کد خبر: ۹۴۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۱
در کنفرانس امنیت مونیخ،

متکی از عزم جدی ایران برای مبادله اورانیوم خبر داد

وزیر خارجه چین بر موضع کشورش در مخالفت با تحریم‏ ایران تاکید کرد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب - سرویس بین الملل: کنفرانس امسال امنیت جهانی مونیخ که با شرکت ۴۰ کشور، به بررسی مشکلات امنیت جهانی می‏پردازد، دو میهمان ویژه داشت؛ متکی وزیر خارجه کشورمان و یانگ جیچی، وزیر خارجه چین.

اهمیت حضور این دو مقام ایرانی و چینی زمانی مشخص می‏شود که بدانیم، کنفرانس امسال، علاوه بر بحث امنیت اروپا و امریکا، مسئله افغانستان و مسئله هسته‏ای ایران را نیز در دستور کار خود داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس، ضمن تاکید مجدد بر حرف‏های رئیس جمهوری و این که زمینه لازم برای همکاری ایجاد شده است، آمادگی کشورمان را برای دستیابی به توافق جدی و عملیاتی کردن آن در خصوص تبادل اورانیوم با غنای پایین با اورانیوم با غنای 20 درصد را اعلام نمود.
منوچهر متکی همچنین شرایط کشورمان را برای این توافقات اعلام نموده است.

بر اساس سخنان آقای متکی، مهم‏ترین شرایط ایران، تعیین میزان مبادله و همچنین نحوه آن است. از نظر کشورمان، همان گونه که اخیرا نیز درباره آن در داخل بحث شده است، مبادله باید همزمان صورت گیرد و در عین حال میزان آن نیز باید بر اساس نیازی باشد که ایران اعلام می‏کند.

به جز حضور متکی، حضور وزیر خارجه چین نیز از این نظر اهمیت دارد که وی به عنوان نماینده یکی از اعضای دائمی شورای امنیت این بار نیز با صراحت از ادامه گفت و گو سخن گفت و پیشنهاد تحریم‏ بیشتر را رد کرد. این موضوع می‏تواند در این کنفرانس به نفع موضع جدید ایران در قبال همکاری با غرب باشد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین