کد خبر: ۸۹۴۲۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
تبلیغات

صفر تا صد اطلاعات مورد نیاز درباره مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج یا زوج‌درمانی به زوجین کمک می‌کند تا بتوانند با انتظارات همدیگر آشنا شوند و نحوه صحیح بیان انتظارات و خواسته‌ها را یاد بگیرند. به این ترتیب اختلاف بین زوجین که به دلیل عدم شناخت کافی از ویژگی‌های شخصیتی، توقعات و خواسته‌های یکدیگر است شناسایی می‌شود تا زوجین مهارت کنار آمدن با اختلافات را یاد بگیرند و روابط بهتری را تجربه کنند.
صفر تا صد اطلاعات مورد نیاز درباره مشاوره ازدواج
آفتاب‌‌نیوز :

مشاوره ازدواج یک روند درمانی است که به زوجین کمک می‌کند با آگاهی و شناخت کافی ازدواج کنند و یک رابطه مستحکم، شاد و سالم را تجربه کنند. از طرف دیگر شرکت در جلسات مشاوره بعد از ازدواج باعث می‌شود زوجین بتوانند با تعارضات و چالش‌های زندگی کنار بیایند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره روانشناسی ازدواج در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مشاوره ازدواج چیست؟

جلسه مشاوره ازدواج یا زوج‌درمانی به زوجین کمک می‌کند تا بتوانند با انتظارات همدیگر آشنا شوند و نحوه صحیح بیان انتظارات و خواسته‌ها را یاد بگیرند. به این ترتیب اختلاف بین زوجین که به دلیل عدم شناخت کافی از ویژگی‌های شخصیتی، توقعات و خواسته‌های یکدیگر است شناسایی می‌شود تا زوجین مهارت کنار آمدن با اختلافات را یاد بگیرند و روابط بهتری را تجربه کنند.

مشاوره ازدواج در دو مقطع زمانی اهمیت دارد که شامل موارد زیر است:

  • مشاوره پیش از ازدواج

در جلسه مشاوره پیش از ازدواج، هر کدام از زوجین به پرسشنامه‌های استانداردی پاسخ می‌دهند تا روانشناس بتواند احساسات و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را در رابطه ارزیابی کند و مشکلات احتمالی که در زندگی پیش می‌آید را شناسایی نماید. شناخت مشکلات احتمالی که در زندگی پیش می‌آید به زوجین کمک می‌کند تا مهارت لازم برای حل تعارضات را کسب نمایند.

  • مشاوره بعد از ازدواج

جلسات روانشناسی ازدواج بهترین راه برای حل اختلافات زندگی زناشویی و تجربه یک زندگی آرام و بدون دغدغه است. در واقع نمی‌توانید انتظار داشته باشید زوجین در زندگی مشترک اختلاف و تعارضی را تجربه نکرده باشند، بلکه زوجین موفق درباره تمام مسائل مالی، تربیت فرزند، روابط با دیگران با هم گفتگو می‌کنند و مشکل را با آرامش حل می‌کنند. روانشناس با آگاهی و دانش تخصص بهترین راهنما برای زوجین است تا بتوانند بدون شرم مسائل و مشکلات خود را بیان کنند و با حضور فعالانه در جلسه روابط خود را مستحکم کنند یا اینکه روابط آسیب‌دیده را ترمیم نمایند.

ضرورت شرکت در جلسات مشاوره ازدواج چیست؟

روانشناس یا مشاور به زوجین کمک می‌کند با شیوه تصمیم‌گیری صحیح آشنا شوند و برای بازسازی و تقویت روابط تلاش کنند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از زوجین با هم در جلسات شرکت می‌کنند و در برخی مواقع دیگر یکی از زوجین در جلسات شرکت می‌کند.

کمک روانشناس یا مشاور فقط محدود به یک جنبه خاص از رابطه زوجین نیست. جنبه‌های مختلف رابطه بین زوجین با مشاوره تحت تاثیر قرار می‌گیرد و شرکت‌کنندگان در جلسات می‌توانند درک بهتری از مسائل و مشکلات خود داشته باشند و بهترین راه‌حل را اتخاذ کنند.

به طور مثال زوجین با مشاوره قبل از ازدواج می‌توانند از خواسته‌های یکدیگر مطلع شوند و با درک عمیقی از یکدیگر وارد رابطه شوند. همچنین در مواقعی که زوجین بعد از ازدواج مشکل ارتباطی یا مشکل جنسی داشته باشند یا اینکه برای تربیت فرزند دچار تعارض شوند، می‌توانند از خدمات حرفه‌ای روانشناسان ماهر و باتجربه استفاده کنند.

از کجا بفهمیم به جلسات روانشناسی ازدواج نیاز داریم؟

یکی از سوالات متداول بسیاری از زوجین این است که از کجا متوجه شویم لازم است برای حل تعارضات در جلسات مشاوره شرکت کنیم. پیشنهاد ما این است، در صورتی که با همسرتان درباره موارد زیر اختلاف نظر دارید حتما با کمک روانشناس مشکل را حل کنید.

  • در صورتی که اختلاف مذهبی دارید.
  • در صورتی که ارزش‌ها و ملاک‌های متفاوتی برای زندگی دارید.
  • در مواردی که نسبت به همسر خود احساس خشم می‌کنید.
  • وقتی احساس می‌کنید نسبت به همسر خود بی‌تفاوت هستید یا اینکه تمایل دارید جدا شوید.
  • در صورتی که همسر شما درگیر اعتیاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی شده است.
  • در مواردی که شریک زندگی شما دروغ می‌گوید یا خیانت می‌کند.

مشاوره ازدواج چند جلسه است؟

یکی از سوالات کسانی که می‌خواهند با زوج درمانی مشکلات و چالش‌های زندگی را حل کنند، این است که چه مدتی در جلسات شرکت کنند. واقعیت این است که تعداد جلسات بستگی به نوع مشکل زوجین دارد و ممکن است طول مدت روند درمانی بین چند ماه تا چند سال طول بکشد. اثربخشی جلسات به تداوم شرکت در جلسات بستگی دارد. همچنین زوجین برای کسب بهترین نتیجه از جلسات باید مهارت‌هایی که در جلسات یاد می‌گیرند را مورد استفاده قرار دهند. روانشناس به زوجین کمک می‌کند مهارت حل مسئله را بیاموزند، بتوانند در مورد مسائل مختلف گفتگو و بحث منطقی کنند و در نهایت با صبوری و آرامش چالش‌ها را رفع نمایند. به عبارت دیگر زوج درمانی یک سرمایه‌گذاری پرسود برای تجربه زندگی مشترک آرام و بدون دغدغه است.

هزینه مشاوره ازدواج چقدر است؟

هزینه مشاوره ازدواج ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. به طور مثال تعداد جلسات مشاوره یا میزان مهارت و توانایی روانشناس از مهم‌ترین عواملی‌ست که بر هزینه جلسات روانشناسی ازدواج تاثیر دارد. مشکل برخی از زوجین بعد از یک یا دو جلسه حل می‌شود، در حالی‌که ممکن است برخی دیگر از افراد نیاز به چندین ماه جلسه هفتگی داشته باشند تا بتواند روابط خود را بهبود بخشند.

در نظرداشته باشید که تعداد جلسات مشاوره پیش از ازدواج نسبت به جلسات بعد از ازدواج کمتر است و هزینه کمتری دارد. مهم‌ترین قدم برای شرکت در جلسات مشاوره ازدواج، استفاده از خدمات یک روانشناس باتجربه و آگاه است. کلینیک روانشناسی دکتر نازنین نورشاهی به زوجین کمک می‌کند تا دلایل اختلاف و مشاجره را تشخیص دهند و بر اساس آن الگوی ارتباطی خود را تغییر دهند تا بتوانند بدون مشاجره، تحقیر و سرزنش مشکلات را رفع نمایند.

چالش و تعارض بخش اجتناب‌ناپذیر تمام روابط از جمله روابط بین زوجین است. با مشاوره پیش از ازدواج و شناخت ویژگی‌های شخصیتی و انتظارات طرف مقابل می‌توان تصمیم آگاهانه‌ای اتخاذ نمود. حتی بسیاری از زوجین پس از ازدواج هم با مشاوره و راهنمایی روانشناس سعی می‌کنند درباره مشکلات گفتگو کنند و با بهترین راه‌حل مشکلات را به شیوه منطقی حل کنند. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره ضرورت مشاوره ازدواج، تعداد جلسات و هزینه آن در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد و بتوانید زندگی آرامی را تجربه کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین