کد خبر: ۹۱۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۹

گزارش وزارت خارجه آمریکا: ایران تا سلاح هسته‌ای سال‌ها فاصله دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بنابر گزارشی که اخیراً تحلیلگران اطلاعاتی و امنیتی وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده‌اند، ایران تا دست‌یابی به سلاح هسته‌ای سال‌ها فاصله دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب،‌ طبق سندی که اخیراً کنگره آمریکا منتشر کرده تحلیلگران اطلاعاتی و امنیتی وزارت خارجه ایالات متحده معتقدند ایران دست‌کم تا سال 2013 به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

دفتر اطلاعات و تحقیقات وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است که این گزارش بر پایه ظرفیت‌های فنی ایران تدوین شده و تصمیمات سیاسی ازقبیل اینکه آیا ایران قصد غنی‌سازی با غلضت بالا برای تولید بمب را دارد یا خیر در آن لحاظ نشده است.

به اعتقاد تحلیلگرانی که در تهیه این گزارش نقش داشته‌اند حداقل تا زمانی که بازرسی بین‌المللی از تاسیسات هسته‌ای ایران و فشار جهانی بر این کشور وجود داشته باشد، ایران به سمت غنی‌سازی با غلضت بالا نخواهد رفت.

در این گزارش علاوه بر پرونده هسته‌ای ایران به فعالیت‌های نظامی روسیه نیز پرداخته شده است. «دنیس بلیر» مدیر اطلاعات و امنیت ملی آمریکا فعالیت‌های نظامی روسیه را «سایه‌ای» از فعالیت‌های اتحاد جماهیر شوروی توصیف نموده و معتقد است نیروهای نظامی روسیه خطری برای اروپای مرکزی یا غربی نیستند و توانایی این کشور برای لجستیک گسترده نیرو به خارج از مرزهای خود «بسیار محدود» است.

فعالیت‌های القاعده در خاک آمریکا و تلاش FBI برای یافتن افرادی که با شبه‌نظامیان طالبان در مناطق قبیله‌ای پاکستان در ارتباط هستند از دیگر مفاد این گزارش است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین