کد خبر: ۸۸۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴
مقاله روزنامه اسرائیلی هاآرتض:

پیشنهاد اوباما به ایران: دیمونا در برابر نطنز؟!

طرح خلع سلاح هسته‌ای اوباما به چه معنی است؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مقام میان رتبه وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه از اسرائیل، هند، پاکستان و کره شمالی درخواست کرد به مفاد پیمان NPT احترام بگذارند. 

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، این درخواست، در رسانه‌های اسرائیل به منزله یک شکاف میان دولت باراک اوباما در واشنگتن و دولت بنیامین نتانیاهو در اورشلیم، تفسیر شده است. به زعم این رسانه‌ها این واقعیت که سخنان معاون وزیر امور خارجه آمریکا با اسرائیل هماهنگ نشده بود، نگرانی را بیشتر می‌کند.

در همین حال، وزیر امور خارجه اسرائیل، «آویگدور لیبرمن» تلاش کرد تا به اسرائیلی‌ها امیدواری دهد و گفت این اظهارات آمریکایی‌ها مسئله‌ای جدید نیست و قبلآ و در دوره ریاست جمهوری جورج بوش نیز شنیده شده بود.

روزنامه اسرائیلی «هاآرتض» در همین زمینه مدعی شد که اوباما قول داده است که امنیت اسرائیل را حفظ کند و در مقابل آن‌چه که «تهدید ایران به محو اسرائیل از نقشه‌های جهان» نامیده، قصد ندارد که تعطیلی نیروگاه اتمی «دیمونا» در اسرائیل را خواستار شود.
 
به نوشته این روزنامه صهیونیستی «دلیلی برای ترس وجود ندارد؛ این نکته باید درک شود که بر خلاف رییس‌جمهور قبلی، اوباما تمایل دارد نظارت هسته‌ای در سراسر دنیا قوی‌تر شود و اسرائیل نیز از این جریان مستثنی نیست».

پیمان منع تکثیر موسوم به NPT، کشورهای جهان را به دو دسته تقسیم می‌‌کند: دسته اول، پنج قدرت جهان هستند که اجازه دارند زرادخانه‌های هسته‌‌ای خود را حفظ کنند. این کشورها شمال آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین هستند. دسته دوم، سایر کشورهای جهان هستند که امضای این پیمان توسط آن‌ها، بدین معنی خواهد بود که اجازه ندارند سلاح‌های هسته‌ای در اختیار داشته باشند و باید تمامی تاسیسات هسته‌ای خود را به روی ناظران بین المللی باز بگذارند. پیمان NPT همچنین می‌‌گوید کشورهای دارنده سلاح‌های اتمی در جهان، باید به تدریج خلع سلاح شوند.

از زمان اجرای NPT در سال 1970، این پیمان تقریباً توسط تمامی کشورهای جهان امضا شده است. اما سه کشور از امضای این پیمان سرباز زده‌اند: اسرائیل، هند و پاکستان! کره شمالی این پیمان را در سال 1985 امضا کرد اما در سال 2003 و پس از آن که ایالات متحده آمریکا انتقال نفت به این کشور را به دلیل غنی‌سازی اورانیوم متوقف نمود، از این پیمان خارج شد.

در این میان، جمهوری اسلامی ایران اعلام داشته است که برنامه‌های هسته‌ای‌اش فقط در راستای اهداف صلح‌آمیز است و در همین راستا درهای تاسیسات هسته‌ای خود را به روی بازرسان باز می‌کند.

از سوی دیگر، روز چهارشنبه، یک گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شد که نشان می‌داد نشانه‌هایی از اورانیوم غنی شده در سطح بسیار بالا در مصر یافت شده است. این در حالی است که مصر برای مدت‌ها، خود را به عنوان کشوری نمونه در زمینه خلع سلاح هسته‌ای معرفی نموده بود و از اسرائیل نیز خواسته بود، پیمان NPT را امضا کند. 

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، نگرانی‌های بسیار زیادی را دامن زده است. روزنامه هاآرتض بر این اساس مدعی شده است که برنامه‌هایی برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای توسط چندین کشور خاورمیانه و تحت پوشش NPT دنبال می‌شود!

در سال 2009 وضعیت برای اسرائیل بسیار متفاوت شده است. «هاآرتض» نوشته است تا زمانی که آمریکایی‌ها به پیشرفت در مذاکرات با ایران ادامه دهند، تقاضاها برای خلع سلاح کامل در منطقه، افزایش خواهد یافت؛ به عبارت دیگر «دیمونا در برابر نطنز»!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین