کد خبر: ۸۸۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۷

کرباسچی: کروبی به اصلاح‌طلب بودن افتخار می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غلامحسین کرباسچی گفت: «آنچه در نظام جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده این است که هر چهار سال یک بار فضای باز برای بحث‌های سیاسی و بررسی و بازنگری وضعیت اجتماعی ایجاد شود».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، کرباسچی عصر دیروز در نشست با دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با عنوان انتخابات دهم ریاست جمهوری که در آمفی تئاتر مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: «با همه اشکالات باید از این فضا استفاده کرد و مشکلات و نارسایی‌ها را بررسی و راه‌حل‌ها را مرور نمود تا به این نتیجه رسید که کدام راه و منطق می‌تواند به بهبود اوضاع کشور و زندگی مردم کمک بیشتری کند».

رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی اضافه کرد: «دوره ریاست جمهوری در کشور ما چهار ساله است و طبق قانون، چهار سال دیگر نیز می‌تواند توسط مردم تمدید شود و تاکنون در این 30 سال روال بر این بوده که دوره دوم، تکرار انتخاب دوره قبل بوده است».

رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی اعلام کرد: «با توجه به ثبت نام افراد مختلف برای کاندیداتوری دوره دهم ریاست جمهوری، در این بین سه تا چهار چهره مطرح وجود دارد که روش معقول این است که به جای نگاه به چهره و ویژگی‌های فردی اشخاص به برنامه‌ها و مجموعه عملکردهایی که به عنوان ریاست جمهوری وعده داده می‌شود، توجه کنیم».

وی افزود: «محافل دانشجویی توانمندترین محفل برای بررسی این مسائل هستند و باید از مسائل احساسی جدا شوند و کار را به سمت بررسی برنامه آینده سوق دهند».

کرباسچی مدعی شد: «بخش اعظم تبلیغات دست حکومت و دولت است و اجازه رشد و باروری به مطبوعات خصوصی داده نشده و حتی هر روزنامه و مجله‌ای که کوچک‌ترین اقبالی را از سوی مردم جلب می‌کند اگر زاویه‌دار با دیدگاه اجرایی دولت باشد، با وی برخورد می‌شود».

وی اضافه کرد: «شاید برداشت برخی این است که در این انتخابات ضرورتی برای سرمایه‌گذاری نیست ولی واقعیت این است که مسئولان تبلیغاتی باید این نکته را درک کنند که این نیاز عمومی و گرایش‌های سیاسی است که تعیین می‌کند باید تغییر صورت گیرد و یا روال گذشته ادامه یابد، بنابر این باید به این گرایش احترام گذارند».
 
رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی با اشاره به برنامه‌های مهدی کروبی بیان داشت: «در اردوگاه کروبی تلاش ما این است که تغییر را به صورت شفاف در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاست خارجی و سیاست داخلی مطرح کنیم و کار بر اساس مبنای علمی و کارشناسی شده است و بر مبنای سلیقه‌ای نیست».

وی بدون اشاره به توفیقات دولت نهم در عرصه‌های مختلف گفت: «نخستین هدف این است با توجه به اینکه دولت نظام کشور را از ریل برنامه‌ریزی خارج کرده به نظام برنامه‌ریزی و کارشناسی برگردانیم چرا که متأسفانه در این چهار سال از برنامه پنج ساله و سند چشم‌انداز دور شده‌ایم که این امر منجر به اتلاف منابع به میزان 270 تا300 میلیارد دلار شده است».

کرباسچی مدعی شد: «در این مدت فرصت استثنایی در طول تاریخ 150 ساله گذشته به وجود آمد و قیمت نفت افزایش یافت که می‌توانستیم با استفاده از این فرصت جهش عظیمی را در راستای توسعه داشته باشیم ولی این درآمدهای هنگفت کجاست».

وی تصریح کرد: «ما در اردوگاه کروبی ابتدا قصد بازگشت به سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنج ساله را داریم تا منابع را بر اساس مطالعه و اقدامات کارشناسی نه مراجعات روزمره اختصاص دهیم، مخالفت با کارشناسی، منحل کردن شوراها و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به معنای عمل کردن بر اساس سنت دوره قاجار و 200 سال قبل است و این روش کشورداری در قرن حاضر نیست و بر خلاف همه اصول عمل کردن شهامت نمی‌خواهد».

کرباسچی ادامه داد: «ما در اردوگاهی که منتسب به کروبی است می‌کوشیم که به فردگرایی صرف نپردازیم، شخصیت کروبی شخصیت محترم و عزیزی است و حدود 50 سال پایداری و مبارزه و ایستادگی داشتند ولی امروز ما به دنبال این هستیم که یک کار تیمی و کار گروهی در کنار کروبی به گونه‌ای شکل گیرد که مردم یک برنامه و تیم اجرایی را انتخاب کنند نه یک فرد را و تجربه 30 ساله نشان می‌دهد که اگر کار از انتخاب برنامه و یک گروه مدیریتی قوی به سمت انتخاب یک فرد چه راست و چه چپ سوق پیدا کند سود چندانی حاصل نمی‌شود».

وی در عین حال که همگان معترف به دستاوردهای عظیم سیاست خارجی دولت نهم هستند گفت: «یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز بحث هسته‌ای است که در این چهار سال ضربه اساسی در سیاست خارجی و بسیاری از بخش‌های اقتصادی متحمل شدیم البته اینکه دستاوردی داشتیم مطرح نیست چرا که هر تلاشی دستاوردی را به دنبال دارد ولی این مهم است که این دستاورد به چه قیمتی به دست آمده و آیا راه حل بهتری وجود نداشته است».

رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی اعلام کرد: «یکی از برنامه‌های ستاد کروبی این است که تکیه بر فناوری سوخت و استفاده از انرژی سالم نیروگاهی داشته باشیم، چرا که تعامل با دنیا، ایجاد اعتماد و رسیدن به فناوری نیروگاه هسته‌ای نیاز کشور ماست».

وی اضافه کرد: «در بعد اقتصادی نیز مهم‌ترین چالش کمبود سرمایه‌گذاری است که این کمبود سرمایه‌گذاری تورم و بیکاری را به دنبال دارد و برای رفع این مشکل باید از سرمایه‌گذاری خارجی حمایت کنیم و اگر می‌خواهیم در نرخ بهره تعدیل صورت گیرد با بخشنامه نمی‌شود کاری کرد».

کرباسچی یادآور شد: «زمانی که به بانک‌ها فشار آورده می‌شود که نرخ بهره را پایین آورید، کسی سرمایه خود را در بانک نمی‌گذارد در نتیجه بانک‌ها ورشکسته می‌شوند، در صورتی که برای تعدیل نرخ بهره باید همسانی در افزایش سرمایه با حمایت از سرمایه‌گذار صورت گیرد و برای جلب اعتماد سرمایه‌گذار نیز نیاز به ثبات مدیریتی، عاقلانه برخورد کردن در سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌ها است».

رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی با اشاره به توسعه فناوری و علم گفت: «در توسعه فناوری صحبت‌های زیادی می‌شود که بخش عظیمی حاصل تلاش دانشمندان در طول سال‌های گذشته است و اینها نباید ابزار سیاسی برای مانور یک دولت خاص شود».

وی خاطر نشان ساخت: «امروز نیاز به توسعه علم داریم ولی وقتی با سیاست‌های شعاری کاری می‌کنید که با یک بخشنامه، بزرگ‌ترین دانشگاه کشور از ارتباط علمی با دنیا محروم می‌شود، کجا می‌توانیم توسعه فناوری داشته باشیم، راه گسترش علم اختراع مجدد نیست ما باید ارتباط خود را با دنیا درست کنیم».

رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی با اشاره به لزوم تشویق مردم برای شرکت در انتخابات گفت: «توصیه کروبی به موسوی این بوده اگر می‌آیند تا آخر بمانند اینکه کاندیدایی بیاید، فعالیت کند و موجی ایجاد کند و بعد از صحنه انتخابات کنار رود به اعتقاد ما این رأیی را به صورت کامل در سبد اصلاح‌طلبان نگاه نمی‌دارد و این ممکن است عده‌ای را برای حضور در انتخابات مأیوس کند همچنان که با آمدن و رفتن خاتمی دلسردی در میان طرفداران ایشان ایجاد شد».

وی ادامه داد: «مسئله مهم انتخابات این است که 18 میلیون رأی در سال 84 رأی خاموش بودند و در انتخابات شرکت نکردند ما باید بکوشیم این افراد را به حضور در انتخابات تشویق کنیم و تحقق این امر با تلاش دو کاندیدا میسرتر خواهد بود».

کرباسچی با اشاره به شخصیت مهدی کروبی توضیح داد: «کروبی بیان داشته‌اند که اصلاح‌طلب هستند و به اصلاح‌طلب بودن نیز افتخار می‌کنند و بیش از هر کسی نیز هزینه اصلاح‌طلبی‌ را داده‌اند و در هر جایی که برای اصلاح‌طلبان مشکلی پیش آمده، کروبی سینه‌اش را برای دفاع از اصلاح‌طلبان سپر کرده است».

وی در خصوص کمیته صیانت از آرا نیز بیان داشت: «کمیته صیانت از آرا توسط ستاد موسوی و کروبی مورد توافق است و در این خصوص دو نفر انتخاب می‌شوند که در بحث حفاظت از آرا که مورد بی‌مهری و مخالفت کسی نیست و قانون انتخابات نیز این اجازه را می‌دهد در پای صندوق رأی حضور پیدا کرده و نظارت داشته باشند».

رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی تصریح کرد: «ما باید انتخابات را به گونه‌ای برگزار کنیم که وقتی صحبت از نظارت می‌شود نگران نشویم و کسی نباید از نظارت آن هم از نوع قانونی نگرانی داشته باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین