کد خبر: ۸۶۳۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

ضرغامی: درآمد کشور از نفت باید به گردشگری تغییر کند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: درآمد نفت برای کشور مهم است، اما درآمد کشور از نفت باید گردشگری تغییر کند.
ضرغامی: درآمد کشور از نفت باید به گردشگری تغییر کند
آفتاب‌‌نیوز :

سیدعزت الله ضرغامی روز یکشنبه - ۹ مهرماه- در همایش ملی گردشگری سبز، اظهارداشت: درآمد نفت برای کشور مهم است، اما درآمد کشور از نفت باید گردشگری تغییر کند، انصافا وزارت نفت در این دو سال کنار صنعت گردشگری بود شخص وزیر در بسیاری از موارد مستقیم به مدیران بخش‌های مختلف زنگ زدند و مشکلات را حل کردند.

وی گفت: گردشگری حق همه است؛ گردشگری آسان و پرنشاط حق همه مردم است، بار‌ها تاکید کرده‌ام که سرویس‌های بهداشتی بین راهی در صنعت گردشگری بسیار مهم است برای ساماندهی آن کار‌های زیادی انجام شده، اما کار‌های زیادی هم باقیمانده است.

ضرغامی افزود: امسال «گردشگری سبز و سرمایه‌گذاری سبز» نامگذاری شده است. تلاش کردیم همه دستگاه‌هایی که به این حوزه مرتبط می‌شوند از نفت، نیرو، محیط زیست و آبفا در این مراسم حضور داشته باشند تا برای توسعه گردشگری سبز همکاری‌ها را انسجام ببخشیم.

انعقاد سه تفاهم‌نامه در راستای عینیت‌بخشی به گسترش مفهوم گردشگری سبز

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز در این همایش بیان کرد: امضای سه تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های نفت و نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و بنیاد علوی در راستای عینیت یافتن گردشگری سبز و ترویج گسترده فرهنگسازی و مفهوم آن است.

علی اصغر شالبافیان افزود: تفاهم‌نامه دو جانبه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آبفا، تفاهم‌نامه چهار جانبه معاونت گردشگری، ساتبا، جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و بنیاد علوی همچنین تفاهم‌نامه سه جانبه معاونت گردشگری، صندوق ملی محیط زیست و جامعه هتلداری ایران سه تفاهم‌نامه‌هایی هستند که امروز در راستای عینیت بخشیدن به مفهوم‌گردشگری سبز امضا خواهد شد.

وی اظهارداشت: موضوع گردشگری سبز از دو سال قبل و پیش از طرح آن به‌عنوان شعار اصلی سال به‌طور جدی جزو برنامه‌های وزارتخانه قرار داشت و پیگیری می‌شد.

شالبافیان با تاکید بر اهمیت گسترش دانش، مفهوم‌سازی معانی و عینیت یافتن گردشگری سبز گفت: تلاش‌های متعددی با کمک انجمن موسسات آموزشی و انجمن اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این راستا انجام شده است و طی هفته گردشگری در ۲۱ استان و ۶۰ موسسه کارگاه‌های آموزسی با عنوان «شب‌های بوم‌گردی» برگزار شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به رونمایی از دوکتاب و امضای سه تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های نفت و نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و بنیاد علوی در راستای عینیت یافتن گردشگری سبز و ترویج گسترده فرهنگسازی و مفهوم آن اشاره کرد.

وی به تفاهم‌نامه سال گذشته در راستای توسعه گردشگری دریایی اشاره و در توضیح خروجی این تفاهم‌نامه بیان کرد: در توسعه زیرساخت‌های اسکله نخل ناخدا و دو اسکله دیگر با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی و مشارکت جدی استاندار هرمزگان پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصدی را شاهد هستیم.

امضای تفاهم‌نامه با سازمان توسعه و تجارت و برخی نتایج و خروجی آن از جمله پرداخت جایزه صادراتی از دیگر نکات مورد اشاره شالبافیان بود.

معاون گردشگری کشور با اشاره سه تفاهم‌نامه‌ای که امروز منعقد می‌شود، اظهارداشت: تفاهم‌نامه با وزارت نیرو در راستای مدیریت بهینه مصرف آب و نحوه مدیریت آب‌های خاکستری و فاضلاب، همچنین پرداخت مشوق‌ها به تاسیاسات گردشگری انجام می‌شود. همچنین تاسیسات گردشگری در فرهنگسازی گردشگری سبز نقش مهمی خواهد داشت.

وی به استفاده از منابع خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیز و برق تولیدی اشاره کرد و افزود: بنیاد علوی نیز در منابع خرید منابع کوچک مقیاس در قالب وام‌های همکاری می‌کند و جامعه هتلداران و بوم‌گردی به نمایندگی بخش خصوصی حضور خواهند داشت. همچنن در تفاهم‌نامه با صندوق ملی محیط زیست و جامعه هتلداران در مدیریت پسماند و نحوه حمایت مالی این صندوق به تاسیسات گردشگری اشاره شده است.

بازنگری ضوابط مراکز اقامتی در حوزه سبز و در اولویت قرار گرفتن این پروژه برای پرداخت تسهیلات، تجلیل از پیشگامان گردشگری سبز، اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف گاز در برخی استان‌ها، نقش مراکز اقامتی در فرهنگسازی کاهش مصرف انرژی از دیگر نکات مورد اشاره شالبافیان در این مراسم بود.

شالبافیان به حمایت‌های رئیس‌جمهوری از حوزه گردشگری اشاره و ابراز امیدواری کرد با ادامه این مسیر گردشگری جایگاهش را در نظام اداری کشور پیدا و این مهم روزبه‌روز تحقق بیشتری پیدا کند.

رئیس جامعه هتلداران کشور با اشاره به مشکلات تاسیسات گردشگری و ضرر ۲۳ میلیارد تومانی طی سال‌های گذشته، از وزارت میراث‌فرهتگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت در حمایت و پیگیری رفع مشکلات تشکر کرد.

جمشید حمزه‌زاده به افزایش هفت و نیم برابری تعرفه گاز در سال ۱۴۰۰ و چهار برابری این تعرفه در سال جاری و حل این معضل از طریق پیگیری‌های مهندس ضرغامی اشاره کرد.

وی درباره اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف گاز در تاسیاست گردشگری گفت: این طرح به صورت پایلوت در برخی مناطق کشور اجرا شده و از آقای چگینی تقاضا دارم در سراسر کشور اجرا شود که مطمئنا در بهینه‌سازی مصرف انرژی تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس جامعه هتلداران کشور در ادامه به برخی نکات برای داشتن اقامتگاه‌های سبز پرداخت.

رونمایی از دو کتاب در حوزه گردشگری سبز و بیانیه پارک‌های طبیعت‌گردی

در ادامه این مراسم حامیان، روئسای تشکل‌ها، پیشگامان و فعالان حوزه گردشگری سبز تجلیل شدند.

ابتدا از مجید چگینی مدیرعامل شرکت ملی گاز، قدرت‌الله فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان، ابولقاسم عسکری مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان و مسلم رحمانی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز تقدیر شد.

مصطفی شفیعی شکیب رئیس جامعه تورگردانان، یاور عبیری رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور، حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، هوایی و جهان‌گردی ایران، جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران کشور، سید محسن حاجی سعید رئیس جامعه انجمن راهنمایان گردشگری ایران، نیما آذری رئیس انجمن موسسات آموزشی گردشگری، حسین نکونام رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت، محمد گنج خانلو رئیس انجمن حرفه‌ای مجتمع‌های رفاهی بین راهی هشت نفر از روئسای تشکل‌ها بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین اکبر رضوانیان فعال حوزه گردشگری پایدار و جوامع محلی (اصفهان)، سلمان عرفانی مدیر اقامتگاه بوم‌گردی بهشت (گیلان)، علی شادلو مدیر کمپ اکو بابا (تهران)، مجید زمانی مدیر مزرعه گردشگری توسکا (گلستان)، محمدرضا نخ فروش فعال حوزه بهینه‌سازی آب (خراسان رضوی)، مهدی گلی راهنمای گردشگری (اصفهان)، حامد نیاسری راهنمای گردشگری ناشنوایان (تهران)، سهند عقدایی مدیر دفتر خدمات مسافرتی وجهان‌گردی اسپلیت البرز (تهران)، محمود مادرشاهیان مدیر هتل بزرگ پارک حیات مشهد (خراسان رضوی)، هادی محمدزاده طبرسی مدیر هتل آریاباستان (کیش)، مهدی زمانی مدیر جمعیت ایران‌گردی و جهان‌گردی فانوس (تهران) از دیگر فعالان تقدیر شده در این مراسم بودند.

در بخش پایانی نیز عبدالحمید صلغی دهیار روستای سهیلی (قشم)، مهدی صدری دهیار روستای کندوان (آذربایجان شرقی)، محمد هوشمند دهیار روستای دره تفی (کردستان) و محمود عجمی دهیار روستای قلعه بالا (سمنان)، دهیارانی بودند که از آن‌ها تقدیر شد.

در ادامه مراسم از دو کتاب «راهنمایای گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز» با رویکرد شعار سال سازمان جهانی گردشگری، گردآوری شده توسط معاونت گردشگری و کتابچه دیجیتال «پایداری در خانه‌های بوم‌گردی» کتابچه علمی رویداد هفته گردشگری ۱۴۰۲ بر مبنای شعار سال: گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز تالیف نیما آذری، افسانه احسانی و نیلوفر حسینی همچنین «بیانیه پارک‌های طبیعت‌گردی» رونمایی شد.

همچنین تفاهمنامه دو جانبه بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آبفا، تفاهمنامه چهار جانبه میان معاونت گردشگری، ساتبا، جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و بنیاد علوی و تفاهمنامه سه جانبه میان معاونت گردشگری، صندوق ملی محیط زیست و جامعه هتلداری ایران سه تفاهمنامه‌هایی بوند که در راستای عینیت بخشیدن به مفهوم‌گردشگری سبز امضا شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین