کد خبر: ۸۸۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۳

اعراب به آمریکا: با ایران رابطه داشته باش ولی ازدواج نکن!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از سفرای کشورهای عربی در واشنگتن در مورد رویکرد جدید اوباما در قبال ایران چنین نظری دارد: «از اینکه با ایران رابطه برقرار کنید ناراحت نمی‌شویم ولی خواهشاً کار به ازدواج نکشد».

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، راجر کوهن، یادداشت‌نویس سرشناس روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، در تازه‌ترین یادداشتش درباره تحولات خاورمیانه، که به بهانه سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا و دیدار او با باراک اوباما به نگارش در آمده، ضمن بیان مطلب فوق، نوشت: «گاهی اوقات تشخیص اینکه اعراب یا اسرائیل کدام یک بیشتر از برنامه هسته‌ای ایران و بلندپروازی‌های منطقه‌ای این کشور هراسان بوده و نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کنند کار دشواری است». 

وی در ادامه می‌نویسد: «اتفاقات اخیر منجر شده است که دیپلمات‌های عرب هر روز دسته دسته راهی وزارت خارجه آمریکا شده و هشدار دهند که تمایل آمریکا برای تعامل با تهران خطرناک است». 

راجر کوهن سپس به تمایل نتانیاهو برای بهره‌گیری از موقعیت ایجاد شده میان اعراب و ایران اشاره کرده و نوشته است: «وقتی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه با اوباما دیدار کند بر این نکته تاکید خواهد کرد. در چنین شرایطی، اتفاق نظر اسرائیلی‌ها و اعراب به معنای جدی بودن خطر است». 

نیویورک‌تایمز در ادامه با برشمردن برخی از دلایل ترس اعراب از ایران، به موضوع جالبی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «وقتی نارضایتی‌ها بالا می‌گیرد، حاکمان مستبد عربی به آینه می‌نگرند و تصویر شاه ایران را در آن می‌بینند. آنها اصلاً دوست ندارند به تهران سال 1979 بازگردند». 

راجر کوهن با یادآوری شرایط فعلی خاورمیانه که در آن تسلط نظامی با اسرائیل است و در عوض متحدین آمریکا از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گرفته تا مصر، از روابط گرمی که شامل معاملات و کمک‌های تسلیحاتی و غیره است بهره‌مند می‌شوند، تأکید می‌کند که «نه اعراب و نه اسرائیل خواهان تغییر در شرایط موجود نیستند».

با این همه این نویسنده آمریکایی با اذعان به این نکته که «دلایل جدل اعراب علیه ایران به اندازه کافی قوی نیست»، تأکید می‌کند: «این دقیقاً عدم گفتگوی آمریکا با ایران است که به افزایش قدرت این کشور منجر شده است. بنابراین تغییر سیاست اقدامی منطقی است. تنها یک «معامله بزرگ» با ایران است که حل پرونده هسته‌ای این کشور را ممکن می‌سازد». 

متن کامل این یادداشت را از اینجا بخوانید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین