کد خبر: ۹۰۷۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۶

افشای دخالت دیک چنی در پنهان‌کاری‌های سیا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دو منبع مطلع روز شنبه فاش ساختند «لئون پانتا» رئیس سازمان سیا در دیدار با کمیته‌های اطلاعاتی سنا و کنگره آمریکا خبر داده است این سازمان با دستور مستقیم «دیک چنی»، معاون سابق ریاست‌جمهوری به مدت هشت سال اطلاعات مربوط به یک برنامه ضدتروریستی را در اختیار قانون‌گذاران آمریکایی قرار نداده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، رئیس جدید سیا در 23 ژوئن (2 تیر) توسط تعدادی از کارکنانش از وجود چنین برنامه‌ای مطلع شد و در همان زمان دستور پایان کار آن را صادر کرد و پس از آن در جلسات جداگانه‌ای با اعضای سنا و کنگره در پشت درهای بسته توضیحاتی در این خصوص به آن‌ها ارائه داد.

با این حال، انتشار گزارش‌هایی که از دست داشتن دیک چنی در پنهان ساختن این برنامه از کنگره حکایت دارند به شایعات پیرامون ماهیت آن‌ها در محافل آمریکایی دامن زده است.

پیش از این نیز نمایندگان کنگره آمریکا از پنهان‌کاری‌های سازمان سیا انتقاد کرده بودند. «نانسی پلوسی»، رئیس کنگره در ماه می (اردیبهشت) سیا را متهم ساخت در سال 2002 خبر مربوط به شکنجه یک مظنون تروریستی از طریق القای حس غرق‌شدگی را از کنگره پنهان کرده است.

قوانین ایالات متحده، رئیس‌جمهور این کشور را ملزم می‌کند کلیه اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا از جمله شرح برنامه‌هایی را که قرار است در آینده اجرا شوند در اختیار کمیته‌های اطلاعاتی سنا و کنگره قرار دهد. با این وجود، اصلاحیه سند امنیت ملی آمریکا مصوب 1947 در این زمینه راه‌های فراری باقی گذاشته است. این قانون اجازه می‌دهد پنهان‌کاری‌هایی جهت جلوگیری از افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده در زمنیه‌های حساس امنیتی صورت بپذیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین