کد خبر: ۸۸۴۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۴

هدف صدا و سیما از تخریب دموکراسی؟

دکتر میلاد اکبری
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در آستانه هر انتخابات، صدا و سیما علاوه بر جهت‌گیری‌های مشخص به نفع یک کاندیدایی خاص- بصورت آشکار و با تخریب کاندیداهای دیگر- اقداماتی را برای ضربه زدن و تخریب دموکراسی نیز دنبال می‌کند. 

برنامه‌هایی نظیر ثبت نام افراد عادی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در وزارت کشور و برنامه‌هایی نظیر منطقه آزاد یا منطق آزاده از جمله برنامه‌هایی است که طی آن صدا و سیما از یک طرف قصد دارد کاندیدای مورد نظر را برجسته کند و از طرف دیگر می‌خواهد نشان دهد که دموکراسی یعنی اینکه افراد بتوانند هم بی‌ربط حرف بزنند و هم بتوانند خود را تحت هرشرایطی کاندیدای ریاست جمهوری کنند. 

اینکه چه قدر این برنامه‌ها هدفمند و انتخابی از بین صدها ساعت فیلم انتخاب می‌شوند و با هدف خاص، قصد سرکوبی دموکراسی را دارند و فقط با نگاهی تمسخرآمیز نیت ایجاد سرگرمی را دارند بر کسی پوشیده نیست. اما آنچه مشخص است آن است که صدا و سیما به صورت پنهان قصد دارد نشان دهد که شورای نگهبان -که جایگاهی کاملاً تعریف شده در قانون اساسی دارد- وجودش تنها به همین دلیل است که نگذارد این‌چنین افراد نا اهلی رئیس جمهور شوند! در چنین شرایطی به‌زعم خود توجیه عملکرد شورای نگهبان نیز بهتر و راحت‌تر صورت خواهد پذیرفت. 

اما بلافاصله این سؤال در ذهن متبادر می‌شود که اگر این دموکراسی دارای اشکال است چرا از دل آن بارها افرادی شایسته بیرون آمده‌اند؟ واقعیت آن است که باید ضعف را در جای دیگر دید نه از دموکراسی آن هم دموکراسی به تمسخر کشیده شده توسط برنامه‌سازان دست بسته رسانه به اصطلاح ملی. 

اگر در ایران سیر دموکراسی به سمتی هدایت می‌شد که از دل آن احزاب قوی و قدرتمند که این احزاب نهادهای راستین دموکراسی هستند بیرون می‌آمد، آن وقت بر کسی پوشیده نبود که این مسیر شکل گرفته پوپولیسم است یا دموکراسی؟ 

احزاب فصلی هم که سقف حرکت دارند و نمی‌توانند حتی بدون مجوز فعالیت کنند و باید در چارچوب‌های تعیین شده عمل نمایند و فقط می‌توانند از افراد در آستانه انتخابات‌ها حمایت کنند که حزب به معنای اولیه هم نیستند چه برسد به احزاب پویا که بتوانند در قدرت سهیم شوند. 

صدا و سیما باید بداند- که این کاری را که انجام می‌دهد- نمی‌تواند مسیر دموکراسی را تخریب کند و مردم به خوبی می‌دانند که اشکال از کجاست و از دموکراسی نیست.
 
مشکل واقعی آن است که پوپولیسم حاکم بر دموکراسی واقعی اجازه هر نوع خودنمایی را از دموکراسی گرفته و حرکت رادیو و تلویزیون ما نمی‌تواند با چند برنامه مبتذل و هدایت‌شده آن را تخریب کند؛ فضایی که متاسفانه رسانه به اصطلاح ملی بدون رقیب به آن دامن زده است و تبعاتش حذف دموکراسی و حاکم شدن فضای پوپولیستی در انتخابات آتی ریاست جمهوری خواهد بود. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین