کد خبر: ۸۷۳۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۴
اگر رسانه واقعاً رسانه ملی است؛

موسوی: کانالی را به کاندیداهای ریاست‌جمهوری اختصاص دهید

انتقاد صریح موسوی از هجمه به احزاب
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ مهندس میرحسین موسوی معتقد است که تشکل‌های فراگیر می‌توانند بسیاری از خلاءها را پر و تهدیدات را دور کنند. بسیاری از بحث‌هایی که در صیانت آرا مهم هستند، با وجود احزاب قدرتمند و فراگیر حل می‌شوند. بنابراین هر چه بیشتر به سمت ائتلاف‌هایی که می‌توانند دامنه نفوذ احزاب را افزایش دهند پیش برویم بهتر است.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، نخست‌وزیر سال‌های دفاع مقدس عصر روز چهارشنبه در دیدار دبیران کل احزاب و نخبگان سیاسی کشور با تاکید بر اینکه باید به دنبال ثبات، برنامه‌ریزی‌های مطمئن و حساب شده، امید و نظارت‌های نهادینه در قدرت باشیم، گفت: «شهید بهشتی اداره کشور را بدون حزب امکان پذیر نمی‌دانست، ایشان از چند ماه پیش از انقلاب به فکر تاسیس حزب افتاد. البته ایشان تنها کسی نبود که درصدد تاسیس حزب برآمد». 

میرحسین موسوی در ادامه با بیان اینکه کمتر حزبی در میان احزابی که از سال‌های اولیه انقلاب شکل گرفت توانست دوام و فراگیری داشته باشد، به توضیح درباره تاریخ احزب كشور پرداخت و حزب توده و جبهه ملی را از نخستین احزاب ایران خواند. 

وی با اشاره به این كه جبهه ملی فراگیری حزب توده را نداشت گفت: «پس از آن نهضت آزادی و سپس حزب موتلفه شکل گرفت که تا امروز نیز فعال است». 

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: «نظام‌های حزبی مزایای زیادی دارند آن‌ها نظام‌هایی هستند با تشکل‌های فراگیر و گسترده که البته حمایت دولت‌ها نیز نقش اساسی در زمینه‌سازی برای رشد آن‌ها ایفا می‌کند». 

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت ایجاد تشکل‌های نیرومند و فراگیر در کشور گفت: «در سال 66 احزاب مختلف هر کدام با عقاید و نظریات مختلف فعالیت می‌کردند و پیشنهاد ما این بود تشکل‌های نیرومندی را برای نظام داشته باشیم. ما معتقد بودیم مشکلات ناپایداری دولت‌ها و ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و غیره از این طریق حل می‌شود، اما به هر حال با این پیشنهاد موافقت نشد». 

وی افزود: «من معتقدم که بخشی از قدرتمندی احزاب به حمایت از دولت‌ها بر می‌گردد، بخش دیگر به نوع نگاه افراد به حزب بستگی دارد و در آنچه که مربوط به دولت می‌شود، با تأكید بر این كه من در آنچه که وعده می‌دهم عمل می‌کنم، باید بگویم من به اهمیت جایگاه حزب معتقدم و باور دارم که دولت باید زمینه نهادینه كردن حضور احزاب در جامعه را فراهم كند».
 
وی همچنین با اشاره به اظهارات یكی از سخنران كه پیش از سخنرانی وی صورت گرفت گفت: «من معتقد به نقد پذیری دولت هستم و انشاءالله اگر به دولت وارد شدم، از انتقاد احزاب بهره خواهم برد. در این زمینه کوچک بودن و بزرگ بودن حزب برایم تفاوتی ندارد و من از نظرات آنان استفاده خواهم کرد».
 
موسوی افزود: «معتقدم احزاب در کشور قدرت نمی‌گیرند، جز آن كه از هاله‌ مسائل گوناگونی که در آن پیچیده شده‌اند خارج شوند». 

موسوی همچنین از برخی از هجمه‌ها به احزاب انتقاد کرد و گفت: «با وجود آنکه احزاب هدفشان حفظ قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی است و اعضای آن‌ها در انقلاب امتحان خود را پس داده‌اند، همواره مورد هجمه قرار می‌گیرند».
 
وی با تأكید بر این كه باید در جامعه جا بیفتد که هدف احزاب حفظ نظام و قانون اساسی است، یادآورشد: «احزاب قدرتمند در کشور ما جز با یک رابطه تعریف شده با نهادهای سنتی امکان دوام ندارند، حضور روحانیون در احزاب عوام فریبی نیست، بلکه نهادهای سنتی ریشه در تاریخ ما دارد».
 
وی با تأكید بر ضرورت پایبندی به قانون، گفت: «هر گونه فرار از قانون به پایه و اساس تشکل‌های فراگیر در کشور ما صدمه خواهد زد».
 
موسوی با انتقاد از تردید افکنی در اهداف احزاب در سال‌های اخیر گفت: «متاسفانه این گونه مطرح می‌شود كه احزاب می‌خواهند از قانون اساسی عبور کنند و زیاده‌خواه هستند و این امر در سطح افکار عمومی تبلیغ شده است. بنابراین باید از احزاب دفاع کرد».
 
وی ضمن تاکید بر ضرورت برقرار کردن یارانه‌های احزاب متذكر شد که مشکلات مالی احزاب بهتر است از راه ایجاد برخی قوانین همچون ایجاد برخی از بنگاه‌‌ها و حامیان اقتصادی حل شود، نه از طریق یارانه دولتی. 

میرحسین موسوی با اشاره به بحث دیگری درباره نفت و احزاب که پیش از سخنرانی ایشان مطرح شده بود گفت: «من این نظر را که نفت و احزاب با هم ارتباط دارند قبول دارم. اگر در سطح جامعه گفتمانی صمیمانه جا بیفتد چه اشکالی دارد که چند دوره صیانت از احزاب به یک وظیفه ملی تبدیل شود، در غیر این صورت نتیجه همان می‌شود که آقای دکتر خاتمی یارانه را برای احزاب در نظر گرفتند اما این دولت آن را از بین برد. بنابراین راهکاری باید در نظر گرفته شود. احزاب باید دقت کنند که از هر اقدامی که آن ها را به ساختار شکنی متهم می‌کنند پرهیز کنند. احزاب می‌خواهند در اجرای قانون تاثیرگذار باشند نه اینکه آن را تغییر دهند». 

وی افزود: «البته همه در بیان افکار خود آزاد هستند اما احزابی که در چارچوب حرکت می‌کنند، باید دقت داشته باشند که به گونه‌ای حرکت نکنند که به تغییر به قانون اساسی متهم شوند».
 
موسوی ایجاد ائتلاف و حرکت به سوی تشکل‌های بزرگ را برای احزاب ضروری دانست و گفت:‌ «به نظر من قدم بعدی که باید برای احزاب برداشته شود و شاید خانه احزاب بتواند در این زمینه کمک کند رفتن به سمت تشکل‌های فراگیر است. هیچ ضرورتی ندارد که در هر شهری یک تشکل کوچک وجود داشته باشد البته این نباید با NGO‌ها اشتباه شود، منظور ما از تشکل احزابی هستند که به دنبال اثرگذاری بر نظام سیاسی‌اند که باید با نادیده گرفتن منافع خود به صورت مجموعه واحدی در آیند و الا تنوع در نظام حزبی را چندان به نفع نمی‌بنیم».
 
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم با بیان این که تشکل های فراگیر می‌توانند بسیاری از خلاءها را پر کرده و تهدیدات را دور کنند، گفت: «بسیاری از بحث‌هایی که در صیانت آرا مهم هستند با وجود احزاب قدرتمند و فراگیر حل می‌شوند. بنابراین هر چه بیشتر به سمت ائتلاف‌هایی که می‌توانند دامنه نفوذ احزاب را افزایش دهند پیش برویم بهتر است». 

وی همچنین با تایید پیشنهادات یکی از حاضرین در جمع درباره داشتن کانال خصوصی گفت: «پیشنهاداتی مانند داشتن کانال خصوصی یک آرزو است که باید در مرحله فعلی به صورت یک مطالبه از صدا و سیما مطرح شود اگر شور انتخاباتی و افزایش مشارکت مردمی مهم است و نیز اگر رسانه واقعاً رسانه ملی است باید بپذیرد که چنین کانالی را به کاندیداهای ریاست‌جمهوری اختصاص دهد و الا هیچ».
 
وی همچنین اصلاح‌طلبان را به پرهیز از یاس و ناامیدی به دلیل نداشتن رسانه دعوت کرد و گفت: «در زمینه فقدان رسانه‌ای دچار یاس نشوید همین وبلاگ‌ها و سایت‌ها می‌توانند به جریان نیرومندی در عرصه سیاسی تبدیل شود. البته قبول دارم که جای روزنامه و صدا و سیما را نمی‌گیرد، اما تا حدی می‌توانند این کمبودها را جبران کند اگر نیروهای سیاسی اهمیت گسترش فضای مجازی را دریابند و بر آن سرمایه گذاری کنند، در آینده می‌توانیم وضع بهتری داشته باشیم».
 
موسوی همچنین اصلاح قانون احزاب و مطبوعات را از طرق قانونی امکان‌پذیر دانست و با تأكید بر اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا در قدرتمند ساختن احزاب گفت: «ما 7 اصل در درباره شوراها داریم».
 
وی افزود: «در سال‌های نخستین انقلاب اسلامی پیشنهادی درباره تصویب لایحه شوراها دادم اما به دلیل آنکه جنگ بود عده‌ای گفتند اکنون امکان پذیر نیست جنگ است و تحریم، البته من به این موضوع اعتقادی نداشتم اما به هر حال در آن زمان تصمیم بر آن شد که اختیارات شوراها به شهرداری‌ها تقلیل پیدا کند، اما امروز شوراها که شکل گرفته، در آینده مثلث شوراها، احزاب و دولت می‌تواند به ما کمک کند که بیشتر از نظرات مردم استفاده کنیم. البته باید راه‌حل‌هایی پیدا کنیم که چند حزب نیرومند داشته باشیم این اساس قضیه است. و من به همه احزاب، حزب مشارکت، مجمع روحانیون مبارزه و غیره توصیه می‌کنیم که تلاش کنیم به هم نزدیکتر شویم و زمینه‌های ایجاد جمع‌های وسیع‌تری را فراهم کنیم».
 
موسوی افزود: «حرف‌های امید برانگیز زده شد، اگر چه در اروپا چند صد سال طول کشید تا احزاب تقویت شدند، اما اگر ما فعالیت کنیم می‌توانیم در ده سال چند حزب تعیین کننده و اساسی در کشور داشته باشیم». 

میرحسین موسوی در پایان گفت: «امیدوارم در آینده شاهد پیشرفت نظام باشیم که احزاب در آن نقش واقعی خود را دارا هستند».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۳
0
0
موسوی جان لطفا مساجد را بگویید باز کنند.
ما می خواهیم برای شما تبلیغ کنیم.
نه اصلا تبلیغ ، فقط سادگی زندگی شما را بگ.ییم.
چرا مساجدی که در آنها از احمدی نژاد دفاع شود را نمی بندید؟
ما اگر شک داشتیم که شما غاصبید ، حال با این کار هایتان یقین پیدا کردیم.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۳
0
0
خيلي خوش قيافه و خوش [...]. [...]قيافه همه تان را ببرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۳
0
0
دولت قبل 100 روز مانده به انتخابات آنچنان آن را با شور و نشاط کرد که اصلا فکرش هم نمی شد کرد.
نمی گویم دولت قبل خوب بود ، ولی جز حقیقت برای انتخابات چیزی نداشت.
حال این آقا جز خوب جلوه دادن خود چیزی دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۳
0
0
یا رب کمکی کن.
یا رب مددی کن.
اسلام در خطر است.
اسلام ما را به وضعیتی که [...]دچار کرد دچار کردند ، بیت المال را به غارت بردند ، مردم را بد بخت کردند.
یا رب مددی کن ، یا محمد یا علی یا فاطمه ! مسجد ها را همچون [...]بستند.
یا رب مددی کن.
قرآن را با رقص در آمیختند، اسلام را از بین بردند ، یا رب مددی کن.
امام جان راهت را نابود کردند ، اگه اشکهایم را میدیدی مددی می کردی.
یا صاحب الزمان با این دین چه می کنند.
وای از ذلتی که ما را دچار آن کردند.
وای بر ما
ما ساکت نمی نشینیم.
مساجد را باز کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۴
0
0
به آقاي عشق امام 12 مي خوام بگم؛ اسلام را در پوستين وارونه بر تن تو كرده اند به نحوي كه خود نمي فهمي.
اگر امام زمان الان يا آينده بيايد گذشتگان از او نمي پرسند چرا براي ما نيامدي؟ چه جوابي مي دهد؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین