کد خبر: ۹۰۳۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
اسرائیل به وعده‌های خود عمل نمی‌کند

آمریکا قحطی قریب‌الوقوع در غزه را تایید کرد

امدادگران می‌گویند افزایش وعده داده شده کمک‌ها به غزه که بنیامین نتانیاهو یک هفته پیش به جو بایدن قول داده بود، تاکنون محقق نشده است.
آمریکا قحطی قریب‌الوقوع در غزه را تایید کرد
آفتاب‌‌نیوز :

امدادگران می‌گویند افزایش وعده داده شده کمک‌ها به غزه که بنیامین نتانیاهو یک هفته پیش به جو بایدن قول داده بود، تاکنون محقق نشده است.

افزایش تعداد کامیون‌های عبوری به غزه آنطور که اسرائیل ادعا می‌کند، با گزارش‌های سازمان ملل در تضاد است.

به گزارش کانال N۱۲ اسرائیل، یکی از وعده‌های نتانیاهو به بایدن، باز کردن بندر اشدود در شمال غزه به عنوان دریچه‌ای برای کمک‌های بشردوستانه از طریق دریا، به هیچ اقدام آشکاری منجر نشده است.

به گفته گاردین، این رسانه گزارش داد که هیچ یک از نیرو‌های دفاعی اسرائیل، هماهنگ کننده فعالیت‌های دولتی اسرائیل در مناطق (کوگات) و مقامات بندر اشدود، تاکنون دستورالعملی در مورد باز کردن این تاسیسات برای محموله‌های عازم غزه دریافت نکرده‌اند.

مقامات اسرائیلی هفته‌ها به همتایان آمریکایی خود قول داده بودند که گذرگاهی به سمت شمال غزه که گرسنگی در آن شدیدتر است، باز شود. آن‌ها به واشنگتن اطلاع دادند که این گذرگاه یا در ارز که نقطه مرزی اصلی قبل از جنگ فعلی بود، یا در یک منطقه جدید باشد. با این حال، تا روز چهارشنبه هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشد. شش روز پس از تماس بایدن و نتانیاهو، وزیر دفاع، یوآو گالانت، گفت که ساخت و ساز در یک گذرگاه جدید آغاز شده است. اما مشخص نیست که این ساخت و ساز چقدر طول می‌کشد.

در گام دیگر نیز که قرار بود اسرائیل برای افزایش جریان کمک‌ها انجام دهد، بدون تاریخ تکمیل آن‌ها در حال انجام است.

یکی از آن‌ها یک مرکز هماهنگی است که قرار است مقامات آژانس امدادرسانی و فرماندهان عملیاتی اسرائیل در کنار هم حضور داشته باشند تا مطمئن شوند که ماموریت‌های کمک رسانی مانند کاروان آشپزخانه جهانی که در ۱ آوریل هفت نفر از امدادگران آن کشته شدند، بمباران نمی‌شود.

دیگری یک مرکز جدید امنیتی است که در آن کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه که به سمت شمال غزه حرکت می‌کنند می‌توانند توسط ناظران اسرائیلی قبل از عبور از آن بازرسی شوند.

مقامات امدادی می‌گویند میزان مواد غذایی وارد شده به غزه بسیار کمتر از آن چیزی است که برای جلوگیری از قحطی قریب الوقوع، به ویژه در شمال، لازم است. روز چهارشنبه، سامانتا پاور، رئیس آژانس توسعه بشردوستانه ایالات متحده، USAID، اولین مقام آمریکایی بود که به طور علنی تأیید کرد که قحطی در حال حاضر حداقل در بخش‌هایی از غزه شیوع یافته است.

پاور به کمیته‌ای در کنگره گفت که مقامات او برآورد کارشناسان در اواسط ماه مارس مبنی بر احتمال وقوع قحطی در اواخر همان ماه و اواسط ماه مه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند و این برآورد را «معتبر» تشخیص داده‌اند.

اسرائیل مدعی شده است که عبور روزانه کامیون‌هایی که وارد غزه می‌شوند از زمان تماس بایدن و نتانیاهو در ۴ آوریل دو برابر شده و به حدود ۴۰۰ رسیده است.

با این وجود، اما به گفته آژانس امدادی سازمان ملل متحد، آنروا، پس از آن که ۲۴۶ کامیون در روز سه‌شنبه وارد غزه شدند، تعداد کامیون‌ها تا چهارشنبه به ۱۴۱ کاهش یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین