کد خبر: ۹۰۹۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸

سد کلان ملایر سریز کرد + فیلم

سد کلان ملایر با حجم آبی ۴۵ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از بزرگترین سد‌های استان همدان، به دنبال بارش‌های خوب ماه‌های گذشته، سرریز شد.
سد کلان ملایر سریز کرد + فیلم
آفتاب‌‌نیوز :

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر روز شنبه در مراسم جشن سرریز شدن سد کلان اظهار داشت: از بارش‌های بسیار خوب چند ماه گذشته، از روز‌های پیش شاهد سرریز شدن سد کلان هستیم که امروز با حضور مردم و مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان جشن سرریز شدن سد را برپا کردیم.

«سلمان اسماعیلی» با بیان اینکه با سرریز شدن سد کلان، پس از مدت‌ها آب در رودخانه‌های این منطقه جاری شد، افزود: امسال ۱۲ درصد بیشتر از بارش درازمدت و ۵۴ درصد بیشتر از بارش‌های سال گذشته شاهد نزولات آسمانی بودیم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه حجم آبی سد کلان ملایر پُر و وضعیت ذخیره آبی آن خوب است، اما کماکان مردم باید صرفه‌جویی و مدیریت بهینه مصرف را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان نیز با اشاره به وضعیت خوب منابع آبی استان باتوجه به بارندگی‌های اخیر، گفت: در مجموع ۳۸۷ میلی‌متر متوسط بارندگی از شروع فصل بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته حدود ۱۲ درصد و نسبت به دراز مدت ۵۰ درصد افزایش بارندگی ثبت شده است.

«رضا اخلاص‌مند» ادامه داد: این بارش‌ها موجب آبگیری خوب سد‌های استان شد و سد کلان ملایر به عنوان بزرگترین سد استان، به ظرفیت سرریز رسید و حجم ۴۵ میلیون مترمکعب آن پشت این سد ذخیره و هفته گذشته حقابه زیست محیطی ۵۰۰ لیتر در ثانیه رهاسازی شد.

وی افزود: آبی هم که برای مصرف شرب شهر ملایر به صورت مستمر روزانه تحویل می‌شود، ۴۴۰ لیتر در ثانیه است که در روزانه تامین می‌شود و از ابتدای سال آبی تا امروز آورد این سد بالای ۲۰ میلیون مترمکعب بوده که حدود ۷.۵ میلیون مترمکعب برای شرب ملایر از همین سد تامین می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان یادآور شد: از آب سد کلان غیر از آب شربی که برای مصرف ملایر اختصاص پیدا می‌کند، به هیچ نقطه‌ای از استان با کشور و یا استان‌های مجاور انتقال داده نمی‌شود.

اخلاص‌مند تاکید کرد: برای روستا‌هایی که انتقال آب مطرح شده، تخصیص آب آنهاست که حدود ۸.۲ لیتر در ثانیه تخصیص داده شده و حجم سالانه تخصیص حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب در سال است.

وی با بیان اینکه کنترل و حفاظت از حوزه دریاچه سد کلان به صورت مستمر پایش و نگهبانی و اخطار‌های مداوم انجام می‌شود، ادامه داد: سد کلان برای شنا کردن نیست و مردم باید رعایت کنند که از سد برای شنا و تفریح استفاده نکنند، چراکه شنا کردن داخل تاسیسات آبی و سد‌ها ممنوع است و تابلو‌های خطر نصب شده و جایی هم که نیاز بود، فنس کشی انجام شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان میزان ورودی آب به سد کلان را ۲ هزار لیتر در ثانیه عنوان کرد و گفت: درحال حاضر دریچه تحتانی سد به جهت مدیریت سیلاب‌های احتمالی و تأمین حق‌آبه محیط‌زیست باز است و میزان ۵۰۰ لیتر در ثانیه حق‌آبه محیط‌زیست از دریچه تحتانی از سد کلان رهاسازی می‌شود.

اخلاص‌مند تاکید کرد: خروجی آب سد کلان جهت تامین آب شرب شهرستان ملایر ۴۱۰ لیتر در ثانیه است و بعد از تصفیه در تصفیه‌خانه سد کلان ملایر به شبکه شرب شهر منتقل می‌شود.

حجم ذخیره سد کلان ملایر ۴۵ میلیون مترمکعب است که با تکمیل ذخیره آبی این سد، دریچه‌های سد امروز /شنبه/ باز شد و مردم جشن شکرگزاری برپا کردند.

سد کلان ملایر در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شده و ۴۵ میلیون متر مکعب حجم آب این سد است.

علاوه بر تامین ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر، تامین چهار میلیون مترمکعب حق آبه‌های کشاورزی پایین دست سد، تامین نیم میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند و حدود ۵.۵ میلیون مترمکعب سهم زیست محیطی از کارکرد‌های مهم احداث سد کلان در شهرستان ملایر بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین