کد خبر: ۹۰۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۸۸ - ۲۱:۰۹

افشای ماهیت برنامه مخفیانه ضدتروریستی سیا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با گذشت چند روز از انتشار خبر دخالت «دیک چنی» معاون اول سابق ریاست‌ جمهوری آمریکا در پنهان‌کاری سیا در مورد یک برنامه ضدتروریستی، گزارش‌هایی از ماهیت این برنامه منتشر شد.

افشای دخالت دیک چنی در پنهان‌کاری‌های سیا [+]

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، به گفته یک مقام پیشین امنیتی آمریکا که نامش فاش نشد؛ این برنامه ضدتروریستی که هشت سال پیش به طور مخفیانه در سیا طرح‌ریزی شده اما هیچ‌گاه عملیاتی نشد شامل تشکیل چند واحد خبره شبه‌نظامی و اعزام آن‌ها به پاکستان و سایر مناطق برای دستگیری یا کشتن سران گروه تروریستی القاعده بوده است.

چندی پیش «لئون پانتا» رئیس جدید سیا خبر از آن داد که پس از حملات یازده سپتامبر برنامه‌ای ضد تروریستی در این سازمان طرح‌ریزی شده بود که مقامات وقت سیا با دستور مستقیم دیک چنی و بر خلاف قانون، کمیته‌های اطلاعاتی و امنیتی سنا و کنگره آمریکا را از آن مطلع نساخته بودند.

این برنامه پس از آن طرح‌ریزی شد که مقامات وقت سازمان سیا به این فکر افتادند که چگونه قادر خواهند بود به تعقیب اسامه بن لادن و سایر رهبران بلندپایه القاعده بپردازند. آن‌ها چاره را در این دیدند که واحدهای شبه‌نظامی کارکشته‌ای تشکیل دهند که قادر هستند حملات مرگ‌باری علیه اهداف مهم به انجام برسانند. اما کارآیی این طرح بین کارشناسان سیا با تردیدهایی مواجه شد.

به گفته پانتا وی به محض اطلاع از وجود چنین برنامه‌ای دستور توقف آن را صادر نموده است. با این حال، سخنگوی سیا از هرگونه اظهار نظر خودداری کرده است.

انتشار این خبر و افشای دخالت معاون اول سابق ریاست‌جمهوری در این پنهان‌کاری انتقادات فراوانی را در بین قانون‌گذاران آمریکایی علیه دولت پیشین این کشور برانگیخته است و بسیاری از آنان خواهان تحقیق در این مورد شده‌اند. سناتور «راسل فینگلد» از اعضای کمیته امنیتی سنا آمریکا در این مورد اظهار می‌دارد: «افرادی که دستور داده‌اند کنگره در بی‌خبری بماند در این زمینه مسئول هستند». وی همچنین عنوان کرد «طی یک نامه سری مراتب نگرانی عمیق خود را در مورد این برنامه» به اطلاع باراک اوباما رسانده است. رئیس کمیته امنیتی سنا نیز اقدام دیک چنی را خلاف قانون ارزیابی کرد.

با این حال، مقامات فعلی و پیشین امنیتی آمریکا معتقدند سیا ملزم به اطلاع‌رسانی نبود زیرا این برنامه تنها در حد یک طرح باقی ماند و هیچ‌گاه قریب به عملیاتی شدن نبوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین