کد خبر: ۹۰۹۶۵۶
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲

مصرف گاز ایران در اوج مصرف دو برابر کل اروپا است

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: سال گذشته در اوج مصرف، روزانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف کردیم، در حالی که کل صادرات گاز روسیه به قاره اروپا ۳۵۰ میلیون متر مکعب است.
مصرف گاز ایران در اوج مصرف دو برابر کل اروپا است
آفتاب‌‌نیوز :

میر سامان پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در همایش ملی بهره‌وری ایران با گرامی‌داشت شهادت رئیسی، رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ابتدا برای برگزاری این مراسم اطمینان‌خاطر نداشتیم، اما با فرمایش رهبر معظم انقلاب به این نتیجه رسیدیم که با اطمینان باید به برنامه‌های خود ادامه دهیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی بهره‌وری ایران، میر سامان پیشوائی با تأکید بر اهمیت مفهوم بهره‌وری، اظهار کرد: نگاه ما به مسئله بهره‌وری از نگاه تمدنی شکل می‌گیرد و این موضوع اهمیت راهبردی دارد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما به مفهوم بهره‌وری تنها به‌عنوان یک مؤلفه برای رشد اقتصادی نیست، بلکه نگاه ما فراتر از آن و مبتنی بر نگاه تمدنی اسلام‌گرایانه است.

وی با کلیدی خواندن مفهوم بهره‌وری تأکید کرد: باید از خودمان بپرسیم که چگونه با پیشینه تمدنی تا این میزان دچار اتلاف در منابع انرژی همچون آب و برق هستیم، از این رو، باید بازنگری مجددی به مدیریت مصرف خود داشته باشیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با انتقاد از اتلاف منابع در حوزه انرژی کشور، گفت: سال گذشته در اوج مصرف، روزانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف کردیم، این در حالی است که کل صادرات گاز روسیه به قاره اروپا ۳۵۰ میلیون متر مکعب است. این به معنای آن است که ما روزانه دو برابر صادرات گاز روسیه به اروپا مصرف داریم.

وی در ادامه با اشاره به اتلاف منابع انرژی در حوزه آب، عنوان کرد: ما ارزش‌های خود را فراموش کرده و دچار نسیان شده‌ایم.

به‌طوری که میزان اتلاف منابع آبی در محصولات کشاورزی به ۹ میلیارد متر مکعب می‌رسد که در مقایسه با میزان آب شرب کشور رقم قابل‌توجهی است. در حوزه سوخت هم با چنین مشکلاتی مواجه هستیم.

پیشوائی با انتقاد از عقب‌ماندگی رشد اقتصادی در دهه ۹۰، گفت: متوسط رشد اقتصادی دولت مردمی بیش از ۴/۵ درصد بوده است، به‌عبارت دیگر، بیش از ۷۵ درصد رشد اقتصادی در سه سال گذشته از محل بهره‌وری ممکن شده است و استمرار این رشد می‌تواند عقب‌ماندگی‌های رشد اقتصادی در دهه ۹۰ را جبران کند.

وی با بیان اینکه با وضعیت مطلوب فاصله داریم، تصریح کرد: سازمان ملی بهره‌وری ایران برای تسریع حرکت بهره‌وری در کشور برنامه‌هایی را دنبال کرده است که یکی از اقدامات مردم‌سپاری فعالیت‌های حوزه بهره‌وری است. قصد داریم بهره‌وری را مردمی‌سازی کرده و با حضور بخش خصوصی، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان از ساختار‌های بروکراتیک دولتی عبور کنیم، چراکه در برخی موارد خود دولت به‌عنوان یک مانع شناخته می‌شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران تأکید کرد: یکی از ابتکارات سازمان، جریان‌سازی نوآوری بهره‌ور از نظریه‌پردازی تا اجرا بود که علاوه بر اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شد، ذیل چشم‌انداز ۲۰۲۵ سازمان بهره‌وری آسیایی ثبت شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، ادامه داد: بعد از نظریه‌سازی، در گام دوم، شروع به نهادسازی کردیم. نهاد سلسله رویداد‌های نوآوری بهره‌ور را شکل گرفت که از سه ضلع سازمان ملی بهره‌وری ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دستگاه‌های متولی بخش در حوزه آب و انرژی همچون وزارتخانه‌های نیرو و جهادکشاورزی تشکیل می‌شود.

پیشوائی ادامه داد: در مجموع بیش از ۳۲۰ طرح از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت شده است که با داوری‌های تخصصی در نهایت به ۱۵ طرح منتخب رسیده‌ایم که قصد داریم آن‌ها را تجاری‌سازی و مدیریت بخشی کنیم علاوه بر این، موضوع فعال‌سازی استان‌ها در زمینه نوآوری بهره‌وری به‌طور جدی پیگیری شد و اکنون ۳۱ کمیته بهره‌ور فعال در استان‌ها وجود دارد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران تأکید کرد: طی سه سال گذشته مسیر خوبی را پشت‌سر گذاشتیم و این امر به‌خوبی در دولت مردمی دیده شد، اما راه باقی مانده بیش از راه طی شده است. از تمام دستگاه‌های اجرایی دعوت می‌شود، نسبت به مرکزی که متولی آن هستند، موضوع بهره‌وری را دنبال کنند. دستگاه‌های تنظیم‌گر و سیاستگذار نیز باید نسبت به رفع مشکلات و چالش‌های پیش‌رو کمک کنند.

وی با اشاره به انتقاد شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص تعلل دستگاه‌ها در اعطای مجوزها، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه نوآوری این است که معطل مجوز‌های دولتی هستیم و وظیفه ما این است که بتوانیم این مسئله را با رعایت استاندارد‌ها تسهیل کنیم که این کار با جدیت در حال انجام است.

پیشوائی تأکید کرد: نیازمند یک عزم جدی هستیم و باید بتوانیم نهضت ملی بهره‌وری را در سراسر کشور شکل دهیم و من اینجا از همه دستگاه‌های اجرایی دعوت می‌کنم که بسته به مأموریتی که دارند موضوع بهره‌وری را دنبال کنند.

پیشوائی خاطرنشان کرد: مجلس باید سیاست‌هایی که مانع بهره‌وری می‌شوند را حذف کرده و سیاست‌های تسهیل‌کننده را قوت بخشند. در برنامه هفتم اگرچه موضوع بهره‌وری با قدرت بیشتری دیده شده است، اما آن گونه که مقام معظم رهبری بر این مسئله تاکید دارند، جای کار دارد.

 رهبر انقلاب در بند اول سیاست‌های تولیدی تأکید داشتند که هدف کلی و اولویت اصلی برنامه هفتم توسعه، رشد اقتصادی مبتنی بر افزایش بهره‌وری کل عوامل تولید است و این مسئله به ۴ عامل منابع انسانی، فناوری، سرمایه و مدیریت بستگی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین