کد خبر: ۸۸۸۷۷۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
تبلیغات

اصول اولیه حسابداری به زبان ساده

حسابداری به زبان ساده به معنای سازماندهی اطلاعات مالی یک مجموعه یا شرکت به صورت سیستماتیک است. این دانش، محور اصلی تقابل چرخ دنده‌های یک سازمان با یکدیگر به حساب می‌آید. علم حسابداری و حسابرسی، دارای اصول اولیه‌ای است که در این مقاله به بررسی آن پرداخته شده است.
اصول اولیه حسابداری به زبان ساده
آفتاب‌‌نیوز :

در بیانی ساده، حسابداری یک زبان محسوب می‌شود. با دانستن اصول اولیه حسابداری به زبان ساده شما قادر خواهید بود که از آن در زندگی و کسب و کار خود استفاده کنید. در اصل حسابداری زبان طبقه بندی و سازمان دهی پرونده‌ها و امور مالی یک سازمان یا شرکت است که توسط فردی به نام حسابدار انجام می‌شود.

به عبارتی دیگر، برای شروع به یادگیری حسابداری، فرض کنید شروع به آموختن یک زبان تخصصی کرده‌اید. در ادامه با این مطلب همراه باشید تا در مورد اصول اولیه حسابداری به زبان ساده مطالب مفیدی اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار گیرد.

عناصر اصلی حسابداری

برای درک بهتر اصول مقدماتی حسابداری به زبان ساده، ابتدا باید پایه‌های این علم گسترده را یاد بگیرید. این عناصر ساختار اصلی این دانش را شکل داده‌اند و به عنوان متغیر می‌توانند در عملکرد سازمان و شرکت موثر باشند.

بدهی‌

به تعهدات یک سازمان در قبال اشخاص حقوقی و حقیقی دیگر که نشات گرفته از رویداد‌ها و معاملات سابق است، بدهی می‌گویند. این تعهدات معمولا به صورت نقدی، تحویل کالا یا خدمات، تسویه می‌شوند.

سرمایه

منابعی که بتوان به منظور رشد یک سازمان یا ایجاد ثبات مالی از آن‌ها استفاده کرد، سرمایه نام دارند. این منابع می‌تواند به صورت دارایی‌های نقدی، ساختمان، کالا، ماشین آلات و تجهیزات تولید، وجود داشته باشند.

 دارایی‌

هر آن چیزی که از معاملات تجاری به یک سازمان یا واحد تجاری می‌رسد و دارای ارزش مالی باشد را دارایی می‌گویند. برای محاسبات این دارایی‌ها به صورت انحصاری از فاکتور استفاده می‌شود که حسابدار طی دوره‌های مالی یک شرکت، باید گزارشاتی مبنی بر کاهش و افزایش تعداد و ارزش دارایی‌ها، تهیه کند.

اصول اولیه حسابداری به زبان ساده

 درآمد

درآمد (income)، مجموعه سود و پولی است که یک فرد یا سازمان، برای خود یا دیگران ایجاد کرده است. این درآمد می‌تواند در قالب سرمایه‌گذاری یا سود خالص باشد. این درآمد اغلب به منظور رفع خرج‌های روزانه استفاده می‌شود.

 هزینه‌

به مجموعه خرج‌هایی از قبیل قبوض آب و برق، خرید مواد، پرداخت دستمزد و حقوق کارکنان انجام می‌شود، هزینه می‌گویند. هزینه باعث خارج شدن وجه نقد از سیستم گردش مالی سازمان شده و در آینده هیچ بازگشتی به عنوان سرمایه نخواهد داشت.

ترازنامه

ترازنامه (Balance Sheet) یک صورت مالی است که در آن تمام عناصر اصلی حسابداری ذکر شده است. اجزای اصلی ترازنامه شامل موارد زیر است:

  • دارایی جاری
  • دارایی غیرجاری
  • بدهی جاری
  • حقوق صاحبان سرمایه
  • و ...

آموزش اصول مقدماتی حسابداری

اصول اولیه حسابداری در تمام واحد‌های تجاری یکسان است و ستون اصلی گزارش‌گیری امور مالی یک سازمان محسوب می‌شود. تجزیه و تحلیل از اصول کلیدی حسابداری است و خود آن به چند دسته تقسیم خواهد شد. در ادامه در مورد تجزیه و تحلیل اصول کلیدی حسابداری پرداخته خواهد شد.

سازگاری

یک واحد تجاری باید انعطاف پذیر باشد و در شرایط مختلف مالی، نباید اصل حسابداری که از آن پیروی می‌کند را رها کند و خود را با موقعیت پیش آمده وفق دهد.

حسابداران موظف هستند با تهیه گزارشات مالی، رئیس سازمان را در گرفتن بهترین تصمیمات مالی یاری نمایند. برخی از شرکت‌ها کار حسابداری خود را برون سپاری کرده‌اند. شرکت‌های معتبری مثل حساب ۲۴ اصل سازگاری با شرکت طرف قرارداد خود را رعایت می‌کنند که توصیه می‌شود از آن‌ها برای حسابداری کسب و کار و سازمان استفاده نمایید.

تعهد

گزارش معاملات انجام شده باید در زمان امضای قرارداد، ثبت شود. این ریپورت نباید در زمان دریافت نقدینگی باشد. به عنوان مثال، در زمان فروش یک محصول به سازمان یا فردی دیگر، باید در طول همان دوره انتقالش ثبت شود. این مورد نباید در زمانی ثبت گردد که وجه نقدی وارد سیستم گردش مالی شده است.

محافظه کار بودن

یک حسابدار در زمان ضرر وارد شدن به سازمان، باید آن را در گزارش ثبت کند. برای مثال، شرکتی کالایی را به ارزش ۱۰ میلیون تومان خریداری کرده است و پس از گذشت مدتی، ارزش آن به ۵ میلیون کاهش یافته است.

حال حسابدار باید این ضرر را قبل از فروش مجدد آن کالا در گزارشات خود به عنوان زیان ثبت کند. همچنین حسابدار می‌تواند آن را به عنوان سرمایه گذاری با درآمد منفی ثبت نماید.

شفاف بودن

یک شرکت باید در بخش‌های مختلف مالی، اصل شفافیت را رعایت کند و چیزی را از سهام‌داران و ذی‌نفعان پنهان نکند. حسابداران موظف هستند از وجود این شفافیت در گزارشات و صورت‌های مالی اطمینان حاصل نمایند. در نتیجه این کار، سرمایه‌گذاران و مدیران می‌توانند، تصمیم درستی برای دوره بعدی بگیرند.

تطبیق

تطبیق دادن هزینه‌ها و درآمد‌ها با یکدیگر از کلیدی‌ترین اصول اولیه حسابداری است. حسابدار باید درآمد شرکت را با هزینه‌هایی که در قبال آن پرداخت شده، ثبت کند. اگر در جایی اختلافی مشاهده کرد، حتما آن را بررسی کند.

اصول اولیه حسابداری به زبان ساده

مزایای رعایت کردن اصول اساسی حسابداری

صورت‌های مالی اساسی مواردی مثل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت گردش وجوه نقد و یادداشت‌های تشریحی را در شامل می‌شود. تجزیه و تحلیل این صورت‌های مالی می‌تواند در تصمیم گیری‌ها به مدیران و سرمایه‌گذاران کمک بسزایی کند. از دیگر مزایای رعایت نمودن اصول اولیه حسابداری شامل:

  • همگام‌سازی سیستم حسابداری
  • ایجاد دستورالعمل واضح و شفاف
  • پرهیز از تصمیم‌گیری سر خود
  • قابل فهم و در دسترس بودن نتایج حسابداری برای همه
  • قابل مقایسه بودن نتایج

سخن پایانی

رعایت اصول اولیه حسابداری، شرایط موفقیت مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها را فراهم کرده و کامل بودن اطلاعات مالی را در زمان تصمیم‌گیری نهایی تضمین می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند برای سازماندهی امور اقتصادی شرکت خود یک حسابدار استخدام کنند.

همچنین شرکت‌های بزرگتر با گردش مالی بیشتر، ترجیح می‌دهند رسیدگی به امور مالی و حسابداری خود را برون‌سپاری کنند. شما نیز می‌توانید برای استفاده از بهترین خدمات حسابداری و حسابرسی، از خدمات و مشاوره شرکت حسابداری حساب ۲۴، استفاده نمایید.

منبع: https://hesab24.com

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین