کد خبر: ۹۲۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۴
کاظم جلالی خبر داد

احتمال دیدار اعضای كمیته ویژه‌ مجلس با كروبی

مستندات ادعای شکنجه بررسی می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی کمیته‌ ویژه‌ مجلس در پیگیری روند بازداشت‌‌های  حوادث بعد از انتخابات گفت: «بر اساس درخواست برخی اعضای کمیته ویژه و قبول رییس مجلس، احتمالا تعدادی از اعضای این کمیته با مهدی کروبی برای دریافت مستندات وی دیدار خواهند کرد». 

کاظم جلالی در حاشیه جلسه‌ علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که علت عدم حضور وی را در آخرین بازدید کمیته ویژه از بازداشتگاه اوین جویا شد، عنوان کرد: «در آن مقطع شهرستان بودم و بنابراین نتوانستم در این بازدید حاضر شوم».

وی در خصوص آخرین فعالیت‌ها و برنامه‌های کمیته ویژه‌ رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر، عنوان کرد: «بنای کار ما تنظیم هر چه سریع‌تر گزارش کمیته است تا آن را خدمت ریاست مجلس تقدیم کنیم».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به فعالیت دو کمیته در مجلس، عنوان کرد: «یک کمیته برای حادثه‌ کوی دانشگاه تشکیل شده بود که باید هر چه سریع‌تر گزارش خود را آماده کند و کمیته‌ دیگر مربوط به وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر بود که این گزارش نیز به زودی آماده خواهد شد کما اینکه آقای لاریجانی نیز تاکید کرده که هر چه سریع‌تر این گزارش در اختیار مجلس قرار بگیرد».

خبرنگار دیگری از نحوه‌ی برخورد با متخلفان بازداشتگاه کهریزک از جلالی پرسید که وی پاسخ داد: «کمیته‌ای فرا قوه‌ای در دبیرخانه‌ شورای عالی امنیت تشکیل شده که تعدادی از نمایندگان مجلس عضو این دبیرخانه هستند و مسائل را در آنجا پیگیری می‌کنند. ما امیدواریم با مقصران اصلی این حوادث هر چه سریع‌تر برخورد شود و در این راستا معتقدیم که نباید به رده‌ها توجه کرد و باید با مقصرین اصلی در هر رده‌ای که هستند برخورد شود».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید چرا دادگاه متخلفان کهریزک همانند چند دادگاه اخیر علنی برگزار نمی‌شود؟ عنوان کرد: «این مسئله بستگی به نظر دستگاه قضایی دارد، اما مهمترین کاری که باید انجام شود حفظ ساحت جمهوری اسلامی است».

جلالی با بیان این‌که طبق تاکیدات مقام معظم رهبری باید بطور جدی با متخلفین این قضیه برخورد شود، گفت: «باید ریشه‌های این تخلفات خشکیده شود تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم».

خبرنگار دیگری بر نحوه‌ شکنجه‌ بازداشت‌شدگان اخیر در بازداشتگاه کهریزک اشاره داشت که جلالی پاسخ داد: «طبق بررسی‌هایی که ما انجام دادیم بازداشتگاه کهریزک بازداشتگاه خاصی برای نگهداری اراذل و اوباش آن هم با دز بالا بود و حقیقتا جایگاه بازداشتی‌های اخیر کهریزک نبود و نباید آنها به آنجا منتقل می‌شدند. حوادث کهریزک به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست و همه بر برخورد با متخلفان آن و همه به ویژه مقام معظم رهبری بر برخورد با متخلفان آن تاکید کرده و دستور صریح داده‌اند».

خبرنگار دیگری از جلالی پرسید که چرا اسامی بازجویان کهریزک اعلام نمی‌شود که وی گفت: «دستگاه قضایی در این زمینه باید پاسخ دهد و البته کمیته‌ای که در دبیرخانه‌ شورای امنیت تشکیل شده کمیته‌ جامعی است و باید با جدیت پیگیری کنند و ما امیدواریم این گزارشات به اطلاع همه‌ مردم برسد».

سخنگوی کمیته‌ ویژه‌ مجلس در بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر، در پاسخ به سوال دیگری که عنوان می‌کرد پیش از این گفته شد دیدار اخیر کمیته از اوین در راستای آزادی برخی از بازداشتی‌ها انجام شده است، گفت: «پیشنهادهایی در این زمینه مطرح بود تا کسانی که دارای اتهامات و جرم‌های سبک‌تری هستند، مورد رافت اسلامی قرار بگیرند». با توجه به تغییر مدیریت قوه‌ی قضاییه برخی پیشنهادها از جانب دوستان در این زمینه مطرح بود که هر چه سریع‌تر پرونده‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا یک سری از این بازداشتی‌ها آزاد شده و این قضیه موجب آرامش خانواده‌های آنها شود».

خبرنگار دیگری در خصوص احتمال بازدید کمیته‌ ویژه‌ مجلس از بازداشتگاه‌های شاپور و پاسارگاد پرسید که جلالی در این زمینه، گفت: «مشکلی برای بازدید از این بازداشتگاه‌ها نیست و شاید این قضیه تاکنون به دلیل تراکم کارها به تعویق افتاده باشد، اما در بازداشتگاه شاپور و پاسارگاد از گزارشات برمی‌آید که بازداشتگاه شاپور مربوط به آگاهی تهران است و مجرمان سابقه‌دار در آنجا نگهداری می‌شوند. در اغتشاشات اخیر برخی افرادی که دستگیر شده بودند برای مدت کوتاهی به این بازداشتگاه‌ها برده شده بودند که این انگیزه‌ای شد که اعضای کمیته‌ ویژه و اعضای کمیسیون امنیت ملی این قضیه را پیگیری کنند».

خبرنگاری از جلالی پرسید اگر بازداشتگاه پاسارگاد مربوط به سپاه باشد، نمایندگان مجلس می‌توانند به این قضیه ورود پیدا کنند؟ گفت: «اطلاعاتی در خصوص پاسارگاد ندارم، اما اگر هم این بازداشتگاه مربوط به سپاه باشد قاعدتا منعی برای نمایندگان وجود ندارد؛ کما اینکه بازداشتگاه‌هایی که تاکنون از آنها بازدید داشته‌ایم تحت نظر دستگاه‌های مختلف بوده‌اند».

این عضو کمیته ویژه‌ بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر، همچنین در خصوص نامه‌ اخیر کروبی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی،گفت:« آقای کروبی می‌تواند مستندات خود را به کمیته ارایه کند و انتظار هم این بود که تاکنون این اتفاق بیفتد».

جلالی توضیح داد: «بر اساس درخواست برخی از اعضای کمیته‌ ویژه و قبول این درخواست از سوی علی لاریجانی، رییس مجلس این احتمال و آمادگی وجود دارد که برخی اعضای این کمیته در آینده از سوی رییس مجلس با آقای کروبی دیدار کنند تا مستندات ایشان را دریافت کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین