کد خبر: ۹۰۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۳

استقبال گسترده نخبگان از خطبه‌های راهگشای ‌هاشمی رفسنجانی

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: سخنان تاریخی‌ هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه کم نظیر جمعه گذشته در دانشگاه تهران، با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی نخبگان و فعالین سیاسی روبه رو شده است؛ جدای از انتقادات صریحی که طیف اصولگرایان حامی احمدی نژاد از‌این سخنان عنوان کرده‌اند، اصلاح طلبان و عقلای جناح اصولگرا، جملگی با استقبال از ‌این سخنان، خواستار سرلوحه قرار دادن ‌این اظهارات از سوی مسوولان کشور شدند.

در همین زمینه دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: «دلسوزان نظام راهکارهای‌هاشمی رفسنجانی را برای برون رفت از وضعیت فعلی جدی بگیرند».

سید حسین موسوی تبریزی در گفتگو با ‌ایلنا، در تحلیل خود از سخنان آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران تاکید کرد: «امروز کمترین کاری که دلسوزان نظام برای برون رفت از شرایط کشور می‌توانند انجام دهند عمل به راهکارهایی است که از سوی آقای‌هاشمی رفسنجانی مطرح شده است».

وی با بیان‌اینکه عمل به راهکارهای ارائه شده از سوی رئیس مجلس خبرگان رهبری بستگی به میزان دلسوزی مسوولین دارد،خاطر نشان کرد: «مسوولین باید با آزاد کردن زندانی‌ها، ‌ایجاد بستر آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و دلجویی از آسیب دیدگان وقایع اخیر، فضایی را ‌ایجاد کنند که مردم احساس نکنند عده خاصی بر آنها مالکیت دارند و هیچ تفکری در جامعه اجازه بروز و ظهور ندارد».

موسوی تبریزی در عین حال تصریح کرد: «متاسفانه دیروز پس از نماز جمعه تهران شاهد بودیم که برخوردهایی با شرکت کنندگان در نماز جمعه صورت گرفت و رسانه ملی نیز با نحوه پوشش اخبار دیروز نشان داد که علاقه‌ای به جمع شدن ‌این ماجراها ندارد».

دبیر کل خانه احزاب با تاکید بر‌اینکه عده‌ای در کشور به دنبال خشونت هستند و ظاهرا منافع آنها در‌ایجاد فضای خشونت آمیز تامین می‌شود، تاکید کرد: «دیروز پس از پایان نماز جمعه شاهد بودیم که با عده‌ای که حداکثر اقدام آنها دادن شعار بود برخورد شد و‌این نشان دهنده علاقه عده‌ای به استمرار فضای خشونت آمیز است».

اما یک عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به راهکارهای ‌هاشمی رفسنجانی برای برون رفت از وضعیت فعلی، گفت: «مسوولین باید‌این رهنمودها را جدی گرفته و در عملی کردن آن سریع اقدام کنند».

حجت الاسلام محمد غروی در گفتگو با ایلنا در تحلیل خود از خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه تهران گفت: «صحبت‌های آقای‌هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران بسیار حکیمانه و براساس آرمان‌های انقلاب و سیاست‌های راهبردی امام خمینی ومقام معظم رهبری بود». وی ادامه داد: «خطیب نماز جمعه تهران بر نکات جالبی از جمله تکیه بر نقش مردم در حکومت، توجه به جمهوریت و اسلامیت نظام و وظیفه مسوولان در‌ایجاد اعتمادسازی و همدردی با کسانی که در‌این التهابات متضرر شدند و بیان‌ ایده‌ها و دیدگاه‌ها در چارچوب قانون تاکید کرد که باید مورد توجه قرار گیرد».

‌این استاد حوزه علمیه روح حاکم بر صحبت‌های‌هاشمی رفسنجانی را دلسوزی به نظام دانست و گفت: «بحث‌ایشان معطوف به آسیب شناسی انقلاب بود با‌اینکه می دانیم خود‌هاشمی رفسنجانی دراین وقایع آسیب دیدند اما اگر به خطبه‌ها دقت می شد متوجه می شدیم که وی خارج از‌این مسایل است و‌این امر نشانگر تقوای بالای‌هاشمی بود.‌این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به پیشنهاد آزادی زندانیان از سوی‌هاشمی رفسنجانی اشاره کرد وگفت:این پیشنهاد قاعدتا ناظر به کسانی است که دستشان به جنایت آلوده باشد نیست بلکه بیشتر متوجه زندانیان سیاسی است».

از سوی دیگر رئیس کمیسیون قضایی مجلس ششم تاکید کرد: «پیشنهادات‌هاشمی رفسنجانی بسیار راهگشا و مهم بود و باید گوش شنوایی برای‌این حرف‌ها وجود داشته باشد».

حجت الاسلام ناصر قوامی در گفتگو با‌ ایلنا با بیان‌ اینکه صحبت‌های‌ آیت الله‌هاشمی رفسنجانی حاوی نکات مهم و راهگشا بود اظهار داشت: «یکی از‌این بخش‌ها انتقاد وی از عملکرد شورای نگهبان بود. زمانی که ‌این شورا مهلت پنج روزه برای بررسی مجدد شکایات انتخاباتی یافت متاسفانه نتوانست اعتماد به کلی مصادره شده مردم را جلب کند». رئیس کمیسیون قضایی مجلس ششم به زندانی کردن راهپیمایان معترض و برخی فعالان سیاسی در جریان‌این انتخابات اشاره کرد وگفت: «اصلا معلوم نیست‌این افراد تحت چه شرایطی به سر می برند و سرنوشت آنها چه خواهد بود».

وی ادامه داد: «بعد از انتخابات رئیس دولت هواداران خود را برای برگزاری جشن دعوت می‌کند اما از برگزاری یک راهپیمایی ساده توسط هواداران کاندیدای دیگر جلوگیری می‌شود و‌این نمونه بارز تبعیض است».

مشاور مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری دهم مداخله نیروهای امنیتی و نظامی و برخی لباس شخصی‌ها در راهپیمایی‌های پس از انتخابات را نوعی اقدام جریان خزنده علیه جریان اصلاحات دانست و گفت: «قطعی تلفن همراه، فیلترینگ سایت‌ها،‌ایجاد پارازیت بر امواج ماهواره‌ای از دیگر اقدامات صاحبان قدرت در‌این انتخابات بود». از سوی دیگر دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی با استقبال از سخنان‌ آیت الله‌هاشمی رفسنجانی از علما و مراجع تقلید خواست از‌این سخنان حمایت کرده و برای راهکارهای ارائه شده از طرف وی برای برون رفت از وضعیت فعلی چاره اندیشی کنند.

اعظم طالقانی در گفتگو با‌ ایلنا با اشاره به سخنان‌هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: «آقای‌هاشمی با توجه به جایگاهی که در نظام دارند و با توجه به اشراف کاملشان به مسائل اخیر دلسوزانه راهکارهایی را ارائه دادند که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.» وی با بیان ‌اینکه سخنان‌هاشمی رفسنجانی بی شباهت با اولین نماز جمعه تهران به امامت‌ایت الله طالقانی نیست، گفت: «مرحوم طالقانی نسبت به تضیع حقوق مردم بسیار حساس بود و در طول دوران حیات خود بارها نشان داد که از حق دفاع کرده است، سخنان آقای‌هاشمی هم در نماز جمعه بی شباهت با اولین نماز جمعه تهران نبود به همین دلیل برای خود من تداعی کننده آن‌ایام بود».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین