کد خبر: ۸۸۰۵۱۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

توصیه‌های زمستانی به کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی محصولاتشان

کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از کشاورزان خواست در آستانه فصل زمستان اقدامات لازم را در راستای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی انجام دهند تا متحمل خسارت نشوند.
توصیه‌های زمستانی به کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی محصولاتشان
آفتاب‌‌نیوز :

خسرو زره‌گر با اشاره به در پیش بودن فصل زمستان و شروع سرمای زمستانه، گفت: لازم است کشاورزان، دامداران، عشایر و گلخانه داران استان با توجه به هشدارها تدابیر و اقدامات لازم را برای جلوگیری از خسارت احتمالی به محصولات و دام هایشان انجام دهند.

وی افزود: جمع‌آوری محصولات برداشت شده و انتقال آن به مکان‌های سرپوشیده، تهیه سوخت مورد نیاز و کنترل سیستم‌های گرمایشی برای سالن‌های پرورشی نظیر مرغداری‌ها، دامداری‌ها، گلخانه‌ها و اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای مقابله و جلوگیری از خسارت سرمازدگی در مزارع و باغ‌ها از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ایجاد پوشش مناسب برای نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر را به باغداران توصیه کرد و افزود: نهال‌های آسیب‌پذیر نهال‌هایی هستند که شهریور کاشته شده و یا یک و دو ساله هستند که باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی این باغات از سوی باغداران اندیشیده شود.

زره گر با بیان اینکه استفاده از گونی‌های پلاستیکی برای محافظت باغات میوه در برابر سرما توصیه نمی شود، اظهار کرد: توصیه می‌شود باغداران به ویژه صاحبان باغ‌های تازه احداث با استفاده از گونی‌های غیرپلاستیکی، تنه نهال‌ها را پوشانده و از این طریق از سرمازدگی آنها جلوگیری کنند.

کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: به صاحبان باغ های هسته داران هم توصیه می شود تاج درختان میوه را با در نظر گرفتن منافذی برای تهویه هوا نایلون پیچ کنند.

زره گر با بیان اینکه بخاری پلار یا سوزاندن کاه و کلش گزینه های خوبی برای مراقبت از باغات در سرمای زمستانه است، گفت: به خاطر بالا بودن دانسیته کاه و کلش، گرمای تولیدی حاصل از سوختن آنها در سطح باغ باقیمانده که این امر می تواند در حفاظت از باغات در برابر سرما مفید باشد.

زره گر با توصیه به باغداران برای خودداری از سوزاندن لاستیک در باغات برای تعدیل دمای هوا در سرمای زمستان گفت: سوزاندن لاستیک در باغات به دلیل پایین بودن دانسیته دود ناشی از سوختن لاستیک گزینه مناسبی نیست، چون دود ناشی از سوزاندن لاستیک خیلی زود بالا رفته و در فضای باغ نمی‌ماند، لذا تاثیری در جلوگیری از سرمازدگی باغات ندارد.

خودداری از مصرف کودهای ازُته، استفاده از کودهای پتاسیم ۤبرای افزایش تحمل سرما، کنترل دما و رطوبت سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبارها، بسته نگه داشتن دریچه گلخانه‌ها هنگام کاهش دما، تهویه و تنظیم سوخت سالن‌ها و مرغداری ها و عایق بلندی و محافظت از کندوها در مقابل کاهش دما و تغذیه زنبورها از دیگر توصیه‌های زره گر به کشاورزان برای مقابله با سرمای زمستان بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین