کد خبر: ۸۸۹۶۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

مقام سابق پنتاگون: بایدن با اقدام علیه روسیه، آمریکا را نابود کرده است

تلاش‌های آمریکا برای مصادره دارایی‌های روسیه و انتقال آنها به اوکراین، باعث شد مشاور سابق پنتاگون واکنش نشان دهد.
مقام سابق پنتاگون: بایدن با اقدام علیه روسیه، آمریکا را نابود کرده است
آفتاب‌‌نیوز :

اتحادیه اروپا، ایالات متحده، ژاپن و کانادا حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را در سال ۲۰۲۲، به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین مسدود کردند. حال، واشنگتن در صدد است تا این کار را به انجام برساند.

به نقل از پراودا، داگلاس مک‌گرگور، مقام سابق پنتاگون در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در این باره نوشت، تلاش‌های ایالات متحده برای مصادره دارایی‌های روسیه و انتقال آنها به اوکراین باعث خواهد شد تا سیستم مالی جهانی ایالات متحده نابود و اقتصاد ایالات متحده تضعیف شود.

مک‌گرگور اضافه نوشت: «زمانی که دولت آمریکا به شکلی غیرقانونی ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را توقیف کرده و آنها را تحویل دولت فاسد اوکراین در کی‌یف می‌دهد، عربستان سعودی، هند، چین و یک دسته کشور دیگر دارایی‌های آمریکا را مفت می‌فروشند و این انفجار مهماتی است که سیستم مالی جهانی آمریکا را نابود خواهد کرد و اقتصاد آمریکا را از بین می‌برد. تبریک به واشنگتن! شما ظرف چند سال رفاه و قدرت ملی آمریکا را که ساختنش چند صد سال زمان برده، نابود کردید.»

۳۰۰ میلیارد دلار روسیه، نیمی از ذخایر طلا و ارز بانک مرکزی روسیه است که اکثریت آن در اروپا ذخیره شده بود.

دولت جو بایدن از قانونی حمایت می‌کند که به آن اجازه می‌دهد حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای کمک به پرداخت هزینه بازسازی اوکراین توقیف کند. این تغییر رویکرد در زمانی رخ می‌دهد که کاخ سفید به دنبال جلب حمایت کنگره برای تامین مالی بیشتر جنگ علیه نیروهای ولادیمیر پوتین است.

براساس اطلاعیه ماه نوامبر شورای امنیت ملی آمریکا به کمیته روابط خارجی سنا، دولت جو بایدن «در اصل» از لایحه‌ای که به آن اجازه می‌دهد این بودجه را مصادره کند، استقبال می‌کند. شورای امنیت ملی آمریکا در این اطلاعیه که به رویت شبکه بلومبرگ رسید، گفت «این لایحه اختیارات لازم را برای قوه مجریه فراهم می‌کند تا دارایی‌های روسیه را به نفع اوکراین مصادره کند.»

حمایت بایدن از این اقدام در حالی آشکار می‌شود که جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین را مسدود کرده‌اند، تا حدی به دلیل نگرانی از اینکه واشنگتن بار مالی زیادی را بر دوش می‌کشد زیرا حملات متقابل کی‌یف متوقف شده است.

کاخ سفید به دنبال متعادل کردن آن با نگرانی‌های مبنی بر این است که چنین اقدامی می‌تواند اعتبار سیستم مالی ایالات متحده را لکه‌دار و جرقه دوری‌گزینی از دلار را ایجاد کند. دولت واشنگتن همچنین می‌خواهد این حرکت را با متحدان گروه هفت، به‌ویژه در اروپا، جایی که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده روسیه نگهداری می‌شود و حمایت از توقیف دارایی‌ها، به‌ویژه به صورت یک‌جانبه اندک بوده، هماهنگ کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین