کد خبر: ۹۰۹۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
تبلیغات

نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان

در تشخیص تیرآهن اصفهان توجه به فاکتور‌هایی مانند وزن تیرآهن، استاندارد تولید، بسته بندی و درج علامت اختصاری ذوب آهن ESCO روی بدنه تیرآهن الزامی است.
نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان
آفتاب‌‌نیوز :

تیرآهن تولیدکنندگان مختلف، در برخی ویژگی‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. از طرفی شناخت تیرآهن‌های یک برند خاص مانند تیرآهن اصفهان برای سازندگان فعال در حوزه‌های ساختمانی اهمیت بسیاری دارد. ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ کشور، محصولات متنوعی را از قبیل انواع میلگرد و تیرآهن را تولید می‌کند. تیرآهن‌های اصفهان به دلیل کیفیت خوب خود در بازار از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند؛ اما چگونه می‌توان تیرآهن‌های این برند محبوب را تشخیص داد؟ این سوالی است که ذهن اغلب خریداران را به خود درگیر کرده است. اهمیت این مسئله باعث شده تا ما بخواهیم در ادامه این مطلب درباره چگونگی تشخیص تیرآهن اصفهان صحبت کنیم.

انواع تیرآهن اصفهان

قبل از این که به نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان بپردازیم، بهتر است شما را با انواع تیرآهن‌های ذوب آهن اصفهان آشنا کنیم. تیرآهن‌های این تولیدکننده بزرگ شامل سه نوع زیر می‌شوند:

1. تیرآهن بال پهن موازی (IPB)

تیرآهن‌های بال پهن موازی را از طریق فرایند نورد گرم تولید می‌کنند و ظاهری شبیه به حرف انگلیسی H دارند. این نوع تیرآهن‌ها خود در دو نوع سبک L و سنگین V با توجه به عرضشان تولید می‌شوند. تیرآهن با مقطع سنگین را با نشانه IPBV و تیرآهن با مقطع سبک را با نشانه IPBL می‌شناسند. تیرآهن بال پهن موازی را بر اساس پارامتر‌هایی مانند مقدار ایستایی، سایز، وزن و همین طور درصد آلیاژ به کار رفته در تولید آن‌ها در انواع مختلفی تولید می‌کنند. تیرآهن‌های بال پهن موازی بر اساس استاندارد ملی ایران ISIRI ۱۴۴۸۴ ساخته می‌شود.

2. تیرآهن نیم بال پهن موازی (IPE)

تیرآهن نیم بال پهن موازی یا IPE، یکی از انواع تیرآهن‌های پرمصرف در ایران است که آن را با نام تیرآهن معمولی در کشور نیز می‌شناسند. این نوع تیرآهن شکلی شبیه به حرف I انگلیسی دارد و بال‌های ابتدا و انتهایی آن از ضخامت یکسانی برخوردار هستند. در تولید این محصول موادی مانند سیلیسیم، کربن، فسفر، منگنز، نیتروژن و گوگرد با درصد متفاوتی به کار برده شده است. تیرآهن‌های IPE را بر اساس استاندارد DIN ۱۰۲۵-۵ تولید می‌کنند.

3. تیرآهن بال باریک شیب دار (IPN)

تیرآهن‌های IPN را با یک شیب ملایم می‌سازند؛ به طوری که با نگاه کردن به تیرآهن متوجه شیب آن خواهید شد. این شیب به گونه‌ای دیده می‌شود که هر چه از جان تیر دورتر شوید، ضخامت بال‌ها کم‌تر شده و نازک‌تر می‌شود. با قرارگیری در امتداد تیرآهن می‌توانید مشاهده کنید که در ابتدا بال‌ها ضخیم هستند و با دورتر شدن از جان تیرآهن، ضخامت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. تیرآهن IPN را بر اساس استاندارد ملی ایران ۳۲۷۷ و DIN ۱۰۲۵-۱ تولید می‌کنند.

علاوه بر آشنایی با انواع تیرآهن اصفهان، آگاهی از قیمت روز تیرآهن برای خریداران بسیار مهم است، زیرا تیرآهن تاثیر مستقیمی در قیمت نهایی سازه می‌گذارد. 

نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان

حال که با انواع تیرآهن‌های اصفهان آشنا شدیم، در این بخش درباره چگونگی تشخیص تیرآهن اصفهان صحبت می‌کنیم. با بررسی پارامتر‌های زیر می‌توان انواع تیرآهن اصفهان را تشخیص داد:

  • علامت اختصاری

توجه به علامت اختصاری یکی از روش‌های تشخیص تیرآهن اصفهان است. همه افراد حتی افراد مبتدی و نابلد نیز می‌توانند به راحتی از این روش استفاده کنند. علامت اختصاری تیرآهن اصفهان ESCO است که شرکت ذوب آهن این علامت را روی تیرآهن‌های خود حک می‌کند. با کمک این روش، می‌توان تیرآهن‌های باکیفیت ذو‌ب آهن اصفهان را از تیرآهن‌های تقلبی و سطح پایین تشخیص داد.

نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان با علامت اختصاری ESCO

  • شکل ظاهری

یکی دیگر از روش‌های تشخیص تیرآهن اصفهان از دیگر تیرآهن ها، توجه به شکل ظاهری آن هاست. تیرآهن‌های ذوب آهن مدل‌های مختلفی دارند و هر یک از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. برای تشخیص تیرآهن اصفهان از روی شکل ظاهری باید با انواع آن‌ها آشنا باشید. در بخش قبلی انواع تیرآهن‌های اصفهان را معرفی کردیم. حال در اینجا به طور مختصر، شکل ظاهری هر یک را توضیح می‌دهیم:

تیرآهن ذوب آهن بال پهن موازی ظاهری شبیه به H انگلیسی دارد.

تیرآهن بال باریک شیب دار که دارای یک شیب ملایم است.

تیرآهن معمولی که به شکل I انگلیسی با دو سر موازی تولید می‌شود.

  • وزن تیرآهن

تیرآهن اصفهان به دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و فرآیند تولید دقیق تر، به طور کلی سنگین‌تر از تیرآهن‌های سایر برند‌ها در ایران است. این تیرآهن با تیرآهن اهواز و فایکو مقایسه می‌شود. تیرآهن اهواز و فایکو به طور میانگین ۵ تا ۱۰ درصد سبک‌تر از تیرآهن اصفهان هستند. این تفاوت وزن به دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت پایین‌تر و فرآیند تولید ساده‌تر در کارخانه‌های مربوطه است. توجه داشته باشید که وزن بر قیمت تیرآهن اصفهان تاثیر می‌گذارد. 

  • استاندارد تولید

تیرآهن‌ها را بر اساس استاندارد‌های تولید در دو دسته IPE و INP تقسیم بندی می‌کنند. تیرآهن‌های ذوب آهن اصفهان براساس استاندارد‌های ملی ایران و استاندارد‌های اروپایی IPE ساخته می‌شوند و اغلب بال‌هایی نازک و یکنواخت دارند. توجه کنید که استاندارد INP به کشور‌های روسیه و چین تعلق دارد. تیرآهن‌های تولیدی با استاندارد IPE دارای بال‌هایی با ضخامت یکنواخت و برابر در ابتدا و انتها هستند. در تیرآهن‌های ساخته شده با استاندارد INP، ضخامت بال‌ها در ابتدا نازک و در انتها ضخیم می‌شود.

  • بسته بندی

یکی دیگر از روش‌های تشخیص تیرآهن اصفهان، توجه به بسته‌ب ندی آن است. هر کارخانه‌ای، بسته بندی مخصوص به خود را برای تیرآهن هایش دارد و این قاعده برای تیرآهن‌های اصفهان نیز دیده می‌شود. همه تولیدات ذوب آهن اصفهان از یک پلاک شناسایی برخوردار هستند که اطلاعات دقیق محصول روی آن ثبت شده است. شما از روی این پلاک می‌توانید اصالت کالا را مورد بررسی قرار دهید.

نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان

جمع بندی

تیرآهن اصفهان یکی از باکیفیت‌ترین تیرآهن‌های تولیدی در کشور شناخته می‌شوند، اما گاهی اوقات افراد سوء‌استفاده گر تیرآهن‌های تقلبی را به عنوان تیرآهن اصفهان به خریدار نشان می‌دهند. در این شرایط عدم آشنایی با روش‌های تشخیص تیرآهن اصفهان می‌تواند، ضرر‌های زیاد و در برخی مواقع جبران‌ناپذیری را به خریدار متحمل کند. جهت خرید آنلاین سایز‌های مختلف تیرآهن اصفهان با قیمت روز، می‌توانید به وبسایت کیلوتن مراجعه کنید و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین