کد خبر: ۸۷۳۶۵
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۱
آفتاب بررسی می‌کند؛

چشم انداز منابع آب در ایران؛ خطر نزدیک است!

6 میلیارد متر مکعب افت سالانه آب‌های زیرزمینی ایران
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آب مایه حیات است و زندگی تمام جانداران به آن بستگی دارد با این‌حال ارزش واقعی آن شاید برای برخی افراد و حتی مسئولان هنوز مشخص نیست. 75 درصد سطح زمین را آب فراگرفته است اما 98 درصد این آب‌ها شور است و بیشتر آب‌های شیرین روی زمین یخ زده است. انسان و بسیاری از موجودات زنده تنها توانایی استفاده از کمتر از یک درصد این آب‌ها را دارند. از سوی دیگر میزان آب تولید شده در طبیعت تقریباً ثابت است اما جمعیت مصرف کننده آب روز به روز افزایش می‌یابد. با این وضعیت بی‌شک یکی از بزرگترین مشکلات انسان در آینده مشکل آب خواهد بود. 

به گفته کارشناسان با وجود قابل استفاده بودن تنها یک درصد از کل آب‌های زمین مشکل کم آبی در بسیاری از مواقع به مقدار آب مربوط نمی‌شود، بلکه سوءمدیریت سیاست گذاران، برنامه‌ریزان و مجریان و همچنین استفاده نادرست بهره‌برداران، بحران آب را ایجاد می‌کند. 

در این رابطه می‌توان به برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی که تشکیل آن هزاران بلکه میلیون‌ها سال به طول انجامیده است و تلف کردن آب در مصارف خانگی، شهری و کشاورزی و صنعتی و از بین رفتن این موهبت الهی اشاره کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که انسان از دو راه باعث کاهش منابع آب طبیعی می‌شود. یکی از طریق نابود کردن جنگل‌ها و پوشش گیاهی زمین که از ذخیره سازان آب‌های زیر زمینی به شمار می‌آیند و دیگر از طریق برداشت بی‌اندازه آب همراه با آلوده کردن منابع آبی که افزایش جمعیت می‌تواند در هر دو مورد اثر تشدید کننده داشته باشد.

از این رو این وظیفه دولت و سازمان‌های مسئول است که در برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلند مدت خود به حفاظت آب و بهره برداری صحیح از آن توجه داشته و تصمیمات خود را بر این مبنا اتخاذ کنند. در غیر این‌صورت تشدید بحران آب در سال‌های آینده، با توجه به افزایش جمعیت، افزایش آلودگی‌ها، تخریب جنگل‌ها و پوشش گیاهی و خشکسالی اجتناب ناپذیر خواهد بود. آیا واقعاً تنها در چنین شرایطی درخواهیم یافت که ارزش واقعی آب برای کشوری که در منطقه‌ای خشک قرار گرفته حتی بیش از نفت و تمام درآمد آن است؟! 

نگرانی وزیر نیرو
اما برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی به اندازه‌ای است که حتی توجه مسئولانی چون پرویز فتاح وزیر نیرو را در سال‌های گذشته به خود جلب کرده است: «آب‌های زیرزمینی که جزو منابع استراتژیک ماست، در معرض آسیب‌های جدی است». 

فتاح می‌گوید: «وزارت نیرو طبق قانون مسوول است که منابع زیرزمینی را کنترل کند و ما هر سال می‌بینیم که (سطح) این آب پایین‌تر می‌رود. چاه‌هایی که 40 سال پیش حدود 50 متر پایین‌تر از سطح زمین بوده، الان به 250 تا 300 متر رسیده و کنترل کیفی روی این منابع بسیار پایین است. مجموع این موارد باعث می‌شود که زمین فرونشست داشته باشد و این منابع آبی را از دست دهیم».

به گفته وزیر نیرو بر اثر برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی دشت مشهد حدود 120 سانتی‌متر فرونشست داشته که آسیب بزرگی محسوب می‌شود و به همین جهت محدودیت و سخت‌گیری در این زمینه لازم است. 

او می‌گوید: «چون ارزش اقتصادی آب در کشور مشخص نشده، آن را مانند نفت یا برق نمی‌توانیم مبادله و خرید و فروش کنیم، در صورتی که اهمیت آب برای مبادله‌ اقتصادی کمتر از نفت نیست».

فتاح درباره‌ مهار و بهره‌برداری از آب‌های مرزی معتقد است که دولت در این رابطه مطابق منافع ملی عمل می‌کند: «آب‌های مرزی هم جزو منافع ملی کشور محسوب می‌شود و روستاهای مرزی ما نیاز به این آب دارند. البته آب‌های مرزی تابع شرایط بین‌المللی و قواعد و قوانین است و جمهوری اسلامی ایران چون با همسایه‌ها روابط بسیار خوبی دارد، همیشه بنای ما بر این است که با یک تعامل و رویکرد مثبت بتوانیم مسائل آب‌های مشترک و مرزی را حل کنیم. در حال حاضر نیز هیچ مشکلی با همسایگان در این مورد نداریم». 

6 میلیارد متر مکعب افت سالانه آب‌های زیرزمینی
اما برخی کارشناسان افت آب‌های زیرزمینی در کشور را سالانه 6 میلیارد متر مکعب اعلام می‌کنند. این درحالی است که طولانی بودن روند تشکیل آب‌های زیرزمینی و بهره برداری زیاد از آن، موجب شده که اگر اکنون برداشت از منابع آب زیرزمینی متوقف شود، چند هزار سال طول می‌کشد تا آب جایگزین به وجود آید.
 
وضع فعلی بارنگی و مهار آب‌های سطحی
یک کارشناس آب و منابع طبیعی می‌گوید: «ظرفیت بارش در کشور 400 میلیارد مترمکعب است که تنها حدود 130 میلیارد مترمعکب آن استحصال می‌شود».

عبدالغفار شجاع، دبير اسبق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبيعی كشور، تصریح کرد: «خشکسالی‌ها، ظرفیت بارندگی کشور را کاهش می‌دهد و حداکثر از 100 میلیارد مترمکعب بارندگی امکان استفاده وجود دارد». 

او درباره میزان مصرف آب در بخش‌های مختلف گفت: «94 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و تنها 6 تا 7 درصد آن به مصرف خانگی و صنعت می‌رسد».

این در حالی است که بخش کشاورزی که باید استفاده بهینه‌ای از آب داشته باشد هنوز به استفاده از روش آبیاری سنتی ادامه می‌‌دهد که در آن مقدار زیادی از آب هدر می‌رود.

شجاع توضیح داد: «در ایران حدود 18 میلیون هکتار زمین زراعی و باغ وجود دارد که از این میزان تقریباً 8 میلیون هکتار آبی و 10 میلیون هکتار دیم کشت می‌شود».

وی گفت: «از 8 میلیون هکتار زمین زراعی که به وسیله آبیاری کشت می‌شود، حداکثر یک میلیون هکتار از سیستم آبیاری پیشرفته و یا آبیاری تحت فشار استفاده شده که این گویای مدیریت نامناسب آب در بخش کشاورزی است». 

رئیس اسبق کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه 32 تا 33 میلیارد متر معکب آب قابل استحصال از مرزهای کشور بیرون می‌رود، تاکید کرد: «12 میلیارد متر معکب آب شیرین از ایران وارد عراق و ترکیه و مابقی آب‌ها نزدیک به 20 میلیارد متر معکب از طرف رودهای جنوب، کرخه،‌ کارون و جراحی به خلیج فارس ریخته و بدون استفاده شور می‌شود». 

نماینده سابق مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی به خشک شدن رود هیرمند به دلیل تاسیس یک سد در افغانستان برروی این رودخانه اشاره کرد و گفت: «دیگر هیچ آبی از رود هیرمند به سمت ایران نمی‌آید و تالاب آن نیز کاملاً خشک شده است». 

برداشت‌های بی‌رویه از ذخایری با قدمت هزاران سال

این کارشناس آب و منابع طبیعی با اشاره به برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر زیرزمینی و سفره‌های آبی به خصوص در سه سال اخیر اظهار داشت: «برداشت از آب‌هایی که از نفت ارزشمندتر است و در زیر دشت‌ها قرار دارد به سادگی جبران‌پذیر نیست».

وی با بیان اینکه حفره‌های آب‌های زیرزمینی طی هزاران سال شکل گرفته، گفت: «آب‌های سطحی علاوه‌بر شستشوی خاک و حرکت به سوی پایین دست به دلیل تغییرات خاک به سادگی فرو نمی‌رود و نمی‌تواند میزان برداشت‌های زیاد ما از سفره‌ها را در مدت کوتاه جبران کند. از طرف دیگر برداشت‌ها آب‌های زیرزمینی به جایی رسیده که مثلاً در خراسان و در جنوب به دلیل کاهش آب و کف رسیدن سفره‌های زیرزمینی چاه‌هایی با عمق 300 متر حفر می‌شود».

این کارشناس تصریح کرد: «بازگشت آب به حفره‌های زیرزمینی به عنوان گردش و چرخه طبیعی در حال حاضر سیکل کندتری پیدا کرده است. چرا که به دلیل فرسایش خاک، قطع درختان و پوشش گیاهان و کاهش بارندگی آب باران در سطح می‌ماند و تبدیل به سیلاب‌های شدید می‌شود».

شجاع ارزش آب را غیرقابل تصور دانست و اظهارداشت‌: «متاسفانه وضعیت ذخایر سفره‌های زیرزمینی آب بسیار وخیم است و تا زمانی که در جهت اجرای برنامه‌هایی برای جلوگیری از هدر رفتن 30 میلیارد متر معکب آب گامی برداشته نشود، این وضعیت تا رسیدن به بن بست کامل و از دست رفتن سفره‌های پر ارزش آب ادامه خواهد داشت». 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس پنجم گفت: «بخشی از نیاز به آب کشاورزی باید از طریق طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری تامین شود تا فشار به منابع زیرزمینی وارد نشود». 

خشکی قنات‌های بزرگ
شجاع با اشاره به اینکه بزرگترین قنوات کشور در بخش شمال خراسان وجود دارد که متاسفانه در حال خشک شدن است، گفت: «اما در شمال با ذخیره کردن آب در قسمتهای بالای زمینهای کشاورزی که به آن "آب‌بند" یا "استخر" می‌گویند سعی در استفاده بیشتر و بهینه از آب برای کشاورزی خود دارند». 

فرصت سوزی‌دولت در مورد آب
وی در مورد اقداماتی که در دولت نهم با توجه به فرصت ایجاد شده افزایش قیمت نفت صورت گرفت، گفت: «هزینه‌هایی دربخش کشاورزی در این مورد صورت گرفته اما بسیار ناچیز و ناکافی بوده است».

دبير اسبق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبيعی كشور، ادامه داد: «در سالهای گذشته از درآمد نفت به درستی برای توسعه کشاورزی مدرن و مهار آب‌های طبیعی استفاده نشد. همچنین در سال‌های گذشته در بخش کشاورزی تامین زیرساخت‌ها، یکپارچه کردن اراضی و اجرای قانون جلوگیری از تقسیم شدن زمین‌های کشاورزی با توجه به افزایش درآمد کشور موقعیت طلایی داشتیم که دولت به آن توجه نکرد». 

آلودگی آب خطری که جان انسان را تهدید می‌کند
 
در حال حاضر به جز مسئله خشکسالی و خروج آب از مرزها و یا شور شدن آن، آب‌های سطحی از طریق فعالیت‌های مختلف انسان به طور مستقیم با ریختن فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، پساب‌های کشاورزی و انواع زباله به رودخانه، دریاچه‌ها و دریاها و غیرمستقیم از طریق فعالیت‌های صنعتی آلوده کننده هوا که منجر به بارش باران‌های اسیدی خواهند شد، آلوده می‌شود و از طرف دیگر، آب‌های زیر زمینی نیز علاوه بر برداشت‌های بی‌رویه از طرق مختلفی مثل نشت نفت و بنزین از مخازن زیر زمینی، نفوذ شیرابه زباله در مکان‌های جمع آوری زباله، نفوذ باقیمانده کودها و سموم کشاورزی همراه با آب آبیاری زمین‌های کشاورزی و نفوذ فاضلاب‌های خانگی تهدید و آلوده می‌شوند و زندگی انسان‌ها و دیگر جانداران را به خطر می‌اندازند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۵
سهيلا ضرغامي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
2
8
بايد اينمطلب را ازرساناها وروزنامه ها وحتي در مدارس ودر واحدهاي درسي در دانشگاها مطرح كرد وبراي آن با طرح راه حلهاي مفيد وكارا از ادامهروند هدر رفتن اب تاحديجلوگيري كرد وخشكسالي را به تعويق انداخت
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
1
9
سلام ولی شرمنده از مسولین که چنین حرفی میزنم ولی از نظر من مشکل خود مسولین هستن در منطقه ما کهورستان بندر خمیر بعضی از افراد که تعدادشان هم کم نیست با سو استفاده و زدن چاهای عمیق در داخل حیاط منزلشان و تخریب درختان داخل زمین کشاورزی جهت بیشتر زیر کشت بردن گوجه فرنگی و انتقال اب این جاهای غیر مجاز به زمینها که همان مدافعان (مسولین محترم )شیلنگهای انتقال رو میبینن ولی کاری انجام نمیدن نمیدانم چرا داخل تمام خانه ها به هر بهانه ای چاهی زده شده روستاهای اطراف که دور از جاده اصلی هست که دیگه نگو چه خبره ادم باید فکر کنه چه خبره چاه زدن ۱۵۰متر پس مدافعان کجاین ایا کشت گوجه و پر شدن جیب بعضیها بهتره یا کم شدن اب زیر زمینی هر روز یه طرحی میدن وبا گرفتن چندتا عکس و ارسال به اداره مرکزی سر خود مردم ومسولین بالاتر رو شیره میمالن وخلاص میگن ما چند روز هستیم چرا خودمان رو خراب کنیم کجایین این مشکل فکر کنم اینجور که ما میبینم در جاهای دیگه کشور هم هست .
ایران
|
Germany
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
4
9
متاسفانه مسولان در این چند سال به فکر نبودن و الان متوجه شدن که دیر است. ولی باز هم میشود از طریق رسانه ها فرهنگ سازی کنند و از مردم بخواهند که صرفه جویی کنند.و خود دولت هم باید در زمینه کشاورزی اقدامات زیرساختی انجام دهد.
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
3
5
پس کشاورز های بیچاره چه کنند دیگر کسی زمین شان راهم نمیخرند که به شهر بروند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
2
4
بیشترین مصرف آب درکشوردربخش کشاورزی است کدوم ارگان باید به کشاورزا آموزش بده وامکانات وتاسیسات آبیاری نوین وبهشون برسونه اگه ازخودکشاورزا بخواهند که ازروشهای آبیاری جدید استفاده کنند میگن توان مالی وعلمشونداریم بخاطرهمین موضوع هست که اونا همچنان به طریق سنتی ترجیح میدهند که چاه غیرمجاز حفر کنند که بعدخشک شدن آبهای سطحی کشور دیگه سفرهای زیرزمینی هم آب نداشته باشه کی بایدبه این چاههای غیرمجازرسیدگی کنه؟بعدش هم صرفه جویی فقط به شهرنشیناگوش زد میشه درصورتی که مشکل دربخشهای دیگراست
هم وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
1
4
تا وقتی که مسئولان فقط کنفرانس می گذارند مردم هم دلسوزی نمی کنند ورعایت نمی کنند فاتحه مان باید خوانده شود
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
1
3
من فکر کنم این خشکسالی قحطی ایران و در آینده نه چندان دور جهان رو بدبخت میکند من واقعا نگرانم
تقی
|
Japan
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
2
1
تو نگران جهان نباش.ایران داره سودان میشه...
جسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
0
1
سلام همه دست رو دست گذاشتن میگن آب کم میشه با یه روش خیلی ساده و کم هزینه میشه آب های زیرزمینی تمام شهرهای کشور رو پر آب کرد ولی هیچکس حرکتی نمیکنه که فقط بلدن همش هشدار بدن.با روشی خیلی ساده میشه هم زیاد آب مصرف کرد هم کشاورزی رو رونق داد.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
سلام افزایش آب های زیر زمینی که کار سختی نیست بااصلاح روش آبیاری و اصلاح بذر اینا هیچ کاری نمیشه کرد با این کارا فوقش دو سه سال کم آبی به تاخیر میافته با یه روش خیلی ساده میشه آب های زیر زمینی رو خیلی پر آب کرد.
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
0
0
به نظر من همه مقصر دلته چون این کشاورزان یه سالی کشت خود را بالای17بارابیاری میکنن بعد میارن کیلویی میدن 200تومن .منم از تبریز هستم به قرا ابهامو دارن از دس میرن طعمشون شوره بفهم واسه کشاورزی خوب نیس 3سال پیش اب اینجا خیلی خومزه تر بود و.... سرتونو درد نیارم ولی باور کنید همشو راس میگم
ندا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
لطفا مسئولین به این مشکل رسیدگی کنن. مهمتر از هر چیز تو زندگی آب هستش. تولید ،صنعت،کشاورزی ،حتی زندگی انسانها به خطر می افته. آینده کودکان بیچاره ای که امروز متولد میشن چیه. این مشکل باید حل شه و الا همه نابود میشیم. برا آب خوردنی هم مجبوریم دست پیش نامردهایه غربی دراز کنیم. یه مقدار مسئول باشین چی میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
0
سلام تو رو خدا مسئولینی که فقط به فکر الانتون هستید به فکر منافع ملی مملکتمون باشید وضعیت آب در ایران بهرنج هست اگر دلسوزانه برای اب مملکت یه تصمیم درست حسابی نگیرین دیگه نه نیاز به انرژی هسته ای دارین نه چیز دیگه با این وضع آمریکا و اسراییل خیالشون راحته که نیازی به حمله به ایران نیست چون ظرف بیست ساله آینده ایران خودش از بی آبی تبدیل به بیابان میشه و همه مهاجرت میکنن،اونوقت هر دولتی میاد فقط فکر منافع خودشه نسلهای آینده ی کشورم در آینده چه بلایی سرشان میاید
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
0
0
کشور فقط اروپا امریکا کشورهایی که تو صنعت حرف اول میزنن
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
0
1
باران که می باره بیشتر از 90درصدش جذب خاک میشه بعدشم آفتاب میزنه اونم بخار میشه میره هوا با آب باران میشه هر کاررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررری کرد اگه یه ذره غیرت کار کردن داشته باشیم به درس خوندن و سواد نیس که روش هایی که تا حالا همه مسئولین گفتن هیچ کدوم جواب ندادن وضعیت هم که روز به روز بدتر میشه با آب باران میشه به روش مصنوعی سیل به راه انداخت غیر از این هیچ راهی نداره صد در صد هم نتیجه میده .
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
0
1
اگه در سال صد بار باران بیاد اینطوری فایده چندانی نداره اگه از آب باران استفاده بشه یه بار بارش در سال بهتر از اون صد باره باور کنین با روش مصنوعی میشه سیل به راه انداخت غیر از این هیچ راهی نداره این روش برای پر کردن آب های زیرزمینی تنهاترین و آخرین روشه .
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
0
1
مسئولین همش میگن تغذیه مصنوعی آخه این تغذیه مصنوعی که همش میگین آخه کجاش تغذیه مصنوعی هستش؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
3
0
کشور اصلا کم اب نیست فقط تهران و اصفهان و یزد و یکم از تالاب ها که بخاطر سد های بی رویه است اما دلیل کم ابیه این استان ها اینه که بودجه ای که از نفت خوزستان و جنوب کشور بدست اوردن بجای تقسیم به طور مساوی بین همه استان ها فقط ریختن تو تهران و اصفهان و شهر های دیگه از بدبختی مهاجرت کردن به این استان ها برای کار و از طرفی یزد ابش قنات بود اندازه خوردن اونا چیکار کردن 20 تا کارخونه کاشی و شیشه سازی زدن بقیه هم رفتن هنداونه کاشتن اصفهان هم اب نداره رفته فولاد زده در حالی که خوزستان این همه اب یه کارخونه نداره تو خوزستان اینقدر اب هست که همه کارخونه ها اونجا باشن اصلا اب کم نمیاد و تهران اب برای 4 میلیون نفر داشته الان 18 میلیون جمعیتشه معلومه اب کم میاره راه حل اینه کارخونه بزنن تو شهرستان ها مردم برگردن البته امکانات هم ببرن بودجه نفت رو که از خورستان بدست میاد به طور مساوی تقسیم کنند
پريسا سلامي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
0
0
بی‌توجهی به ظرفیت‌های واقعی کشور درباره توسعه سطح زیر کشت کشاورزی از بعد ظرفیت منابع آب قابل ‌تخصیص به این بخش، از اشتباهات ما در مدیریت منابع آب است. اشتباه دوم و تأثیرگذارتر از اشتباه اول وقتی صورت گرفته است که برای پاسخ‌گویی و مدیریت تقاضا برای چنین توسعه‌ای، رویکرد عرضه هرچه‌بیشتر آب انتخاب شده است .
zahra
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
0
0
این مطالب باید در کتاب ها نوشته بشه تا مردم بخونن اونایی که اینترنت ندارن هم بتونن استفاده کننن از این مطالب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
0
0
5خوب5بد
احمد
|
Netherlands
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
0
سلام

خوب کشور ایران از شمال جنوب به دریا وصله،اب شیرین کن بزنند.
کشاورزی رو رونق بدند و نفتی که عربستان داره ذخیره میکنه ما هم ذخیره بکنیم
عربستان پانزده میلیون پشکه در روز برداشت میکنه اونم از نقطه صفر مرزی با ایران
اما ایرانبه زور یک و نیم میایون بشکه در روز اونم چهل کیلو متری دریا،مسولین میترسند برند جلو تر.احمق.................................................................
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
0
0
متاسفانه عده ی با هم هم دست شدند برای منافع شخصی خود ولی اینده ی من کشاورز سیاهه
تو اینده من با چی میخوام زندگیمو بچرخونم
من اصلا اینده ی دارم با این وضیت وخیم اب
خود بنده کشاورز مستاجر هستم
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
0
باید مطالب را خلا صه و کمی وا ضح بنویسند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
من که
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین