کد خبر: ۸۸۴۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۵

رييس خانه كارگر كرمان: خصوصی‌سازی فعلی بلای جان کارگران شده‌است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس خانه‌ کارگر استان کرمان، در مورد وضعیت کارگران در استان کرمان و مشکلات آنها گفت: «اکثر جمعیت استان کرمان را خانوارهای کارگری تشکیل می‌دهند و به جرات اعلام می‌کنم که حدود 400 هزار خانواده کارگری در استان کرمان زندگی می‌کنند که سرپرست یا اعضای خانواده در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی مشغول به کار هستند».

عباس كاربخش در گفت و گو با خبرنگار آفتاب در كرمان افزود: «این در حالی است که حدود 60 درصد این افراد که خانواده را اداره می‌کنند و یا کمک خرج خانواده هستند تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر سازمان تامین نیستند و بنا به آمار موجود از کل جمعیت کارگری استان کرمان فقط 220 هزار نفر بیمه شده اصلی می‌باشند و بقیه اصولاً بیمه نیستند و یا شناسنامه کار ندارند و به صورت پراکنده در بخش‌های مختلف مشغول به کار هستند که این اصلا وضعیت خوبی برای کارگران نیست».

وی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران در سال 57 اظهار داشت: «در کنار انگیزه‌های دینی و ملی و رهبری پیامبرگونه‌ حضرت امام خمینی(ره) باید به مسایل مادی و فاصله طبقاتی موجود در آن زمان نیز اشاره کرد که باعث افزایش نارضایتی‌ها از رژیم شاه و سرعت بخشیدن به پیروزی انقلاب اسلامی شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم مردم و خصوصا کارگران انتظار داشتند عدالت اسلامی محقق شود و قطعا دغدغه‌ همه مسوولان نظام اسلامی نیز در سال‌های گذشته و پس از پیروزی انقلاب برقراری عدالت و رفع تبعیض بوده است اما متاسفانه نتوانستیم کاری کنیم که این امر به طور کامل محقق شود».

وی اظهار داشت: «هر زمان که مسایل انتخاباتی مطرح می‌شود همه‌ جناح‌های سیاسی وعده‌هایی برای بهبود شرایط کارگران و رفع تبعیض دفتر می‌دهند اما وقتی در صدر کار قرار می‌گیرند با مشکلات عدیده مواجه می‌شوند و نمی‌توانند شعارهای خود را عملی کنند، نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما باید دولت‌ها شعار عدالت را به عمل تبدیل کنند و فقط شعار آن را ندهند».

این فعال کارگری تاکید کرد: «بالاخره بزرگان قوم باید بنشینند و یک فکر اساسی بکنند تا عدالت و رفع تبعیض محقق شود».

کاربخش با اشاره به این‌که در سال‌های 58 و59 مهم‌ترین مساله، انطباق حداقل دستمزد‌ها با خط فقر بود و این کار هم محقق شد اظهار داشت: «با این اتفاق فاصله‌ فقیر و غنی کاهش یافت و حتی در زمان جنگ هم با سیاست‌های دولت در آن دوره این وضعیت ادامه داشت اما کشور به سمت و سویی رفته است که ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کرده، نرخ بهره‌ی بانکی افزایش یافته و مجددا فاصله طبقاتی زیاد شده و مجددا امروز دغدغه‌ کارگران این است که فکری برای آن‌ها بشود و می‌بینیم که خط فقر 800 هزار تومانی و حداقل دستمزد دویست و پنجاه هزار تومانی مشکلات معیشتی کارگران را مجددا زیاد کرده است».

وی هم‌چنین گفت: «امروز خصوصی‌سازی به این صورتی که در کشور، انجام می‌شود بلای جان کارگران شده است و اگر واقعاً می‌خواهیم، اصل44 اجرایی شود باید به سمت تعاونی‌ها برویم. باید ببینیم«تعاونو علی البر و التقوی» را چه‌قدر اجرایی کردیم. مخالف خصوصی‌سازی با این شیوه هستیم و این سوال را می‌پرسیم که چرا به جای خصوصی‌سازی این‌چنینی بخش تعاونی در کشور تقویت نمی‌شود و چرا قوانین بخش تعاون اجرایی و تقویت نمی‌شود. نتیجه‌ این‌گونه خصوصی سازی معدن باب‌نیزو و فجایع آن است».

او در ادامه در مورد مطالبات کارگران از دولت خصوصا در آستانه‌ی انتخابات آتی ریاست‌جمهوری نیز عنوان کرد: «رهبر معظم انقلاب بارها بر امنیت شغلی کارگران تاکید کرده‌اند اما به نظرم دولت پیگیری لازم را در این زمینه انجام نداد و تا زمانی که همه‌ مسایل سیاسی و بر اساس متر جناحی دیده شوند وضعیت تغییری نمی‌کند. مطالبه‌ مهم از دولت آینده هم انطباق حداقل دستمزد کارگران بر خط فقر است تا بتوانند شکم خود و خانواده‌شان را سیر کنند. هم‌چنین امنیت شغلی تضمین شود و معیشت کارگران تامین شود. البته مهم این است که نرخ تورم نیز تک رقمی شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین