کد خبر: ۸۷۸۲۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱

روز نماز جمعه در تقویم رسمی کشور ثبت شد

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: ۵ مرداد به عنوان روز نماز جمعه در تقویم رسمی کشور ثبت شد.
روز نماز جمعه در تقویم رسمی کشور ثبت شد
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام نوری سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: پیشنهاد این شورا به شورای فرهنگ عمومی کشور ۵ مرداد همزمان با اقامه نخستین نماز جمعه به امامت مرحوم آیت الله طالقانی در تقویم رسمی کشور به نام «روز نماز جمعه» نامگذاری شد.

حجت الاسلام نوری افزود: سال ۱۳۵۸ به پیشنهاد آیت الله طالقانی و با حکم امام خمینی (ره)، نخستین نماز جمعه در زمین چمن دانشگاه تهران و با حضور پرشور نمازگزاران اقامه شد و پس از پیشنهاد و پیگیری‌های شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، شورای فرهنگ عمومی با ثبت این روز در ضمیمه تقویم رسمی کشور به عنوان روز اقامه نخستین نماز جمعه موافقت و آن را ابلاغ کرد.

وی به برپایی ۸۸۰ پایگاه نماز جمعه در کشور اشاره کرد و گفت: البته نماز جمعه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم در برخی از نقاط کشور به همت علما اقامه می‌شد، اما این سازوکار، هماهنگی و یکپارچگی و وسعت را نداشت.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور همچنین درباره برنامه‌های این شورا برای پرشورتر شدن نماز‌های جمعه کشور با توجه به تعیین ۵ مرداد به عنوان روز نماز جمعه در تقویم کشور افزود: به این مناسبت برنامه‌های ویژه و متنوعی را با همکاری امامان جمعه و ستاد‌های نماز جمعه سراسر کشور به منظور جذب اقشار گوناگون مردم به نماز‌های جمعه طراحی و اجرا خواهیم کرد.

نوری با بیان اینکه ۵ مرداد ۱۳۵۸ جمعه بوده، اما به سبب تغییرات تقویم ممکن است این روز در تقویم سال‌های بعد روز جمعه نباشد، افزود: در صورت تقارن ۵ مرداد با روزی به جز جمعه، جمعه قبل و بعد از ۵ مرداد در نماز‌های جمعه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی درباره پیشنهاد سال ۸۷ شورای ائمه جمعه به شورای فرهنگ عمومی برای ثبت روز نماز جمعه و موافقت صورت گرفته نیز گفت: در آن سال قرار شد نخستین جمعه ماه مرداد به نام روز نماز جمعه نامگذاری شود و تصویب شد، اما در تقویم رسمی درج نشده است.

حجت‌الاسلام نوری افزود: مصوبه اخیر شورای فرهنگ عمومی بر ثبت روز نماز جمعه به عنوان واقعه‌ای تاریخی و مهم از سال ۱۴۰۳ تاکید دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین