کد خبر: ۸۹۱۳۶
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۵
فعالیت دولت نهم در زمینه تولید گاز و خبری که تا به حال منتشر نشده است؛

یک پروژه، یک انفجار!

یک پروژه، یک انفجار دستاورد دولت نهم در تولید گاز
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد، کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچون سخنان و اظهارات گذشته‌اش درباره خدمات و دستاوردهای دولت، در برنامه‌های ویژه انتخابات صدا و سیما و همچنین سفرهای استانی که مبدل به تور انتخاباتی وی شده است به طور مکرر از اقداماتی که در دوره او باعث پیشرفت کشور شده است، سخن می‌گوید.

در همین حال احمدی‌نژاد و برخی از معاونین وزارت نفت در مواجهه با مهمترین انتقاداتی که به عملکرد دولت او در استفاده از دلارهای نفتی و پیشرفت نامناسب و کند پروژه‌ها‌ و طرح‌های نفتی وارد شده است نیز فعالانه به تکذیب و ارائه فهرستی در مورد خدمات خود پرداخته‌اند.

در این میان این سوال مطرح است که آیا آنگونه که مسئولان و وزرای قبلی اعلام می‌کنند آمارهای دولتی در مورد پیشرفت پروژه‌ها غیرواقعی است و یا اینکه دولت نهم باعث پیشرفت اقتصادی کشور شده است.

این گزارش به ذکر نمونه‌ای از اقدامات مورد ادعای دولت در اجرای پروژه‌های طرح‌های نفتی و گازری می‌پردازد:

در چهار سال گذشته دولت در زمینه تولید گاز یک طرح را از ابتدا تا انتها به بهره‌برداری رساند که البته سرانجام آن به انفجار ختم شد.

پروژه برداشت از میدان گازی «تنگه بیجار» در دولت نهم کلید خورد. این پروژه در دی ماه سال 86 به پایان و به بهره‌برداری رسید. اما بعد از گذشت حدود یک سال از پایان این پروژه تاسیسات آن در دی ماه سال 87 منفجر شد.

وجود اشکالاتی در «مرکز جمع‌آوری»‌ (TCS) پروژه میدان گازی «تنگه بیجار» علت این انفجار که 80 تا 100 میلیارد تومان خسارت در برداشت شناخته شده است.

موضوع بهره‌برداری از میدان گاز «تنگه بیجار» در زمان مسئولیت دولت خاتمی مورد بررسی قرار گرفته بود اما به دلیل اولویت افزایش برداشت از میدان گازی مشترک پارس جنوبی به بعد موکول شد. اما بعد از شروع به کار دولت احمدی‌نژاد طرح برداشت از این میدان گازی تهیه و در دستور کار قرار گرفت که بعد از یک سال از اجرای آن منفجر شد.

لازم به ذکر است، افزایش قمیت نفت در بازارهای جهانی باعث شد که درآمدهای ارزی ایران در کل تاریخ اکتشاف نفت کشور بی‌سابقه باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین