کد خبر: ۹۰۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۴

سرمقاله جمهوری اسلامی؛ مرد بحران‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه جمهوری اسلامی ‌در سرمقاله امروز 27 تیر 88 آورده است:

دیروز نماز جمعه تهران از چهار سو مورد توجه بود. موافقان نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری معترضان به نتایج اعلام شده در داخل دوستان انقلاب و دشمنان انقلاب در خارج از کشور.

از اولین روز هفته گذشته‌ این چهار گروه انتظار کشیدند و گفتند و نوشتند و سرانجام جمعه 26 تیر ماه فرا رسید و چهره سرشناس انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ‌که برای دوستان و دشمنان شناخته شده است و همه او را مرد بحران‌ها می‌دانند بر کرسی خطابه قرار گرفت و با آرامشی کم نظیر سخن آغاز کرد. هر چند در تمام روزهای هفته و حتی تا اذان ظهر جمعه یعنی زمانی که اظهارات طولانی و خلاف معمول سخنران قبل از خطبه‌ها پایان یافت همه آن چهار گروه با گمانه زنی‌هائی همراه بودند و بعضی از آنها آنچه را در دل داشتند به زبان جاری کرده بودند و به قلم نیز آورده بودند لکن آنچه شنیدند با گمانه زنی‌ها متفاوت بود.

دشمنان تفرقه می‌خواستند ولی خطیب هوشیار جمعه از نیاز شدید کشور و نظام جمهوری اسلامی ‌به وحدت سخن گفت . شاید کسانی انتظار داشتند خطیب جمعه سخنان تندی در حمایت از آنها بگوید و دیگرانی هم بودند که نگران بودند شماتت‌ها و سرزنش‌هائی را از جایگاه خطبه جمعه به خاطر عملکرد خود بشنوند. عده‌ای هم با نوعی محاسبه که چندان هم دور از طبع آدمیزاد نیست گمان می‌کردند خطیب ‌این جمعه با استفاده از فرصتی که به دست آورده از جفاهائی که بر خود او رفت و تهمت‌هائی که به او زده شد و نسبت‌های ناروائی که از رسانه ملی و در فراگیرترین برنامه‌ها به او داده شد بگوید و گله کند و از خود دفاع نماید...

خطیب جمعه اما روحی بسیار بزرگتر از آن داشت که در چنین مقطع مهم و حساس تاریخی به مسائل شخصی بپردازد و گلایه‌هائی را که از مدت‌ها پیش دارد به زبان بیاورد. او علیرغم نادیده گرفته شدن حق قانونی و انکارناپذیری که برای پاسخگوئی به اتهامات از طریق رسانه ملی دارد و از او دریغ می‌شود خود را و حقوق شرعی و قانونی خود را نادیده گرفت و از مردم گفت . نه فقط از مردم معترض بلکه همه مردم که با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری وفاداری خود را به انقلاب در 30 سالگی آن نشان دادند و‌این مشارکت عظیم و تاریخی را هنر اسلام و پیامبر گرامی ‌آن دانست که واسطه میان خدا و مردم بود و هرگز در برابر مردم از زور و قدرت استفاده نکرد و راه قلدری حکومت‌های قبل از اسلام و دوران ظهور اسلام را بست و به مردم رسمیت داد و اصالت مردم را به رسمیت شناخت.

او شعار نداد بلکه راهکار ارائه داد. باید جامعه ما از شرایط کنونی عبور کند و اعتمادها برگردد. دلسوزی برای نظام جمهوری اسلامی ‌برخلاف کسانی که با چوب تکفیر و برچسب‌های نفاق و وابستگی به بیگانگان بر پیشانی‌ این و آن چسباندن همه را طرد می‌کنند به ‌اینست که همه به حساب آورده شوند سخن آنها شنیده شود مطالبات آنها بررسی گردد و با تکیه بر راهکارهای عقلانی به آنها پاسخ قانع کننده داده شود. رمی ‌و طرد و دشنام دادن و محارب دانستن و توصیه به اعمال اشد مجازات نسبت به معترضین راهکار حکیمانه‌ای نیست که قابل طرح در منبر نماز جمعه و رسانه‌ها باشد. ‌این رسانه بزرگ دینی و سایر رسانه‌هائی که به برکت انقلاب و نظام اسلامی ‌در اختیار مسئولان و کارگزاران ‌این نظام و سخنوران و قلم به دستان‌این جامعه اسلامی ‌قرار دارند امانت‌هائی هستند برای آنکه در جهت تکریم انسان‌ها بکار گرفته شوند و راهی برای حل مشکلات پیش پای مردم و مسئولان قرار دهند.

تکیه بر قانون و طی طریق برای مشکلات فقط در چارچوب‌های قانونی ‌ایجاد فضائی برای ‌اینکه همه امکان مطرح ساختن نقطه نظرهای خود را داشته باشند.

بالا بردن آستانه تحمل توسط همه نیروها
آزاد ساختن زندانیان برای گرفتن بهانه تبلیغاتی از دشمنان
هم دردی با آسیب دیدگان و تفقد از آنها
ایجاد فضای مناسب جهت فعالیت‌های مطبوعاتی در چارچوب قانون

ایکاش وضعیتی پیش نمی‌آمد که نیازی به چنین راهکارهائی احساس می‌شد اما اکنون که شرایط حساس است باید شیوه مرضیه پیامبر اکرم را در پیش گرفت که رافت و رحمت و ملاطفت با مردم و به نظر آنها اهمیت دادن است . خطیب جمعه تهران که لحظه لحظه عمر خود را با نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی ‌سپری کرده و از استوانه‌های نظام جمهوری اسلامی ‌است عمیق و دقیق و حکیمانه سخن گفت و راهکار ارائه کرد. آیت‌الله‌ هاشمی ‌رفسنجانی نه فقط به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری و نه فقط به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بلکه با توجه به‌ اینکه جان او با جان ‌این نظام و‌این انقلاب گره خورده است و شناسنامه انقلاب است در‌این خطبه حساس جمعه یکبار دیگر نشان داد که انقلاب اسلامی‌و نظام برآمده از آن را از جان و حیثیت و همه چیز خود بیشتر دوست دارد و برای حفظ آن که یادگار اسلام و امام است با تمام وجود به صحنه می‌آید و از آبروی خود مایه می‌گذارد. خدا به کسانی که سالها تلاش کردند چهره‌ این روحانی مجاهد فداکار را بگونه‌ای دیگر نشان دهند انصاف عطا فرماید و کسانی را که فریب ‌این بی انصاف‌ها را خورده‌اند از نعمت بصیرت بی‌نصیب نفرماید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین