمی، بی‌ادبی است، تصریح کرد: «مساله مهم این است که ما در برابر این اتفاق چه واکنشی نشان می‌دهیم و چنانچه کشور ما نیز در این وضعیت قرار گرفت نباید کاری را انجام دهد که سایر کشورها انجام داده‌اند».

عضو هیات علمی دانشگاه شریف تصریح کرد: «به هر حال اعمال این تحریم‌ها بر فعالیت دانشگاه صنعتی شریف تاثیراتی می‌گذارد و شاید مهم‌ترین بخش آن در مراوده‌های علمی است به طوری که از این پس نمی‌توان به راحتی گذشته میهمانان خارجی دعوت کرد».


معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف: 
اسم دانشگاه در صدر فهرست تحریم قرار دارد
دکتر روستا آزاد، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف هم در پی درج نام دانشگاه صنعتی شریف در فهرست تحریم کشورهای اروپایی با تاکید بر اینکه تحریم کنندگان منزلت خود را با انجام این اقدام زیر سوال برده‌اند به ایسنا ‌گفت: «بحث تحریم علیه دانشگاه گواه بر این است که دانشگاه‌صنعتی شریف در بحث خدمت رسانی به کشور در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فن‌آوری فعال است».

وی افزود: «در فهرستی که سه کشور اروپا پیشنهاد تحریم داده‌اند اسم هیچ دانشگاهی به جز دانشگاه شریف نیست و نکته جالب این است که اسم دانشگاه در صدر فهرست قرار دارد که نشان دهنده خدمات دانشگاه به کشور است».

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف در خاتمه تصریح کرد: «متاسفانه برخی از روی حسد و یا هر انگیزه دیگری تبلیغ می‌کنند که این دانشگاه برای خارج از کشور نیرو تربیت می‌کند که قرار گرفتن نام دانشگاه صنعتی شریف در فهرست تحریم کشورهای غربی نشان دهنده بی‌اساس بودن این قبیل ادعاها و فعالیت‌های بسیار ارزنده دانشگاه در کمک به کشور است».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۸۷/۱۲/۲۳
0
0
آقای دکتر سهراپ پور لطفا بگید که آیا منظورتان از جایگاه ممتاز دانشگاه شریف رتبه" 2256 " این دانشگاه در بین دانشگاه های جهان است؟!که حالا در راستای سیاست های انزوا طلبانه دولت خدمت گزار! متاسفانه شاهد تحریم این دانشگاه از سوی جهانیان هستیم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین