کد خبر: ۸۹۶۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۳

آیت‌الله سیدجعفر کریمی: موضع‌گیری جامعه مدرسین خلاف نظر امام است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از انتشار فهرست 19 نفره جامعه مدرسین که با اعلام حمایت از احمدی‌نژاد مخالفت کرده‌اند، به رغم فشارهای وارده در 3 روز گذشته، تنها آیت‌الله مومن، حمایت خود را از احمدی‌نژاد اعلام کرد و در مقابل، آیت‌الله ملکوتی و آیت‌الله کریمی که نامشان در فهرست مذکور نبود، بر عدم حمایت از کاندیدای خاص در انتخابات تاکید کرده‌اند که با این حساب، فهرست موافق سکوت این جامعه در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، به 20 نفر افزایش یافته است.

عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مسئول استفتائات امام خمینی و رهبر انقلاب، با انتقاد از موضع‌گیری رئیسه جامعه مدرسین در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «این نوع موضع‌گیری‌ها برخلاف نظر حضرت امام(ره) است».

آیت‌الله سیدجعفر کریمی درباره بیانیه رییس جامعه مدرسین مبنی بر موافقت اکثریت اعضای جامعه مدرسین با اعلام حمایت از دکتر احمدی‌نژاد در انتخابات، در پاسخ به پرسش آینده درمورد این که آیا جنابعالی نیز با این حمایت موافقید، اظهار داشت: «بنده از نظر امام(ره) تبعیت می‌کنم که بارها به این آقایان فرمود: «شما قیم مردم نیستید که شخص تعیین کنید. شما معیارها را بیان کنید، مردم خودشان تشخیص می‌دهند که به چه کسی رای دهند. شما چه کاره هستید که برای مردم شخص تعیین می‌کنید؟» این نظر امام بوده و بنده همراه با آقایان امینی، محفوظی و مسعودی و خیلی از اعضای جامعه مدرسین بر این نظر امام باقی هستیم. حالا آقایان به این نظر امام عمل می‌کنند یا نمی‌کنند، به خودشان مربوط است».

گفتنی است پس از انتشار فهرست 19 نفره جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که با اعلام حمایت از دکتر احمدی‌نژاد مخالفت کرده‌اند، به رغم همه تلاش‌های انجام شده و فشارهای وارده در 3 روز گذشته، تنها آیت‌الله مومن، یکی از اسامی فهرست مذکور حمایت خود را از دکتر احمدی‌نژاد اعلام کرد و در مقابل، آیت‌الله ملکوتی و آیت‌الله کریمی از اعضای شاخص جامعه مدرسین که نامشان در فهرست مذکور منتشر نشده بود، بر عدم حمایت از کاندیدای خاص در انتخابات تاکید کرده‌اند که با این حساب، فهرست اعضای شاخص جامعه مدرسین که موافق سکوت این جامعه در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، به 20 نفر افزایش یافته است، اگرچه بنا بر اطلاعات خبرنگار «آینده»، برخی دیگر از اعضای جامعه نیز موافق سکوت جامعه مدرسین در انتخابات بوده‌اند که در صورت قطعیت اعلام خواهد شد.

آیت‌ الله‌ سیدجعفر کریمی‌ کیست؟
آیت‌ الله‌ سید جعفر کریمی‌، از شاگردان نزدیک حضرت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) است که با ورود ایشان به‌ نجف‌ اشرف‌، از سال‌ 1344 تا تیر ماه‌ 1357 یعنی‌ آخرین‌ سال‌ حضور امام‌(ره‌) در نجف‌، در درس‌ خارج فقه‌ ایشان‌، حضور مستمر داشت‌.

آیت‌‌الله‌ کریمی‌ از سال‌ 1370 در حوزه‌ علمیه‌ قم‌ به‌ تدریس‌ خارج‌ فقه‌ قضا اشتغال‌ ورزید و هم‌ اکنون‌ نیز چندین‌ سال‌ است‌ به‌ تدریس‌ خارج‌ فقه‌ عبادات‌ و معاملات‌ می‌پردازد.

امام‌ خمینی‌(ره‌) پس‌ از ورود به‌ نجف‌ و ملاحظه‌ نابسامانی‌های‌ موجود در آن‌ حوزه‌ شریف‌، به‌ آیت‌الله‌ کریمی‌ و دو تن‌ از فضلای‌ حوزه‌ دستور دادند که‌ با مذاکره‌ با بیت‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ خویی‌(ره‌)، هیأت‌ مشترکی‌ برای‌ تنظیم‌ برنامه‌ و امتحانات‌ تشکیل‌ دهند که‌ این‌ امر، با کارشکنی‌ برخی‌ از آقایان‌ روبه‌رو شد. از این‌ رو امام‌(ره‌) تصمیم‌ گرفت‌ خود، به‌ این‌ امر اقدام‌ نماید و مسئولیت‌ برگزاری‌ امتحانات‌ طلاب‌ و نظارت‌ بر دفتر شهریه‌ را به‌ آیت‌‌الله‌ کریمی‌ واگذاشت‌.

در سال‌ 1345، تحقیق‌ و بازنگری‌ و تصحیح‌ رساله‌ عملیة‌ عربی‌ زبدة‌ الاحکام‌ و رساله فارسی‌ توضیح‌‌المسائل‌ را امام‌(ره‌) به‌ آیت‌‌الله‌ کریمی‌ واگذار کرد و در سال‌ 1346، آیت‌‌الله‌ کریمی‌ با همکاری‌ آیت‌الله‌ خاتم‌ یزدی‌(ره‌) کتاب‌ البیع‌ امام‌(ره‌) را تحت‌ نظارت‌ و اشراف‌ ایشان‌، در بهترین‌ اسلوب‌ و در پنج‌ جلد در نجف‌ اشرف‌ به‌ چاپ‌ رسانید. او کتاب‌ خلل‌ صلات‌ امام‌ را نیز به‌ امر معظم‌ له‌ در نجف‌ اشرف‌ تحقیق‌ و تصحیح‌ کرد که‌ بعدها در ایران‌ به‌ چاپ‌ رسید.

آیت‌‌الله‌ کریمی‌ از سال‌ 1347 تا پایان‌ مدت‌ حضور امام‌(ره‌) در نجف‌، نوشتن‌ پاسخ‌ استفتائات‌ تحت‌ نظارت‌ امام‌(ره‌) را در بیت‌ ایشان‌ به‌ عهده‌ داشت‌. این‌ مسئولیت‌ در ایران‌ نیز از سال‌ 1358 تا پایان‌ عمر آن‌ مرجع‌ بزرگ‌، در قم‌ به‌ عهده‌ ایشان‌ بود. او بارها برای‌ استعلام‌ نظر مبارک‌ امام‌(ره‌) در زمینه‌های‌ گوناگون‌ به‌ تهران‌ سفر می‌کرد و با استاد و مراد خود دیدار می‌نمود.

با انتخاب‌ آیت‌‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ رهبری‌ انقلاب‌ در 14 خرداد 1368، و در مرداد همان‌ سال‌، آیت‌‌الله‌ کریمی‌ عهده‌‌دار پاسخ‌ دادن‌ به‌ استفتائات‌ ایشان‌ شد که‌ پاسخ‌ها با نظارت‌ ایشان‌، هم‌ اکنون‌ نیز ادامه‌ دارد. از مهر ماه‌ 1368 تاکنون‌ شورای‌ افتای‌ رهبری‌، غالباً هفته‌ای‌ یک‌ بار با حضور رهبر انقلاب‌ تشکیل‌ می‌شود که‌ آیت‌الله‌ کریمی‌ همواره‌ در آن‌ حضور دارند. مباحث‌ فقهی‌ و مسائل‌ مستحدثه‌ به‌ صورت‌ استدلالی‌ مورد بحث‌ قرار می‌گیرد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ تنظیم‌ استفتائات‌ در قالب‌ کتاب‌ را نیز بر عهده آیت‌الله‌ کریمی‌ نهادند که‌ تاکنون‌ دو جلد آن‌ به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌. او از زمان‌ حضور امام‌ خمینی‌(ره‌) تاکنون‌ در جلسات‌ استفتای‌ بعثه‌ او و بعثه‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ حضور دارد و همواره‌ به‌ زائران‌ بیت‌‌الله‌ الحرام‌ در مدینه‌ و مکه‌ خدمت‌ می‌رساند.

آیت‌‌الله‌ کریمی‌ از سال‌ 1358 تا سال‌ 1369 در شورای‌ عالی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ حضور داشت‌ و به‌ برنامه‌‌ریزی‌ درسی‌ و اخلاقی‌ برای‌ طلاب‌ و نیز برقراری‌ جلسات‌ امتحان‌ نهایی‌ طلاب‌ می‌پرداخت‌.

در این حال محمودرضا جمشیدی، مسئول دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در واکنش به گزارش «آینده»، بیانیه‌ای به این شرح صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
به دنبال بیان نظر اکثر اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توسط حضرت آیت‌الله یزدی ریاست محترم شورای عالی جامعه مدرسین مبنی بر حمایت از کاندیداتوری آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی، اظهار نظرهای غیرکارشناسانه و گمانه‌زنی‌های متعددی از سوی برخی رسانه‌ها در این زمینه منتشر گردید که با کمال تأسف در مواردی کذب و حاکی از روش و منش غیراخلاقی بود.

بدین وسیله به اطلاع عموم می‌رساند که رأی‌گیری و اخذ نظرات در موضوع فوق مخفی و محرمانه صورت گرفته است و هرگونه اظهارنظر در این مورد غیر واقعی و بدون استناد و خلاف مقررات و عرف رسانه‌ای می‌باشد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با دعوت از همه رسانه‌های گروهی برای رعایت اخلاق انتخاباتی و رسانه‌ای، امیدوار است با تلاش همگان، روز 22 خرداد شاهد حضور پرشور و آگاهانه ملت شریف ایران در پای صندوق‌های رأی باشیم.
و السلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

این در حالی است که بنابر اظهار آیت‌الله محمد یزدی، 31 نفر از اعضای جامعه مدرسین به اعلام حمایت از دکتر احمدی‌نژاد رای داده‌اند که با توجه به عدم تشکیل جامعه مدرسین با حضور این تعداد از اعضا، در صورت صحت آمار اعلام شده توسط رییس جامعه، قطعا امضای تعدادی از آن‌ها در موافقت با این تصمیم گرفته شده و این موضوع مغایر با متن اعلامیه فوق که حاکی از رای‌گیری مخفی حضوری است، می‌باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۸
1
1
از آیت ا... کریمی که یار امام بوده جز این هم انتظار نمی رفت
به هر حال مردم می توانند امیدوار باشند که در میان روحانیون اصولگرا هم افراد با اخلاص وجود دارند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین