کد خبر: ۸۸۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۰
از سوی دکتر مظاهری و برای سال 88 انجام شد؛

اعلام منشور سیاست‌های کلان فرهنگی دانشگاه آزاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جلسه مشترک مدیران معاونت فرهنگی و معاونان فرهنگی واحدها با حضور دکتر محمد مهدی مظاهری معاون فرهنگی دانشگاه در محل معاونت فرهنگی تشکیل شد.

به گزارش گروه فرهنگ و اندیشه آفتاب، مظاهری ضمن اعلام موضوع فرهنگی سال 88 گفت: «معاونت فرهنگی دانشگاه، اصول و سیاست‌های خود را بر اساس برنامه زمان‌بندی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و با هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیتهای فرهنگی واحدها و مناطق برنامه‌ریزی نموده و به اجرا در می‌آورد لذا موضوع فرهنگی سال هشتاد و هشت با تکیه بر اصول یاد شده و پس از بررسی‌های لازم، «اندیشه‌های امام خمینی (ره)، خودباوری و توسعه فرهنگی» تعیین و اعلام می‌گردد».

معاون فرهنگی دانشگاه محورهای موضوع فرهنگی سال را اصول زیربنایی فعالیت‌های فرهنگی در واحدها خواند و تاکید کرد: «واحدها بایستی سیاست‌ها وخط‌ مشی فرهنگی سال را سرلوحه کارهای خود قرار داده و در همین راستا حرکت کنند».

وی همچنین اظهار داشت: «معاونت فرهنگی دانشگاه پس از سفر حضرت آیت‌ا.. هاشمی رفسنجانی به کشور عربستان در خصوص سرزمین فدک، برگزاری همایش «فدک، میراث فاطمیه» را هماهنگی نمود که برنامه‌ریزی مقدماتی برگزاری این همایش در حال انجام است و واحدها به ویژه واحدهای جامع در این خصوص مشارکت و همکاری می‌نمایند».

وی ارتقای مرکز مطالعات میان فرهنگی به پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی به خصوص در زمان هجمه‌های متعدد به دانشگاه را از مهم‌ترین افتخارات فرهنگی دانشگاه در سال گذشته دانست و بر اطلاع‌رسانی این امر توسط واحدها و انجام پژوهش‌های فرهنگی تاکید کرد و از صدور بخشنامه همایش‌های برنامه‌ریزی شده توسط ادارات مختلف معاونت فرهنگی دانشگاه خبر داد.

مظاهری تحول در نظام ارزشیابی و هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را از دیگر اصول و سیاست‌های فرهنگی سال جاری قلمداد کرد و گفت: «معاونت فرهنگی برای تبدیل معیارهای ارزیابی فرهنگی از کمی و کیفی، چگونگی و کیفیت اجرای هر حرکت فرهنگی را به عنوان معیار ارزشیابی فرهنگی واحدهای موفق قرار داده و بر همین موازین واحدهای موفق ارزیابی و معرفی می‌شوند. معاون فرهنگی دانشگاه همچنین کنترل بر هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را در مراحل مختلف اجرا از جمله سطوح واحد دانشگاهی، منطقه‌ای و کشوری را از عناوین مهم اعلام کرد».

تاکید بر فعالیت کانون‌های راز عروج، جرعه نور، شهروند مسئول، قرآن و عترت، امام شناسی (حضرت امام خمینی (ره))، ادب و هنر و حضور فعال استاد و دانشجو در این کانون‌ها بر اساس بخشنامه‌های ابلاع شده، از دیگر مباحث معاون فرهنگی دانشگاه به عنوان معیار ارزشیابی واحدها بود. 

وی ابلاغ بخشنامه شرح وظایف مدیران گروه‌های آموزشی با رویکرد فرهنگی برای جلب مشارکت اعضای هیات علمی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: «با توجه به نتایج بسیار خوبی که اجرای این بخشنامه داشته است، بایستی مفاد آن در دستور کار شورای فرهنگی واحدها قرار گیرد و شورای فرهنگی مناطق موظف به نظارت بر حسن اجرای آن هستند».

مظاهری تاسی به بیانات رهبر فرزانه انقلاب در نام‌گذاری سال هشتاد و هشت و «حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» و رعایت موازین فرهنگی، استفاده از اصول فرهنگی در سند چشم‌انداز بیست ساله، انتشار نشریات دانشگاهی با تنوع و تناوب انتشار، برگزاری کارگاه‌های آموزش فرهنگی اندیشه پویا در مناطق به ویژه کارگاه اصول برنامه‌ریزی فرهنگی، پرهیز از موازی کاری در امور فرهنگی، برگزاری جلسات میان فرهنگی در واحدها و مناطق، مستندسازی و ارائه آثار مکتوب از فعالیت‌های فرهنگی، استفاده از رسانه‌های جمعی و اصحاب مطبوعات در اطلاع‌رسانی حرکت‌های فرهنگی دانشگاه و ساخت مجتمع فرهنگی در کنار مساجد را مورد تاکید قرار داد.

گفتنی است پیش از سخنان معاون فرهنگی دانشگاه، مدیران و مشاوران معاونت فرهنگی و هر یک از معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاهی نقطه نظرات خود را پیرامون مباحث فرهنگی ارائه کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین