کد خبر: ۸۹۷۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱

خبر مرگ رهبر شاخهٔ القاعده در یمن تایید شد

شاخهء القاعده در یمن اواخر روز یکشنبه ۱۰ مارچ اعلام کرد که خالد سعید باطرفی رهبر آن‌ها مرده است. شبکهٔ القاعده جزئیاتی از مرگ وی ارائه نکرده است، اما در ویدئوی منتشر شده دیده می‌شود که جسد وی با پرچم سفید القاعده پوشانده شده است.
خبر مرگ رهبر شاخهٔ القاعده در یمن تایید شد
آفتاب‌‌نیوز :

شاخهء القاعده در یمن اواخر روز یکشنبه ۱۰ مارچ اعلام کرد که خالد سعید باطرفی رهبر آنها مرده است.

شبکهٔ القاعده جزئیاتی از مرگ وی ارائه نکرده است، اما در ویدئوی منتشر شده دیده می شود که جسد وی با پرچم سفید القاعده پوشانده شده است.

گمان می رود که او حدود چهل سال داشته است.

ایالات متحده برای مرگ باطرفی که سال ها رهبری القاعده در شبه جزیره عرب را بر عهده داشت، جایزه ۵ میلیون دلاری تعیین کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این شاخه ای از القاعده یکی از فعال ترین و خطرناک ترین گروه ها پس از مرگ اسامه بن لادن، بنیانگذار و رهبر کشته شده القاعده به شمار می رود.

شاخه القاعده در یمن ضمن اعلام خبر درگذشت رهبر خود، گفته که سعد بن عاطف ال اولاکی Saad bin Atef al-Awlaki رهبری این شاخه را به عهده دارد.

امریکا برای کشتن او نیز ۶ میلیون دلار جایزه تعیین کرده و گفته است که او آشکارا از حمله به امریکا و متحدانش خبر داده است.

واشنگتن شاخه القاعده در یمن را یکی از خطرناک ترین شبکه های تروریستی می داند.

در سال ۲۰۰۹، این شاخهء القاعده تلاش کرد تا به یک طیاره تجارتی ایالات متحده حمله کند.

همچنان این شاخهء القاعده در سال ۲۰۱۵ ، مسئولیت حمله مرگبار به دفتر یک مجله طنز به نام شارلی ابدو در پاریس را بر عهده گرفت.

اما بر اساس گزارشها در سال های اخیر فعالیت های آن در خارج از قلمروش کاهش یافته است.

سازمان ملل در گزارش اخیر خود تخمین زد که شاخه یمن القاعده بین ۳ تا ۴ هزار عضو فعال و غیرفعال دارد.

به گفته سازمان ملل، این شبکه از طریق سرقت های بانکی و صرافی و همچنین قاچاق اسلحه، اسعار جعلی و عملیات باج گیری پول جمع آوری می کند.

باطرفی پس از آن در ماه فبروری ۲۰۲۰ به عنوان رهبر شاخه یمن منصوب شد که رهبر قبلی این شاخه القاعده، قاسم ال ریمی در یمن، در حمله طیاره بی سرنشین به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت امریکا کشته شد.

ال ریمی مسئولیت حمله به یک مربی هوانوردی عربستان سعودی در پایگاه هوایی بحری پنساکولا امریکا در سال ۲۰۱۹ را برعهده گرفت که منجر به کشته شدن سه نیروی دریایی امریکا شد.

باطرفی در شهر ریاض عربستان سعودی به دنیا آمده بود. او در سال۱۹۹۹ به افغانستان رفت و همراه با طالبان در جنگ علیه نیروهای بین المللی به رهبری امریکا شرکت کرد.

او در سال ۲۰۱۰ به این شاخهء القاعده پیوسته بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین