کد خبر: ۸۸۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۱
سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تشریح کرد:

جزئیات اصلاح قیمت 5 حامل انرژی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با تشریح جزئیات نحوه اصلاح پنج حامل انرژی براساس جدیدترین مصوبات کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس، گفت: «براساس مصوبه این کمیسیون، قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به ترتیب 350 و 100 تومان تعیین شده است».

 محمدرضا فرزین در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به تداوم بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس گفت: «کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس قیمت هر لیتر نفت سفید و گاز مایع 80 تومان، قیمت هر کیلو وات برق 55 تومان و قیمت هر فوت مکعب گاز خانگی 100 تومان را مصوب کرده است».

وی افزود: «کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس مدت زمان اصلاح قیمت حاملهای انرژی را از سه سال پیشنهاد دولت به حداکثر پنج سال افزایش داده است».

فرزین همچنین اعلام کرد: «قیمت حاملهای انرژی برای بخشهای مختلف تعیین شده است که بر این اساس، قیمت هر مترمکعب گاز برای بخش آموزش و پژوهش 30 تومان، نانوایی و بخش کشاورزی 30 تومان، مساجد و حسینیه‌ها 30 تومان، کسب و کار، خدمات، سوخت پالایشگاه و ایستگاههای فشار قوی 80 تومان و ادارات دولتی 200 تومان تعیین شده است».

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تصریح کرد: «قیمت هر مترمکعب گاز برای خوراک واحدهای صنعتی براساس 65 درصد قیمت سبد صادراتی آن تعیین شده است. مجلس قیمتهای مذکور را برای سال اول مصوب کرده است، ضمن اینکه در مورد برق و گاز خانگی، از روش تبعیض و ترجیح در قیمت بهره خواهیم برد».

وی تصریح کرد: «سه روش هدفمندی یارانه‌ها در دنیا وجود دارد که براساس مطالعات و بررسی تجربیات کشورهای موفق دنیا در پیاده‌سازی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، روش نقدکردن مبتنی بر جغرافیا را انتخاب کرده‌ایم، به این معنا که از مطالعه 10 کشوری که برترین کارایی در زمینه پرداخت انرژی را داشته‌اند به این نتیجه رسیدیم که 8 کشور از 10 کشور روش پرداخت نقدی را انتخاب کرده‌اند».

به گفته فرزین، 9 کشور از میان این 10 کشور ارزیابی فردی و جغرافیایی را انتخاب کرده‌اند که 7 مورد آنها دارای GDP معادل 10 هزار تا 12 هزار داشته‌اند.

وی اظهار داشت: «به نظر می‌رسد که در اثر افزایش تورم ناشی از پیاده‌سازی طرح تحول اقتصادی، دهک یک تا 7 متحمل هزینه و 3 دهک بالای درآمدی کشور متناسب با آن صاحب درآمد می‌شوند که باید برای این امر راهکاری اندیشید».

فرزین گفت: «این طرح به دنبال حذف یارانه در اقتصاد نیست بلکه فقط در پی تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها است، بر این اساس انتخاب روش اصلاح یارانه در مدت سه سال به این دلیل صورت گرفت که در روش تدریجی متناسب با افزایش تورم، قیمت حاملهای انرژی نیز افزایش خواهند یافت و هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیری در اصلاح مصرف حاملهای انرژی ندارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین