کد خبر: ۸۶۳۵۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
با اشاره به ترامپ

مارک میلی پس از بازنشستگی: ما به «دیکتاتور خودنما» سوگند نمی‌خوریم

ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به ۴۴ سال خدمت خود در ارتش پایان داد و بازنشست شد. وی طی یک سخنرانی به همین مناسبت ظاهرا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را «دیکتاتور خودنما» خواند.
مارک میلی پس از بازنشستگی: ما به «دیکتاتور خودنما» سوگند نمی‌خوریم
آفتاب‌‌نیوز :

 ژنرال مارک میلی روز جمعه در شهر آرلینگتون ویرجینیا طی مراسمی به مناسبت کناره‌گیری از سمتش و بازنشستگی‌ گفت: ما در میان ارتش‌های جهان منحصر به‌فرد هستیم. ما برای کشور و یا قبیله‌ای سوگند یاد نمی‌کنیم، ما به دینی سوگند نمی‌خوریم. ما به یک پادشاه یا ملکه یا دیکتاتور یا ظالم سوگند نمی‌خوریم. ما همچنین به یک «دیکتاتور خودنما» سوگند یاد نمی‌کنیم.

به گزارش راشا تودی، تلویزیون سی‌ان‌ان، خبرگزاری رویترز و دیگر رسانه‌ها اظهارات مارک میلی را به دونالد ترامپ، شخصی که سالهاست با میلی خصومت دارد، مرتبط دانستند.

ژنرال مارک میلی پیرو صحبت‌های خود مبنی بر ادای سوگند افزود: ما برای یک شخص سوگند یاد نمی‌کنیم. ما به قانون اساسی و آمریکا سوگند می‌خوریم و مایلیم برای محافظت از آن جان دهیم.

رئیس بازنشسته ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا ضمن تقدیر و تشکر از «رهبری پایدار و ثابت‌قدم» جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا عنوان داشت: رئیس‌جمهور بایدن ارتش آمریکا را قوی‌تر از پیش کرد. من شما را هوشیار و قوی می‌دانم و از اول متوجه شدم که شما شخصیتی والا و بی‌نظیر دارید.

روابط پرتنش میلی و ترامپ طی روزهای اخیر به اوج خود رسید. ژنرال میلی به نشریه آتلانتیک گفته بود که «اگر ترامپ مجددا در سال ۲۰۲۴ رئیس‌جمهور شود، دوباره شروع به زندانی کردن مردم خواهد کرد و من جزو اولین نفرها خواهم بود». دونالد ترامپ هم در جریان انتشار خبری مبنی بر بازنشستگی میلی در شبکه اجتماعی خود تحت عنوان «تروث سوشال» این ژنرال آمریکایی را به «خیانت و تبانی با چین» متهم کرد و نوشت: «در گذشته مجازات این اقدامات شرم‌آور، مرگ بوده است!»

ژنرال مارک میلی در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز اذعان کرد که پس از پیام تهدیدآمیز ترامپ، اقدامات لازم را جهت محافظت از خانواده‌اش اتخاذ خواهد کرد. وی استدلال کرد که انتقادات رئیس‌جمهوری سابق آمریکا «نه تنها من، بلکه کل ارتش ایالات متحده را هدف قرار داده است».

او  طی برنامه ۶۰ دقیقه تلویزیون سی‌بی‌اس در واکنش به اظهارات ترامپ بیان کرد: من طی ۴۴ سال و نیم به قانون اساسی ایالات متحده آمریکا وفادار بوده‌ام. اقدامات کافی را برای رعایت جوانب احتیاط انجام داده‌ام. کاش این اظهارنظرها بیان نمی‌شد اما دیگر شده. من برای اطمینان از امنیت خود و خانواده‌ام اقدمات لازم را انجام خواهم داد.

دونالد ترامپ این اتهام را با اشاره به تماس‌های متعدد مارک میلی با مقامات چینی در روزهای پایان ریاست این رئیس‌جمهوری سابق در کاخ سفید مطرح کرد؛ اما ژنرال میلی در همان موقع گفته بود که «این تماس‌ها مربوط به شرح وظایف» او هستند.

اکنون «ژنرال سی.کیو براون» رئیس ستاد نیروی هوایی آمریکا باید همان مسئولیت ژنرال میلی را که طی ۱۹ ماه جنگ اوکراین برعهده داشته است، ادامه دهد. او باید بتواند توازنی میان کمک به اوکراین و عقب راندن نیروهای روسیه برقرار کند و در عین حال مراقب باشد تا ارتش آمریکا را به یک درگیری تمام‌عیار با روسیه و یا یک جنگ هسته‌ای سوق ندهد.

«مارک کانسیان» مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت: این تغییر گارد در پنتاگون در زمانی رخ می‌دهد که می‌تواند «نقطه عطفی» برای این درگیری باشد. اگر ضد حمله شکست بخورد، یا اگر اوکراین نتواند از منطقه دفاعی روسیه عبور کند، من فکر می‌کنم که احتمال و ترس از یک جنگ دائمی بیشتر خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین