کد خبر: ۸۸۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴
درباره برنامه‌های صدا و سیما دچار ابهام هستیم

موسوی: چرا شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ها را عقب انداخت؟

تحمیق شهروندان سرانجام خوشی برای ملت و دولت ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همایش مسوولان و معتمدان ستادهای میرحسین موسوی در سراسر کشور با حضور وی برگزار شد و موسوی در این همایش به تشریح کارهایی که در صورت پیروزی در انتخابات انجام خواهد داد و کارهایی که انجام نخواهد داد، پرداخت.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، مهندس میرحسین موسوی در این همایش با بیان اینکه «سخت‌ترین بخش تبلیغات بخشی است که با احساسات عمیق و تصویر آرمانی مردم از کاندیدایشان مواجه می‌شویم» گفت: «تطبیق توانایی‌های کم من با تصورها و تقدیرهای مردم سخت است؛ من همیشه به خود یادآور می‌شوم که چیزی نبوده و نخواهم بود و دولت آینده تجلی خواست‌های مردم در چارچوب جمعی است که من هم جزیی از آن هستم».

موسوی در تشریح اهداف دولت آینده خود با بیان اینکه «در کشور ما با وجود قومیت‌ها و سلایق گوناگون و با توجه به اینکه رسانه فراگیری نداریم، باید جهت‌گیری‌ها را باز کنیم» گفت: «برنامه‌های دولت آینده اینجانب در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، سلامت، فرهنگ و غیره انتشار خواهد یافت که امروز خلاصه‌ای از آن را ارائه می‌دهم».

حق شهروندان را در دولت قانون‌مدار پاس خواهم داشت
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه به شرح ویژگی‌های دولت آینده خود پرداخت و گفت: «من حق شهروندان را در دولت قانون‌مدار پاس خواهم داشت؛ این جزو ضرورت‌هایی است که یک دولت در نظام اسلامی باید آن را داشته باشد و قطعا امتیازی از سوی دولت برای مردم تلقی نمی‌شود. نتیجه این کار با نتایج دولتی که به قانون اهمیت نمی‌دهد و قانون‌ستیزی کار روزمره‌اش شده، بسیار تفاوت خواهد داشت».

از خودسری، نقض قانون و تحمیق شهروندان پرهیز می‌کنم
وی افزود: «من مشروعیت خود را در گروی اعتماد به حمایت مردم می‌دانم و از خودسری، نقض قانون و تحمیق شهروندان پرهیز می‌کنم».

موسوی با بیان اینکه شایسته هیچ دولتی در جهان نیست که پایه قدرت و فعالیت‌های خود را بر اساس تحمیق مردم و با ارائه آمار غلط و جوسازی بگذارد، اظهار کرد: «من معتقدم حتی اگر با نیت خیر هم این کار صورت گرفته باشد به نیت سوء بدل می‌شود».

وی با اشاره به اینکه «مشکل امروز این است که تصویری که از دولت در ابتدای انقلاب وجود داشت با تصویری که امروز مردم ما می‌بینند، تفاوت‌های اساسی دارد» اظهار کرد: «در ابتدای انقلاب زمانی که از عنوان دولت خدمت‌گزار استفاده می‌شد، این حرف جنبه مجامله نداشت و گفتمان حاکم، این بود که دولت آمده تا با تواضع به این مردم خدمت کند».

موسوی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم از مشکلات امروز رهایی پیدا کنیم، باید در وهله اول تصویر ذهنی مردم نسبت به دولت اصلاح شود، راه این اصلاح را شفاف‌سازی درعملکردها دانست و گفت: «من ضمن آن که نقد می‌کنم به برخی ویژگی‌های یک دولت خوب نیز اشاره دارم». 

فعالیت آزاد رسانه‌ها برای حکومت، جنبه تزیینی ندارد
موسوی با تاکید بر اینکه از حقوق مطبوعات و فعالیت‌های رسانه‌ای حمایت جدی خواهد کرد گفت: «فعالیت آزاد رسانه‌ها برای حکومت، جنبه تزیینی ندارد بلکه پیشرفت ما در گروی رسانه‌های آزاد است، ما برای توسعه و عظمت خودمان و نیز ایجاد اخلاق عمومی و فرهنگی بهتر نیازمند رسانه هستیم. درست مانند همان چیزی که برای درآمدهای مالی به بهره‌وری بیشترنیازمندیم».

نخست‌وزیر سال‌های دفاع مقدس در ادامه با بیان اینکه «آنچه باعث فروپاشی اروپای شرقی شد بسته بودن فضای رسانه‌ای در آنها بود» اظهارکرد: «در جهان امروز اگر متناسب با گسترش رسانه‌ها ذهنیت مدرن نداشته باشیم و نتوانیم این امر را مدیریت کنیم، در برابر حجم عظیم اطلاعاتی که از سراسر جهان به سمت ما روانه هستند، نمی‌توانیم کار کنیم و متاسفانه با این مشکل مواجهیم وگرنه رسانه‌ ملی ما در آستانه انتخابات برنمی‌تابید که از مشارکت مردم دفاع نکند. ما هرچه به صدا وسیما نامه می‌نویسم و می‌خواهیم که حداقل به ما بگویند که در روزهای تبلیغات انتخاباتی برنامه‌سازان ما چه کارهایی باید انجام دهند، پاسخی به ما داده نمی‌شود بنابراین یکی از تصمیمات جدی من حمایت از فعالیت مطبوعات و حقوق و آزادی رسانه‌ها است».

وی تاکید کرد: «من همچنین از اموال عمومی برای استمرار قدرت استفاده نخواهم کرد؛ این اموال امانت مردم است که باید در چارچوب یک مدیریت عقلانی به مردم بازگردانده شود و نمی‌شود از این منابع در جهت استمرار قدرت استفاده شود. من تصمیم دارم منزلت عمومی را گسترش دهم. این منزلت‌ها امانتی است در دست دولت برای دفاع از حقوق مردم».

موسوی ادامه داد: «من از حقوق مخالفان خود یعنی مخالفان دولت حمایت خواهم کرد؛ بدون این مصالح کشور امکان پیشرفت ندارد. باید اجازه بدهیم مردم حرف‌شان را بزنند و نقد آنها را به ویران‌سازی تشبیه نکنیم».

توزیع پست در میان طرفداران سیاسی والاترین خیانت است
وی در ادامه تاکید کرد: «از استخدام کشوری و سازمان اداری به عنوان وسیله‌ای برای جبران زحمات طرفداران سیاسی خود استفاده نخواهم کرد و معتقدم که توزیع پست در میان طرفداران سیاسی والاترین خیانت است».

موسوی با تاکید بر اینکه اجازه سوءاستفاده از اطلاعات اقتصادی را به هیچ عنوان به همکاران خود نخواهم داد تاکید کرد که این راه یکی از کانال‌های فساد اقتصادی است.

وی ادامه داد: «اگر من از گردش آزاد اطلاعات صحبت می‌کنم، آن را وسیله‌ای برای مبارزه با فساد اقتصادی می‌دانم و معتقدم که متاسفانه سیاست‌های ما به روی فساد اقتصادی باز است».

هیچ گاه به مردم دروغ نخواهم گفت
میرحسین موسوی با بیان اینکه هیچ گاه به مردم دروغ نخواهد گفت و آمار نادرست به آنها ارائه نخواهد داد خاطرنشان کرد: «از دیگر کارهایی که بر آن توجه جدی خواهم داشت، این است که اصل شفافیت را خدشه‌دار نخواهم کرد و نیز معتقدم که کشور در چارچوب یک فضای چندصدایی ونقد است که می‌تواند پیش برود».

وی گفت: «در کشوری که گردش اطلاعات صحیحی وجود نداشته باشد، اولین چیزی که از مردم سلب می‌شود قدرت تصمیم‌گیری درست است که با نقض کرامت انسانی ارتباط وسیع دارد و وقتی آمار غلط به مردم می‌دهیم آنها را از کرامت‌شان دور می‌کنیم؛ این برنامه‌ها سرانجام خوشی برای ملت و دولت ندارد».

موسوی افزود: «هیچ شخص یا گروهی را شهروند درجه دو تلقی نخواهم کرد؛ این خلاف اعتقادات دینی ما است». 

از نیاز هیچ شهروندی برای جلب حمایت او استفاده نمی‌کنم
وی با تاکید بر اینکه از قانون استفاده ابزاری نخواهد کرد افزود: «نکته دیگر که بسیار مهم و حساس است و متاسفانه امروز رایج شده، این است که از ناتوانی و نیاز هیچ شهروندی برای جلب حمایت او استفاده نمی‌کنم. مردم ما مشکل اقتصادی، درمانی، آموزش و پرورش فرزندان و حتی مشکل نان دارند. بیکاری و اعتیاد بیداد می‌کند و حق است که دولت اسلامی و دولتی که می‌خواهد از ارزش‌های اسلامی دفاع کند، متعهد شود که از این نیازها به سمت و سوی بهره‌وری سیاسی خود استفاده نکند زیرا این کار عزت مردم را نشانه می‌گیرد».

درباره برنامه‌های صدا و سیما دچار ابهام هستیم
نخست‌وزیر سال‌های دفاع مقدس با انتقاد از گرم نبودن فضای انتخاباتی در کشور یادآور شد: «در سال‌های گذشته در دوران انتخابات، تبلیغات برای گرم کردن فضای انتخاباتی از بهمن‌ماه شروع می‌شد و به این ماه‌ها که می‌رسیدیم، فضای جامعه کاملا برای انتخابات آماده بود اما امروز فضا اصلا گرم نیست و درباره برنامه‌های صدا و سیما دچار ابهام هستیم». 

چرا شورای نگهبان 5 روز کار بررسی صلاحیت‌ها را عقب می‌اندازد؟
وی افزود: «با وجود آنکه عده ثبت‌نام کنندگان این دوره از انتخابات حتی از دوره‌های قبل هم کمتر شده اما شورای نگهبان 5 روز برای تعیین صلاحیت‌ها وقت خواسته است؛ نمی‌خواهم بگویم اینها به هم وصل هستند اما به نظرمی‌رسد که این کارها برای آن است که شور انتخاباتی را عقب بیندازند؛ وگرنه چرا شورای نگهبان 5 روز کار را عقب می‌اندازد»؟

موسوی در ادامه تاکید کرد: «من می‌خواهم این پیام را به مردم برسانید و آگاهی‌ها را گسترش دهید؛ اگر ما نمی‌توانیم از رسانه‌هایی با مخاطب میلیونی استفاده کنیم، مجبوریم جای آن را به پیام‌رسانی، ابتکارات و ابداعات بدهیم؛ مثل همین رنگ سبز».

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کارهای متمرکز جای ابداعات را نمی‌گیرد افزود: «با "هر شهروند، یک ستاد" و "هر فرد، یک رسانه" امیدواریم که بتوانیم بر مشکل کمبود رسانه فائق شویم و یادمان نرود که پیروزی ما در گروی حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای است».

موسوی با تاکید بر اینکه با فساد مالی و اداری برخورد قانونی، فرهنگی و برنامه‌ریزانه خواهم داشت ادامه داد: «مبارزه با فساد همیشه یکی از مقدس‌ترین شعارهاست که هرچه فساد بیشتر باشد، کار سخت‌تر است حتی یک اقتصاد قدرتمند را می‌تواند از بین ببرد اما اگر شعار مبارزه با فساد را تبدیل به یک شعار انتخاباتی کنیم بدین صورت که از ابتدا به دنبال یکی دو سوژه باشیم و از اصل آن غافل شویم، نه تنها کاری نمی‌توانیم از پیش ببریم بلکه فساد را افزایش خواهیم داد و برخورد قضایی با یک فاسد شناخته شده، آخرین راه است. ما باید با شفافیت اطلاعات، بازگشت به قانون و اصلاحات در آیین‌نامه‌ها که با پیچیدگی‌های خود راه را برای فساد اقتصادی باز کرده‌اند و رانت‌هایی که به خاطر مسایل سیاسی ایجاد شده، عمل کنیم. این بهترین راه است و در این شرایط اگر دولت مصمم باشد باید به سراغ فاسدان بزرگ و اصلی برود و هماهنگ با قوه قضاییه با آنها برخورد کند».

وی تاکید کرد: «نمی‌شود فقط شعار مبارزه با فساد بدهیم اما بعد از چهار سال حتی یک نفر را به قوه قضاییه تحویل ندهیم؛ این ازدیاد فساد در کشور است».

موسوی همچنین با اشاره به برخی اخلال‌ها در سخنرانی‌های خود در سفرهای استانی خاطرنشان کرد: «متاسفانه در جلسات سخنرانی‌ها عده‌ای شروع می‌کند به هیاهو و درگیری و به دنباله آن عکس انداختن در سایت‌ها؛ بنابراین باید بیشتر مراقب باشیم و اطراف این افراد را خالی کنیم. ما از هر درگیری تبری می‌جوییم و دولت قانون‌مدار با هیچ‌کس وارد دعوا، درگیری و ضرب و شتم نمی‌شود و هر کسی بخواهد این مشی را از سوی ما در پیش بگیرد ما راهمان را از او جدا خواهیم کرد».

موسوی در پایان گفت: «کاندیداهای دیگر دوستان عزیز ما هستند و نباید به گونه‌ای شود که این احساس به وجود بیاید که ستادهای ما در مقابل آنها قرار گرفته‌اند؛ البته شکر خدا تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده اما همانطور که من با برادران عزیزم، آقایان کروبی و رضایی رابطه‌ای دوستانه دارم، انتظار دارم که ستادها هم همین گونه باشند و انتخابات دست‌مایه‌ای برای اختلافات نشود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین