کد خبر: ۹۰۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۷
در همایش پرشور حزب اعتدال و توسعه در حمایت از موسوی ابراز شد؛

زیباکلام: صحبت‌های احمدی‌نژاد در مناظره آرای خاموش را به سمت موسوی مصمم‌تر کرد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: «به عقیده من استراتژی انتخاباتی احمدی‌نژاد، دیگر امروز جواب نمی‌دهد و شماری از کسانی که مناظره تاریخی او و مهندس موسوی را دیدند و هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات نداشتند نه تنها تصمیم گرفتند که در انتخابات شرکت کنند بلکه به میرحسین موسوی رای خواهند داد».

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، دکتر صادق زیباکلام، صبح سه‌شنبه طی سخنانی در همایش «شکوه اراده مردم» که توسط حزب اعتدال و توسعه در مجموعه فرهنگی «اریکه ایرانیان» برگزار می‌شد، اظهار داشت: «به عنوان کسی که کارش تحلیل تحولات سیاسی معاصر ایران است از موجی که در سراسر ایران به راه افتاده در شگفتم ودر همه شهرها از جمله تبریز، شهریار و ... نیز این موج را مشاهده کردم و تردیدی ندارم به کسانی که کارشان بررسی ایران مدرن است از این انتخابات به عنوان تاریخ تحولات سیاسی ایران یاد خواهند کرد».

وی افزود: «تا قبل از این موج کمابیش سرنوشت این انتخابات را تمام شده می‌پنداشتم اما واقعیت این است که در اسفندماه وقتی آقای خاتمی انصراف خود را اعلام کرد بعض در گلو داشتم و فکر کردم که بازی را واگذار کرده‌ایم. استدلال ما این بود که تنها شانس پیروزی جریان اصلاحات زمانی است که آقای خاتمی نامزد شود تصور ما بر این بود که اگر این شانس را از دست بدهیم و آقای خاتمی انصراف دهند سرنوشت اصلاح‌طلبان عملاً به آخر خط رسیده است».

زیباکلام ادامه داد: «وقتی صحبت از آقای مهندس موسوی شد و اینکه با کمک آقای خاتمی و سایر دوستان اصلاح‌طلب جایگزین ایشان شوند استدلال من و برخی از دوستان اصلاح‌طلب این بود که کلید اصلی باز کردن این انتخابات نسل دوم خرداد است این نسل آقای خاتمی را می‌‌شناسد و محبوبیت ایشان چیزی نیست که از یادها برود». 

وی افزود: «تصور ما در ابتدا این بود که نسل جوان ما میرحسین موسوی را نمی‌شناسد، او برای نسل بالای 40 سال شناخته شده است. زمانی که آقای مهندس موسوی نخست‌وزیر بود این نسل امروز که عددشان قابل توجه است یا نبودند یا در دوران خردسالی به سر می‌بردند بنابراین نمی‌توان توقع داشت که به میرحسین موسوی رای دهند و در بسیار از تحلیل‌‌ها و مصاحبه‌هایم به صراحت اعلام کردم که کار ما تمام شده است و آقای احمدی نژاد و اصولگرایان برنده انتخابات خواهند بود».

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: «بعد از عید هم بر این نظر باقی ماندم. من پایه اصلی استدلام 17 میلیون رای آقای احمدی‌نژاد و 10 میلیون رای آقای هاشمی در انتخابات قبل بود و 20 میلیون نفری که انتخابات گذشته را بایکوت کرده بودند».

زیباکلام ادامه داد: «اما آنچه امروز می‌بینیم این است که بخش قابل توجهی از 20 میلیون نفری که بنای شرکت در انتخابات را نداشتند به تدریج عزمشان را جزم کرده‌اند که در روز 22 خرداد پای صندوق‌های رای بروند و سوال این است که چه شد و چه پدیده‌ای اتفاق افتاد که با آمدن میرحسین موسوی این اکثریت خاموش تصمیم به شرکت گرفتند».

زیباکلام در ادامه خاطرنشان کرد: «در یکی از نشست‌هایی که با مهندس موسوی داشتم به ایشان گفتم که به یک شرط حاضرم بیایم و اگر آقای کرباسچی کفش آقای کروبی را واکس می‌زنند من کفش شما را وصله پینه می‌کنم و شرطم این بود که به مردم بگویید اگر رای ندهید احمدی‌نژاد رئیس جمهور می‌شود که بخشی از این تصمیم مردم برمی‌گردد به علمکرد آقای احمدی‌نژاد درحوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و شاید مهمتر از آن در عرصه بین‌المللی و اینکه جایگاه ایران سقوط کرده و روابط جمهوری اسلامی با همسایگان خود حتی از زمان جنگ با عراق هم بدتر شده است؛ و به جای ارتباط با اتحادیه اروپا و منطقه توانسته‌ایم تنها با هوگو چاوز و برخی کشورهای آفریقایی که باید با ذره‌بین روی نقشه به دنبال آنها بگردیم، ارتباط برقرار کنیم که این امر باعث شده که مردم و این بخش عظیمی از افرادی که در دوره‌های گذشته رای ندادند، وارد عرصه شوند».

زیبا کلام با انتقاد از ارائه آمار و ارقام نادرست در کشور گفت: «مگر ما در این کشور زندگی نمی‌کنیم؛ همه ما گرانی و تورم را با گوشت و پوستمان لمس می‌کنیم».

این استاد دانشگاه همچنین تاکید کرد: «یکی از دلایل دیگری که باعث شده جمعی از بیست میلیون نفری که در انتخابات گذشته رای ندادند مصمم‌تر شوند که به پای صندوق‌های رای بیایند استراتژی احمدی‌نژاد و دوستان ایشان است». 

وی ادامه داد: «این استراتژی در انتخابات 4 سال گذشته هم برگزیده شد و خلاصه آن این است که به مردم گفتند و می‌گویند که آقای هاشمی فساد کرده و منِ احمدی‌نژاد یک تنه می‌خواهم با مافیای قدرت و ثروت مبارزه کنم. این استراتژی چهار سال پیش جواب داد و برخی از عزیزان تصور کردند که احمدی‌نژاد یک رابین هود است».

زیباکلام همچنین به مناظره میان میرحسین موسوی و احمدی‌نژاد اشاره کرد و آن را یک مناظره تاریخی خواند و اظهار داشت: «احمدی‌نژاد در اولین جمله خود به سراغ آقای هاشمی رفتند گویی که این مناظره میان ایشان و آقای هاشمی است».
 
این استاد دانشگاه افزود: «اما به عقیده من این استراتژی امروز جواب نمی‌دهد و شماری از کسانی که این مناظره تاریخی را دیدند و هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات نداشتند نه تنها تصمیم گرفتند که در انتخابات شرکت کنند بلکه به میرحسین موسوی رای خواهند داد».
 
وی در تبیین دیدگاه خود گفت: «50 میلیون نفر این مناظره را تماشا کردند و دیدند که در یک سوی آن رقیبی قرار داشت که هیچ اصول و ضوابطی را برای رسیدن به قدرت نمی‌شناسد و از هر ابزاری برای کوبیدن طرف مقابل خود استفاده می‌کند و در طرف دیگر کسی بود که در جای ادب سیاسی و متانت تکیه زده است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۲۱
0
0
بعضيها خيال ميكنند مردم ايران براي پول نفت و سهام عدالت كه انهم داستاني دارد انقلاب كردند واينهمه كشته وخسارت بر خود وبر دنيا زدند تا اينها را صاحب بشوند! نه اقا جان ما براي اين انقلاب كرديم كه خود وبزرگانمان را به خاطر رفتار نيك گفتار نيك وپندار نيك وكردارنيك!به مردم بشناشانيم! اما انچه الان از بزر گان ! خويش ميبينيم ! حسرت ارزوهاي بر باد رفته است ! حسرت بزرگاني كه با بي ادبي .ادب را !با ريا .اخلاص را ! با دروغ .راست را !با 1/3 ارا اكثريت را !با حكومت اسلامي .جمهوري اسلامي را !با مار شكل مار را! تبليغ ميكنند!فرامرز حسيني
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۲۱
0
0
احساس میکنم یکساله اخیر مواضع اقای زیبا کلام بهتر به دل مینشیند و امیدوارم با انتخاب اقای موسوی خیلی فوری با فراخوان از تمامی متفکرین/هنرمندان وایران دوستانی که واقعا دلشان برای این خاک خسته از لگد مال شدن و لجنمال شدن میسوزد فکری اساسی و بزرگ به و سعت تمامیت ایران بگیرند و
شرایطی فراهم اورند که ادب ارزشمند گردد و شاهدیم که این جمعیت عظیم که چند روزه در خیابانها بودند اتفاق عجیب و غریبی اتفاق نیافتاد چرا که دخالتهای بیجا کمتر بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۰
0
0
اي كاش سري به آمار قبل از انقلاب و حكومت نگنين محمدرضا سري بزنيد و ببينيد كه چه ظلمي به اين مردم روا شد. قافل نشويد و به دامن ملت بازگرديد.
اي مي‌زدگان، ميكده پيري دارد
اي راهروان قافله ميري دارد

اين حيله و مكر و چنگ و دندان تا كي؟
اي روبه و گرگ، بيشه شيري دارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین