کد خبر: ۸۷۷۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۶
چندین هزار میلیارد تومان اختلاف در دو مصاحبه قائم مقام وزیر

حقیقت ماجرای خرید 1000 دستگاه دیالیز چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قائم مقام وزیر بهداشت روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری نزدیک به دولت «فارس» از خرید 1000 دستگاه دیالیز و نصب و راه‌اندازی آن تا یک ماه آینده خبر داده بود.

در این گفتگو مواردی از جمله قیمت هر دستگاه دیالیز که 10 میلیارد تومان عنوان شده و همچنین نصب 500 دستگاه از هزار دستگاه در مراکز دولتی (در حالی که هنوز هیچ دستگاهی نصب نشده است) مبهم و عجیب به نظر می‌رسید.

خبرنگار اقتصادی آفتاب در تماس با دکتر ابراهیم متولیان، قائم مقام وزیر بهداشت، ابهامات موجود در این گفتگو را که روز سه‌شنبه یکی از تیترهای روزنامه دولتی ایران را نیز به خود اختصاص داده بود با او در میان گذاشت.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالات خبرنگار ما با وجود تکذیب نصب 500 دستگاه دیالیز در مراکز مختلف، از ورود این تعداد دستگاه به گمرکات کشور خبر داد.

دکتر متولیان همچنین با بیان اینکه خبرنگار فارس در انعکاس اطلاعات اعلام شده دقت نداشته است و ابهامات خبر مورد بحث مربوط به اشتباه خبرنگار در تنظیم مطلب می‌شود نه اظهارات و اطلاعات مسئولان وزارت بهداشت، قیمت هر دستگاه دیالیز را بین 10 تا 12 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: «با تخفیفی که به دلیل تعداد زیاد خرید ما، به دستگاهها تعلق گرفت هر دستگاه با قیمت 10 میلیون تومان خریداری شد که در مجموع می‌توان گفت 10 میلیارد تومان از بودجه وزارت بهداشت صرف آن شده است».

او تعداد دستگاههای خارجی خریداری شده را 850 عدد اعلام کرد که با سفارش وزارت بهداشت به تولیدکنندگان داخلی برای ساخت 150 دستگاه دیگر، این تعداد به 1000 دستگاه دیالیز می‌رسد. به گفته وی تمامی این دستگاهها تا پایان خردادماه مورد استفاده بیماران در مراکز دولتی قرار خواهد گرفت.

دکتر متولیان همچنین انعکاس این خبر در روزنامه دولتی ایران و خبرگزاری فارس را بی‌ارتباط با تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و مسائل سیاسی دانست.

قائم مقام وزیر بهداشت همچنین در حالی در گفتگو با آفتاب از بی‌رغبتی بخش خصوصی به فعالیت در زمینه دیالیز بیماران کلیوی به دلیل پایین بودن تعرفه پزشکی سخن گفت که بنیاد امور بیماری‌های خاص به عنوان یک نهاد غیردولتی در سال جدید اقدام به خرید 330 دستگاه دیالیز نموده است. بر اساس اخبار رسیده این دستگاهها در نقاط مختلف کشور در مرحله نصب و راه‌اندازی و بهره‌برداری قرار دارد.

مشروح گفتگو با دکتر ابراهیم متولیان قائم مقام وزیر بهداشت درباره خرید دستگاههای دیالیز از سوی دولت و ابهامات موجود در مصاحبه چند روز گذشته او با فارس در پی می‌آید:

قائم مقام وزیر بهداشت درباره خرید یک هزار دستگاه جدید دیالیز و نصب و راه‌اندازی آن تاپایان خرداد ماه امسال تصریح کرد: «در حال حاضر 39 هزار نفر در کشور از بیمارهای حاد کلیوی رنج می‌برند. این بیماران برای فیلتر شدن خون خود باید 2 تا 3 بار در هفته از دستگاه دیالیز استفاده کنند».

دکتر ابراهیم متولیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با اشاره به وجود 2850 دستگاه دیالیز در مراکز دولتی سطح کشور گفت: «از تعداد 2850 دستگاه دیالیز، 2500 دستگاه که 20 درصد آنها نیز مستعمل و فرسوده شده برای 39 هزار بیمار دیالیزی استفاده می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه هر بیمار باید 2 تا 3 بار در هفته دیالیز شود، به ازای هر 5/5 بیمار تنها یک دستگاه در مراکز دولتی وجود دارد».

قائم مقام وزیر بهداشت افزود:‌ «برای جبران این کمبود، وزارت بهداشت از بهمن ماه سال گذشته اقدام به خرید 850 دستگاه جدید دیالیز از کشورهای آلمان، سوئد، ایتالیا و ژاپن نمود و برخی از قراردادهای خرید سال گذشته و برخی دیگر در سال جاری منعقد شد».

متولیان ادامه داد: «علاوه بر خرید این دستگاهها 150 دستگاه نیز از طریق تولیدکننده داخلی تامین می‌شود که با پرداخت مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت در مرحله ساخت قرار دارد».

وی با بیان اینکه به دلیل پایین بودن تعرفه، بخش خصوصی رغبت به فعالیت در زمینه دیالیز بیماران ندارد گفت: «وزارت بهداشت تصمیم دارد با افزایش تعرفه دیالیز بخش خصوصی را به فعالیت بیشتر در این زمینه تشویق کند تا مشکلات اینگونه بیماران به حداقل برسد».

دکتر متولیان درباره بودجه خرید دستگاههای خارجی وداخلی دیالیز اظهار داشت: «با توجه به قیمت 10 تا 12 میلیون تومانی دستگاههای دیالیز، برای خرید 1000 دستگاه دیالیز از خارج و داخل 10 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتم».

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: «در حال حاضر 500 دستگاه دیالیز خریداری شده در مرحله ترخیص کالا قرار دارد و تا پایان اردیبهشت به بهره‌برداری خواهد رسید».

وی در پاسخ به این سوال که این دستگاهها در کدام مراکز دولتی نصب خواهد شد افزود: «تمام دستگاههای خریداری شده در بین مراکز سطح کشور با توجه به تعداد مراجعه‌کنندگان توزیع و راه‌اندازی می‌شود و هر مرکز حداقل یک دستگاه و مراکز بزرگتر در شهرهای پرجمعیت تا 40 دستگاه تا پایان خرداد ماه دریافت می‌کنند».

وی در مورد نحوه خرید دستگاهها، گشایش LC و مسئله تحریم ایران تاکید کرد: «گشایش اعتبارات بانکی خرید دستگاههای دیالیز از خارج، سال گذشته انجام شد و با توجه به استفاده از بانک‌های مختلف خارجی و داخلی هیچ مشکلی از نظر تحریم‌ها برای ما ایجاد نشد».

متولیان درباره شائبه سیاسی بودن این خبر گفت: «وضعیت بیماران کلیوی نیازمند به دیالیز، به گونه‌ای است که نمی‌توان از آنها به عنوان ابزار تبلیغات ومسائل سیاسی استفاده کرد».

وی افزود: «وزارت بهداشت برای خرید 1000 دستگاه دیالیز و تامین نیاز بیماران کشور به 3300 دستگاه با برنامه عمل کرده و این مسئله هیچ ارتباطی به برنامه‌های انتخاباتی دولت و جریانات سیاسی ندارد». 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین