کد خبر: ۸۸۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۷

نامه سرگشاده تهيه‌كننده «به رنگ ارغوان» به احمدی‌نژاد

در چهار سال گذشته به كرات پيگير اكران فيلم بوده‌ام
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «سيدجمال ساداتيان» طی نامه‌ای به «محمود احمدي‌نژاد» رئيس جمهوری اسلامی ايران خواستار رسيدگی به وضعيت اكران عمومی «به رنگ ارغوان» شد.

در متن اين نامه سرگشاده كه خطاب به رئيس جمهوری اسلامی ايران محمود احمدی‌نژاد نوشته شده آمده است: «احتراماً، اين روزها كشور به استقبال برگزاری دهمين دوره انتخاب رياست جمهوری می‌رود. معمولا در ايام رقابت كانديداها شرايط طوری می‌شود كه مطالبات مردم شفاف‌تر مطرح می‌گردد. بنده از حوزه سينما با جناب‌عالی صحبت می‌كنم».

ساداتيان با اشاره به وضعيت فيلم «به رنگ ارغوان» در ادامه آورده: «چهار سال است از عدم نمايش فيلم «به رنگ ارغوان» به نويسندگی و كارگردانی آقای ابراهيم حاتمی‌كيا می‌گذرد. او كسی است كه افكارش برای همه شناخته شده و به عنوان بهترين كارگردان فيلم‌های جنگی انتخاب گرديده است، هر چند اين اتفاق در اواخر دولت اصلاحات صورت گرفت ولی انتظار اين بود كه با استقرار دولت نهم به اين امر رسيدگی می‌شد، در چهار سال گذشته به كرات پيگير اكران فيلم بوده‌ام».

وی در نامه خود به رئيس جمهور اظهار داشته است: «برای وزرای محترم ارشاد اسلامی و اطلاعات نامه نوشتم، متأسفانه هر دو وزارت‌خانه تا امروز جواب مكاتبات را نداده‌اند. اخيرا وزير محترم ارشاد اسلامی در پاسخ به درخواست آقای حاتمی‌كيا از خود سلب مسئوليت نمودند، تصميم‌گيری اين موضوع را به وزارت اطلاعات ارجاع نمودند، علی‌الاصول قيم و حامی سينما بايد وزير ارشاد اسلامی باشد كه متأسفانه خود را بی‌تكليف نمودند و از اين موضوع خارج شدند».

تهيه‌كننده «به رنگ ارغوان» آورده است: «به من اجازه دهيد از فرصت باز شدن فضای عمومی برای گفتگو و طرح مطالبات اين روزهای رقابت انتخاباتی بهره‌برده با صراحت بيشتر خواسته خود را مطرح نمايم. از جناب‌عالی كه امروز سكاندار امور اجرائی كشور هستيد و از سويی هم كانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری می‌باشيد، تقاضا دارم يک بار اين مرقومه را مطالعه نماييد. بنده را هدايت فرمائيد كه در اين شرايط جهت تظلم خواهی به كجا و چه كسی بايد مراجعه كنم و اما مشكل چيست»؟

در بخش ديگری از اين نامه نوشته شده است: «در سال 1382 از وزارت ارشاد دولت اصلاحات مجوز ساخت فيلم "به رنگ ارغوان" را دريافت می‌نمايم، فيلم تمام مراحل قانونی خود را طی می‌كند، فيلم ساخته می‌شود، در سال 1383 از وزارت ارشاد مجوز نمايش می‌گيرد و آماده نمايش برای جشنواره فجر می‌گردد. در همان زمان به دليل انتخابات دوره نهم رياست جمهوری وزارت اطلاعات از اكران فيلم جلوگيری می‌نمايد و اكران آن را به بعد از برگزاری انتخابات موكول می‌كند. جناب‌عالی رئيس جمهور می‌شويد، دولت نهم شكل می‌گيرد، وزير محترم ارشاد دولت جنابعالی خود را از اين ماجرا كنار می‌كشد، تماس ما هم با وزارت اطلاعات محدود می‌گردد».

ساداتيان با اشاره به ديدار رئيس‌جمهور با كارگردانان سينما، آورده است: «در ملاقات كارگردانان تأكيد داشتيد كه مميزی بايد در سينما از بين برود. ولی نفرموديد چه كسی بايد اين امر را اجرائی كند. گذشته از حقوق مادی، حقوق معنوی فيلم است كه تحت هيچ شرايطی قابل جبران نيست. وزارت ارشاد كه بايد مسئوليتش در قبال سينما به انجام برساند، رسما اعلام بی‌تكليفی می‌كند و دغدغه وزارت اطلاعات هم اين امور نيست. از طرفی هم شنيده می‌شود، می‌گويند كسی كه از اكران فيلم جلوگيری كرده خود مجوز اكران آن را صادر نمايد. امروز وزير محترم سابق وزارت اطلاعات در اين خصوص مسئوليتی ندارد. چون اين فيلم در دولت اصلاحات دچار بحران گرديده، حتما مشكل مسئولين دولت نهم نمی‌باشد».

در بخش ديگر اين نامه آورده شده است: «به نظر جنابعالی غير از مقام معظم رهبری و جناب‌عالی چه كسی می‌ماند كه از او دادخواهی نمائيم. خوشبختانه 30 سال از حضور مقتدرانه نظام جمهوری اسلامی ايران می‌گذرد. در اين مدت نظام اسلامی جنگ تحميلی را با صلابت پشت سر گذاشت و بسياری از توطئه‌ها را خنثی نمود. نمی‌دانم چرا ما كه امروز به لحاظ ثبات و توانائی قدرت اول منطقه هستيم، در مقابل نمايش يک فيلم كه قطعا نمايش آن بركات بيشماری برای كشور خواهد داشت، اين چنين دچار بی‌تكليفی هستيم».

وی در ادامه «به رنگ ارغوان» را اثری ارزشمند خوانده و آورده: «به ادعای كسانی كه فيلم را ديده‌اند، فيلم «به رنگ ارغوان» را يكی از ارزشمندترين فيلم‌های توليدی بعد از انقلاب می‌دانند».

«بدانيد بعد از نمايش عمومی فيلم افراد فرهنگی به توليد اين فيلم افتخار خواهند كرد. با توجه به شرايط بوجود آمده قطعا بجز جناب‌عالی حل اين معضل از عهده كسی ساخته نيست. دخالت جناب‌عالی و حل اين امور برای هدايت سينمای كشور بسيار راه گشا خواهد بود. گاهی يک كار ساده چنان پيچيده می‌شود كه حل آن دچار بحران می‌گردد، چرا بايد حل مسائل اداری يک فيلم بعد از چهار سال اين قدر دچار آشفتگی گردد؟ وزير محترم ارشاد كه بايد متولی حل اين امور باشد اينقدر بی‌مسئوليت ظاهر شود. اصلا از او اين انتظار نمی‌رفت».

در بخش ديگری از نامه ساداتيان به رئيس جمهور آمده است: «در هر حوزه‌ای كه كار می‌كنيم اجتماعی، سياسی، فرهنگی و هنری، محدوديت‌ها خلاقيت را از بين می‌برد. شايد هم سركوب كند، ما داعی انقلاب فرهنگی و تحول اجتماعی را داريم، فرق بگذاريم بين توليدات سفارشی و توليدات فاخر، به نظر می‌رسد مسئولين اجرائی سينما توليدات فاخر را همان توليدات سفارشی می‌دانند. اجازه دهيم از شعارگرائی خارج شويم، اجازه دهيم ديگران هم كه افكارشان برای ما شناخته شده هستند اجازه بروز داشته باشند. عموما كارگردانان مطرح كشور شرايط را برای ساختن فيلمهای مستقل مناسب نمی‌بينند. چرا»؟ 

در انتهای اين نامه آمده است: «تقاضا دارم اجازه دهيد نويسندگان و كارگردانان ما با جسارت بدون دغدغه تمام مكتوبات ذهن خود را به تصوير بكشند با كمی حمايت و برگشت روحيه از دست رفته به سينما، می‌توانيم مجددا در بازار رقابت جهانی جايگاه از دست رفته را قدرتمندانه بدست آوريم. اين نامه را از طريق مشاور هنريتان آقای جواد شمقدری برايتان ارسال می‌كنم كه مطمئن باشم بدستان رسيده است. برای بنده، كارگردان و گروه سازنده فيلم باعث خوشحالی خواهد بود با صراحت نظر خود را در خصوص اكران عمومی فيلم اعلام فرمائيد. اگر تصميم‌گيری برايتان به هر دليل سخت است جمعی كارشناسان هنری خارج از حوزه امنيتی مشخص شود تا به اين امر رسيدگی و نظر آنها برای همه لازم‌الاجرا باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
0
0
من به عنوان یک بسیجی که دولت مساجد ما رابست ، این کارگردان را کاملا درک می کنم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین