کد خبر: ۸۷۵۹۶
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۴

اظهارت چمران درباره خیابان مصدق، استعفای مسجد جامعی و ریاست شورا

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مهدی چمران در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

چمران در سوال اول در رابطه با تمایل وی برای ادامه ریاست شورای شهر تهران و برداشتش از رای ممتنع از برخی از اعضای شورا در انتخابات روز گذشته هیات رییسه مورد سوال قرار گرفت و گفت: «شخصا می‌خواهم که مسوولیت ریاست شورای شهر تهران را نداشته باشم، چرا که زحمت بسیار شاقی است و به خصوص در زمینه‌ نزدیک کردن دولت و شهرداری به یکدیگر بسیار زحمت دارد».

وی اظهار کرد: «شخصا برای ریاست شورا کاندیدا نشدم و دوستان من را معرفی کردند. در عین حال اگر دوستان تصمیم بگیرند که من را انتخاب نکنند، رییس شورا تغییر خواهد کرد و من هم از تصمیم دوستان استقبال می‌کنم».

چمران در پاسخ به سوالی در رابطه با خروج پادگان‌های نظامی از شهر تهران، توضیح داد: «از نظر من وجود پادگان‌های نظامی در شهرها فرصت خوبی است، چرا که اگر آن‌ها نبودند قطعا کارخانه‌های صنعتی جایشان را پر می‌کردند».

وی به مصوبه شورا در مورد خروج پادگان‌های نظامی از تهران اشاره کرد و ادامه داد: «چنانچه قرار باشد در زمین پادگان به جای کاربری نظامی، کاربری مسکونی جایگزین شود، کاملا به ضرر شهر است و باید از فضای اختصاص یافته از محل خروج پادگان‌ها برای جبران کمبود خدمات در آن مناطق استفاده شود.

رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: «این که خانه‌های سازمانی در محل پادگان‌ها ساخته شود، قطعا به ضرر شهر است و ما با این موضوع مخالف هستیم و باید در این مکان‌ها، فضای سبز و کاربری‌های تفریحی ـ فرهنگی جایگزین شود».

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با برخی اظهارات اعضای شورای شهر تهران در مورد نامگذاری خیابانی به نام «مصدق» در شهر تهران، تاکید کرد: «تعیین و تکلیف در مورد نامگذاری چنین خیابانی فقط مربوط به شورا نمی‌شود، ضمن این که در حال حاضر چنین موضوعی در دستور کار نیست».

چمران در مورد علت استعفای احمد مسجد جامعی ـ رییس کمیسیون و فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ـ از ریاست ستاد شورایاری‌ها شهر تهران، گفت: «هنوز این نامه را ندیده‌ام و قطعا با آن موافقت نخواهم کرد».

وی در توضیح علت این نارضایتی، گفت: «علت این نارضایتی مربوط به برخی مسایل مرتبط با کمبود منابع مالی در زمان برگزاری دوره سوم انتخابات شورایاری‌ها و پرداخت اعتبارات آن بوده است».

رییس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ادامه چالش بین دولت و شوراها، خاطر نشان کرد: «متاسفانه برخی مواقع زمینه بروز و ظهور اختلاف و چالش زیاد می‌شود، به عنوان مثال معرفی یک شهردار و تایید حکم آن باید ظرف سه ماه نهایی شود، اما متاسفانه بارها اتفاق افتاده که حکم شهردار معطل می‌ماند و شهردار روی هوا است».

وی ادامه داد: «همچنین زمان ارائه بودجه شوراها به فرمانداری‌ها اسفند ماه هر سال است و بیشتر شوراها بنابر منفعت خودشان به موقع لایحه بودجه را ارائه می‌دهند، اما متاسفانه بررسی آن همواره بیش از زمان مقرر طول می‌کشد. همچنین در قانون چندین دهه گذشته شهرداری‌ها، انعقاد قراردادهای بالای 100 هزار تومان برای شهرداری‌ها مجاز نبوده است و متاسفانه تا چندی پیش هم این قانون وجود داشته و اخیرا بر اساس تورم هر سال اصلاح شده است».

چمران در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال رودربایستی شورای شهر تهران با دولت و معطل ماندن برخی از پروژه‌ها از جمله پروژه منوریل صادقیه و این که آیا شورا تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قصد تعیین و تکلیف در مورد این پروژه را ندارد؟ تصریح کرد: «شورا بعد از انتخابات ریاست جمهوری هم، چنین قصدی ندارد، چرا که اصلا وظیفه‌ای در این رابطه برای شورا وجود ندارد.

وی عنوان کرد: «وظیفه دستگاه وظیفه قضایی است که دعواهای حقوقی بین شهرداری و سرمایه‌گذار که تخلفاتی را هم داشته برطرف کند و بعد برای این پروژه تعیین و تکلیف صورت گیرد».

رییس شورای شهر تهران افزود: «شورای شهر تهران چند سال پیش پروژه منوریل صادقیه را تصویب و بعد وزارت کشور وقت آن را ابطال کرد و از آن پس نیز دیگر شورا مصوبه‌ای در این زمینه نداشته که بخواهد پیگیری کند. در عین حال کمیسیون‌های مرتبط با این موضوع در شورای شهر تهران بارها این موضوع را بررسی کرده‌اند و قرار بوده شهرداری و سرمایه‌گذار با هم به نتیجه برسند.

وی در ادامه سوال خبرنگار که پرسید چرا باید برای طرحی که به اذعان اعضای شورا دو صفحه مطالعه هم نداشته حالا برای جمع‌آوری بقایای آن از شهر باید این همه مطالعه صورت گیرد، پاسخ داد: «شورای شهر تهران در زمان مشخص برای مترو و منوریل مصوبه مشخصی داشته و پس از ابطال این مصوبه در مورد منوریل از سوی وزارت کشور دیگر مسوولیتی در قبال آن ندارد.

چمران در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت بررسی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که اخیرا در شورای عالی ترافیک با تغییراتی روبرو بوده است، گفت: «شورا و شهرداری تهران برنامه عملیاتی خود را با توجه به طرح جامع مصوب خود در حوزه حمل و نقل عمومی برای رسیدن به سهم 70 درصد حمل و نقل عمومی آغاز کرده و آیتم‌های اصلی آن را نیز در حال اجرا دارند».

وی با بیان این که اختلاف فعلی در مورد طرح جامع حمل و نقل و ترافیک مربوط به اضافه کردن دو خط منوریل است، تاکید کرد: «نباید با این موضوع برخورد سیاسی شود و تاکید داریم که باید با مطالعات علمی در این مورد صحبت و عمل کنیم».

رییس شورای شهر تهران افزود: «قطعا در مسیری که روزانه 40 هزار نفر ظرفیت جابجایی مسافر دارد، نمی‌توان با قاطر، گاری، اتوبوس و یا هر سیستم دیگری اقدام به جابجایی مسافر کرد و تاکید داریم که استفاده سیستم حمل و نقل در هر کریدوری باید بر اساس جمعیت آن منطقه باشد و چنانچه استدلال طرف مقابلمان در مورد خطوط و سیستم حمل و نقل با روش‌های علمی و کارشناسی باشد، ما هم این سیستم را در جای مناسب آن قبول می‌کنیم».

وی ادامه داد: «در حال حاضر طرح جامع حمل و نقل در کمیسیون عمران در حال بررسی است و شورای شهر تهران نظر منطقی خود را در مورد آن به زودی ارائه می‌کند، در عین حال کار اجرایی خطوط مورد اختلاف هنوز آغاز نشده و زمان برای بحث بیشتر در مورد آن وجود دارد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین