کد خبر: ۸۶۵۸۵۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

در دهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم چه گذشت؟+مصوبات

دهمین روز رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران در جلسات علنی روز دوشنبه هفدهم مهر ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد.
در دهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم چه گذشت؟+مصوبات
آفتاب‌‌نیوز :

بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان در دو شیفت صبح و بعدازظهر به بررسی برنامه پرداخته‌اند.

نمایندگان درابتدای جلسه علنی و قبل از ورود به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، در راستای رفع ایراد شورای نگهبان و هیات عالی نظارت با اصلاحات صورت گرفته در طرح مجلس که به سازوکار تخصیص قیر رایگان به دستگاه‌های اجرایی برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی کشور برمی‌گشت، موافقت کردند.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در هشتمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند. 

مصوبات

* با تصویب اجزاء ۱ و ۲ بند پ ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به منظور مردمی‌سازی بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه بازار بهینه‌سازی انرژی گواهی حامل انرژی صرفه‌جویی شده زمان اوج و غیراوج مصرف، در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی به نفع سرمایه‌گذارعامل صرفه‌جویی صادر خواهد شد.

* با تصویب جزء ۳ بند پ ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی را مکلف کردند تا نسبت به عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران دولتی و غیردولتی در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدام کند.

* با تصویب بند ت ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به وزارت نفت اجازه دادند در هر یک از طرح‌های صرفه‌جویی انرژی نسبت به ارائه حواله یا سپرده نفت خام معادل حامل صرفه‌جویی شده از سهم دولت به سرمایه‌گذاران اقدام کند.

* با تصویب بند ث ماده ۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان با تعیین سازوکاری برای جمع‌آوری گاز‌های فلر مقرر کردند که عوارض گاز‌های فلر سوزانده شده در تاسیسات نفت و گاز تا پایان برنامه ۷۵ درصد بر مبنای متوسط قیمت وزنی صادراتی اخذ شود.

* با تصویب جدول الحاقی به فصل انرژی در لایحه برنامه هفتم توسعه، میزان کل بهینه‌سازی در انرژی تا پایان برنامه هفتم معادل ۱۲۸۵ هزار بشکه نفت خام تعیین شد.

* با تصویب جزء ۳ بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف به امکان سنجی و شناسایی کشور‌های هدف صادرات دانش فنی و خدمات فنی کردند.

* با تصویب جزء ۴ بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت صمت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور را مکلف کردند تا تمام اطلاعات پایه زمین شناسی و مفاد گزارش‌های اکتشاف محدوده‌ها و پهنه‌ها را در پایان سال اول برنامه به صورت برخط در اختیار عموم بگذارد.

* با تصویب دو جزء ۵ و ۶ بند (ب) ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد عمق متوسط اکتشاف ذخایر معدنی را به میزان متوسط عمق اکتشاف جهانی برساند.

* با تصویب جزء ۷ بند (ب) ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف به استفاده از نیرو‌ها و شرکت‌های بومی در طرح‌ها و پروژه‌های معدنی شد.

* با تصویب الحاق یک بند به ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف شد شورای معادن استان‌ها را همچون برنامه ششم توسعه طی پنج سال برنامه هفتم تشکیل دهد.

* با تصویب اجزای ۸ و ۹ بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد تا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تدوین برنامه سرمایه گذاری توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور توسط سازمان‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی با اولویت بخشی به حمل بار مواد معدنی از طریق ریل متناسب با برنامه‌های تولید بخش معدن و صنایع معدنی در طول اجرای برنامه مبادرت ورزد.

* با تصویب جزء ۱۹ بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت صمت مکلف به محاسبه دقیق میزان برداشت از معادن توسط سامانه‌های هوشمند شد.

* با تصویب جزء ۲۰ بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت صمت موظف شد از طریق ایمیدور در حوزه زیرساخت بخش معدن و صنایع معدنی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام معادن و صنایع معدنی سرمایه گذاری کند.

درجریان بررسی بندی از لایحه برنامه درباره جمع آوری گاز‌های فلر، در شرایطی رئیس سازمان برنامه و بودجه جمع آوری گاز‌های فلر را نیازمند سرمایه گذاری زیادی دانست که یک عضو کمیسیون تلفیق گفت: طبق اعلام وزارت نفت کل گاز‌های فلر تا سال ۱۴۰۴ قرار است جمع‌آوری شود که این یک ضرورت برای کشور است.

ارجاعیات

با تصمیم رئیس مجلس، بندالحاقی ماده ۴۶ لایحه مربوط به تعیین معافیت مالیاتی و گمرکی نیروگاه‌های خورشیدی مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

همچنین ماده ۴۷ این لایحه که درباره اهداف کمی سنجه‌های عملکردی صنعت، معدن و رشد تولید است، جهت اصلاح و رفع ایرادات وارده از سوی برخی نمایندگان و همچنین نماینده دولت به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع داده شد.

نمایندگان پس از آنکه با اصل بند الف ماده ۴۸ لایحه که به اجرای ۱۰ پروژه بزرگ اقتصادی ملی و پیشران بازمی‌گشت، مخالفت کردند، این بند را به منظور بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

درا دامه دو جزء ۱ و ۲ بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم درباره کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد خام معدنی مورد نیاز برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

با تصمیم رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران در بخش طرح‌های صنعت، معدن و رشد تولید، بخش‌هایی

همچنین اجزای ۱۰ الی ۱۸ بند ب ماده ۴۸ لایحه از احکام مرتبط با حوزه معادن به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع داده شد.

حذفیات

پس از بررسی بند پ ماده ۴۶ که که شائبه اختصاص بنزین به جای خودرو به کارت ملی افراد را ایجاد می‌کرد، این بند از لایحه برنامه هفتم توسعه حذف شد.

موضوعات خارج از برنامه

در بخش دیگری از جلسه علنی ، محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی درباره حمایت از مظلومان فلسطینی و دعوت از روسای مجالس سازمان کنفرانس اسلامی، بیان کرد: فلسطین موضوع جهان اسلام است همواره از اول انقلاب و قبل از انقلاب در بین نیرو‌های متدین و بعد از انقلاب فلسطین موضوع اول جهان اسلام بوده، است و خواهد بود. بدون شک حمایت لازم از مردم فلسطین تا تحقق آرمان آن‌ها صورت خواهد گرفت و در این راستا اقدامات لازم انجام می‌شود.

درهمین ارتباط علیرضا سلیمی درتذکری شفاهی تاکید کرد: دد منشی رژیم کودک کش و خونریز صهیونیستی را محکوم می‌کنیم. انتظار می‌رود سازمان کنفرانس اسلامی هرچه سریع‌تر به جنایاتی که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین روا داشته است ورود کند.

همچنین عباس گودرزی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی یک پایگاه تمام عیار تروریستی است که علیه ملت فلسطین و ملت‌های مسلمان توطئه می‌کند، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی یک کشور یا یک نظام نیست که امروز برخی روشنفکران افاضه نظر می‌کنند.

درتذکری دیگر محمدتقی نقدعلی با تاکید بر اینکه امروز شاهد یک فاجعه انسانی در غزه هستیم، گفت: امروز رژیم کودک کش صهیونیستی آب و غذا را بر روی کودکان و ۲ و نیم میلیون جمعیت بسته است و متاسفانه مجامع جهانی سکوت کردند. همچنین برخی رژیم‌ها و حتی برخی از اشخاصی که در داخل کشور داعیه حمایت از انسان و حقوق بشر دارند نیز در برخی عناوین به جای حمایت از مستضعفان سکوت اختیار کردند.

درادامه این جلسه، سید مجتبی محفوظی به زبان عربی از مردم مظلوم فلسطین حمایت و اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در محاصره غزه را محکوم کرد و تعدادی از نمایندگان که حین بیان تذکر در کنار محفوظی ایستاده بودند، پس از پایان این تذکر شعار «الموت لاسرائیل» را سر دادند.

محمدرضا احمدی و معین الدین سعیدی هم تاکید کردند که فلسطین پاره تن جهان اسلام است و رزمندگان مقاومت به رژیم اشغالگر قدس ثابت کردند آنکس که باد بکارد طوفان درو خواهد کرد.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، مووضوع تذکر یکی دیگر ازنمایندگان بود که رئیس مجلس در پاسخ به آن گفت: در حال رایزنی با دولت برای پرداختن به موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم هستیم.

علی نیکزاد هم در تذکری شفاهی با اشاره به اینکه ۱۱ میلیون تن گندم در کشور از کشاورزان خریداری شده که کار بزرگی است، افزود:، اما انتظار می‌رود پول گندم خریداری شده به کشاورزان پرداخت شود.

با توجه به هفته نیروی انتظامی، مجتبی یوسفی در تذکری شفاهی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا به الان نیروی انتظامی حدود ۵۰ شهید برای امنیت کشور داده است و ما به این عزیزان افتخار می‌کنیم، اظهار کرد: توجه به معیشت نیرو‌های نظامی، انتظامی و پرسنل نیروی انتظامی یک ضرورت است که باید به آن پرداخته شود.

شهباز حسن‌پور با درخواست از وزیر ورزش و جوانان برای تجهیز ورزشگاه‌های کشور به سیستم کمک داور ویدئویی، گفت: اگر دولت پول ندارد، باشگاه گل‌گهر این آمادگی را دارد هم در ورزشگاه آزادی و هم در ورزشگاه گل‌گهر این کار را انجام دهد.

کیومرث سرمدی که خواستار ورود وزیر صمت به وضعیت بازار لاستیک شد، در تذکری گفت: در بازار لاستیک اخلال و التهاب وجود دارد؛ کاهش عرضه و اخلال در خرید اینترنتی باعث تقاضای خرید لاستیک‌های مستهلک در کشور شده و بازار سیاهی که ایجاد شده، رانندگان را دچار گرفتاری کرده است.

درتذکری دیگر صدیف بدری بر لزوم پرداخت طلب گندمکاران و کشاورزان تاکید کرد و گفت: اکنون فصل کاشت فرا رسیده و همچنان طلب گندمکاران و کشاورزان پرداخت نشده است. کشاورزان باید سموم و بذر بخرند، اما پولی ندارند.

 در جریان جلسه علنی، جمعی از نیرو‌های زن پلیس به مناسبت هفته نیروی انتظامی از بخش‌های مختلف مجلس شورای اسلامی بازدید کردند؛ در این بازدید این گروه از زنان پلیس، با حضور در جایگاه تماشاگران صحن علنی مجلس با فرایند قانونگذاری آشنا شدند و همچنین از موزه بهارستان و قانونگذاری ایران نیز بازدید کردند و دیدار کوتاهی با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین