کد خبر: ۹۰۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸

فتاح دلیل خاموشیهای پراکنده برق در شب‌های گذشته را اعلام کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر نیرو ضمن ارائه توضیحاتی درباره خاموشیهای پراکنده برق در شبهای گذشته، اعلام کرد در سال 88 کمبود تولید آب و برق نداریم.

پرویز فتاح با توضیح در خصوص خاموشیهای پراکنده شبهای گذشته گفت: «شبهای گذشته اوج مصرف برق کشور به 33 هزار و 500 مگاوات رسیده بود اما علی رغم این میزان مصرف 2 تا 4 هزار و 500 مگاوات ذخیره در شبکه برق وجود داشت که تصور می‌رود در ادامه هم تراز تولید نسبت به مصرف مثبت یا حداکثر برابر باشد».

وزیر نیرو افزود: «اوج مصرف امسال 40 هزار و 500 مگاوات خواهد بود که تصور می‌رود بدون اعمال خاموشی آن را تامین کنیم اما خاموشیهای موضعی و اختلالات مربوط به شبکه توزیع ممکن است علی رغم تمامی‌ذخیره‌های شبکه تولید بروز کند. چرا که شبکه ما روی زمینی و آسیب پذیر است و حوادث طبیعی نظیر باد، طوفان، سیلابها و تصادفات روزانه خودروها با تیرهای برق ممکن است به آنها آسیب رسانده و منجر به خاموشیهای پراکنده شوند».

وی تصریح کرد: «اگر شبکه برق کشور به صورت کلی زیرزمینی باشد که البته هزینه بر و زمان بر است، می‌توان از این خاموشیهای پراکنده جلوگیری کرد. در این میان، وزارت نیرو با اعزام اکیپ‌هایی به محل حادثه سعی دارد نهایت سرعت عمل را در برطرف کردن اختلالات شبکه توزیع و نیز برطرف کردن خاموشیهای موضعی داشته باشد».

فتاح تاکید کرد: «به مردم اطمینان می‌دهیم که در شبکه سراسری برق کمبودی وجود ندارد و برق مطمئنی را چه قبل از انتخابات ریاست جمهوری، در حین انتخابات و پس از آن در اختیار مردم قرار خواهیم داد».

وزیر نیرو در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص برخی اظهارات که عدم خاموشیهای روزهای گذشته را مانورهای تبلیغاتی از سوی دولت می‌دانند، گفت: «اطمینان داشته باشید که بعد از انتخابات نیز برق مطمئنی برای مردم تامین خواهیم کرد، البته در وزارت نیرو سعی کرده‌ام طوری عمل کنم که این صنعت از حوزه تفسیرهای سیاسی و برخوردهای برخی افراد مصون بماند. این در حالی است که حوزه تخصصی صنعت آب و برق نباید وارد تفاسیر سیاسی شود».

وی ادامه داد: «تامین آب و برق در سال 88 شرایط مناسبی دارد، البته این به معنای این نیست که ما هیچ اشکالی نداریم بلکه در کلان قضیه اطمینان می‌دهیم که آب و برق مورد نیاز مردم را قبل، حین و بعد از انتخابات تامین کنیم که در این راستا رسانه‌ها شاهد و ناظر عملکردهای وزارت نیرو و بعد از انتخابات نیز خواهند بود».

فتاح گفت: «تامین آب و برق روال منطقی خود را طی می‌کند و قطعا با تلاش مهندسان و فعالان صنعت آب و برق هیچ مشکلی به لحاظ تولید در سال 88 بروز نخواهد کرد».

وی افزود: «سال گذشته کشور تابستان سختی را پشت سر گذاشت چرا که خشکسالیها شدید بود و نیروگاههای برقابی کشور نمی‌توانستند تولید کنند؛ بنابراین کمبود دو تا 3 هزار مگاواتی در کشور بروز کرد که منجر به خاموشیها و سهمیه‌بندی برق شد اما امسال مراقبتهایی صورت گرفته است تا نیروگاههای حرارتی و برق آبی به خوبی تامین کننده برق کشور باشند».

فتاح ادامه داد: «با بارندگیهای اخیر وضعیت کشور به لحاظ تامین برق بهتر شده است چرا که اگر بارندگیها صورت نمی‌گرفت ممکن بود بخشی از تجربه تلخ سال گذشته تکرار شود اما هم اکنون نیروگاههای برق آبی در شرایط مناسبی قرار دارند و علی رغم اینکه سال گذشته حداکثر 2 هزار مگاوات می‌توانستند تولید کنند امسال این ظرفیت به 4هزار و 500 مگاوات رسیده است».

وزیر نیرو گفت: «این رقم همان کمبودی است که سال گذشته منجر به خاموشی در کشور شد اما این مشکل حل شده و تولید در سطح شبکه نسبت به مصرف پیشی گرفته است و ما هر شب حدود 2 تا 4 هزار مگاوات ذخیره برق داریم که در سالهای گذشته بی سابقه بوده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین