کد خبر: ۹۵۵۵۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۵

متخصص پزشک قانونی: سقط جنین با سه شرط انجام می شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: صدای پایتخت – رادیو تهران – در برنامه بحث روز خود که اول اسفند روی آنتن رفت با حضور کارشناسان حقوقی –پزشکی به موضوع سقط جنین به عنوان یکی از معضلات اجتماعی اخلاقی کلان شهرهایی همچون تهران پرداخت وشرایط صدورمجوز برای سقط جنین ، مجازات هایی که برای سقط جنین قانونی وجود دارد را به بحث گذاشت. 

خانم دکتر جعفری ، سه شرط برای صدور مجوز سقط جنین قائل شد:

یکی بیماری های مادر است که ادامه بارداری خطر جانی برای مادر داشته باشد. دوم، اگر سن بارداری مادر از زمان لقاح زیر چهار ماه باشد و مادر هم مبتلا به بیماری هایی باشد و تولد بچه موجب هرج مادر و سوم در صورتی که ناهنجاری هایی در جنین محرز شده باشد .

دکتر تقی زاده – بازپرس مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی و دارویی در پاسخ به پرسش تفاوت سقط جنین و قتل گفت: خاتمه دادن به دوران حاملگی به طور عمد یا غیر عمد به نحوی که قبل از دوره زایمان طبیعی جنین صورت بگیرد یعنی سقط جنین صورت گرفته است .در جاهای عمدی از ناحیه مادر یا اطرافیان است و گاه از سوی حرف پزشکی .

در مقررات ما سقط جنین که بر خلاف قانون و غیر مجاز صورت می گیرد ، یعنی به شکل مخفی است دارای مجازات و اگر هم شکایتی صورت بگیرد قابل تعقیب قانونی است .

شرط تمتع جنین از حقوق مدنی اش منوط به زنده متولد شدنش است چنانچه این جنین به نوعی به عمد اسقاط شود قابل تعقیب کیفری است .در بحث مقررات کیفری ، اسقاط جنین با توجه به شرایطی که قانون گذار برای تعقیب کیفری مرتکبان آن در نظر گرفته ، در عمل امکان احراز همه آن شرایط امکان پذیر نیست . چون اکثر سقط های غیر قانونی معمولا با رضایت خود همان فرد است مگر آنکه گزارشی از مراجع ذیربط به دست ما برسد .

در ادامه برنامه مجری از تقی زاده می پرسد مجازات افراد ( چه مباشرت و چه پزشک و ... ) که مرتکب سقط جنین می شوند چیست ؟

دکتر تقی زاده : مجازات بسته به نوع اینکه مرتکب چه شخصی باشد متفاوت است . اگر مرتکب سقط جنین مادر باشد به دیه محکوم می شود . خواه روح دمیده شده باشد یا نشده باشد ولی اگر افراد پزشک، داروفروش، ماما باشند مجازات از سوی قانون گذار تشدید شده به لحاظ حرفه شان . هرچند که باز در مورد این افراد متخصص ، خود ، راسا و مباشرتا بیایند این کار را کنند احتمال دارد از طریق منشی های آنان و در غیاب پزشکان انجام دهند با توجه به اینکه وسایل و ابزار آن در مطب موجود است .
مجری می پرسد آقای دکتر آیا مواردی داشتید که افرادی به طور زیر پله ای و غیر قانونی مرتکب این خلاف شوند ؟

دکتر تقی زاده : بله ، منتها مرتکب سقط جنین پزشک نبود .

دکتر اقلیما – آسیب شناس و مددکار اجتماعی – در باره فراهم سازی تسهیلات لازم برای کنترل این معضل از سوی متولیان امر می گوید : اصلا در یک جلسه ای عنوان کردم که حد اقل دو ماه وقت در اختیار مسئولان و دادگستری قرار بدهید اینجا اگر دختری مثلا صیغه عقد کرده و نمی تواند ازدواج کند این بچه الان درد سر دار است . این دختر خود را به آب و آتش می زند . سئوالم از آنها این بود اگر بچه شما بود چه کار می کردید ؟! آیا دنبال دکتری نمی گشتید که یواشکی این کاررا کنید ؟ اکثرا خندیدند گفتند راست می گویید . بله اگر در شرایط خاص قرار گرفتم می گویم زندان هم بروم طوری نیست ، بچه راحت شود .

در پایان برنامه ، مجری از متخصص پزشکی قانونی خانم دکتر جعفری خواست که چه توصیه ای به دختر ها یا پسر ها دارید که به هر حال گرفتار چنین مساله ای می شوند ؟

دختر هایی که پس از تجاوز جنسی به این مراکز پزشکی مراجعه می‏کنند تا فاصله هفتاد و دو ساعت قرص های ضد بارداری مصرف کنند نه پس از آن که دیگر دیر می‏شود . وی از میزان مراجعات به پزشکی قانونی با هدف درخواست سقط جنین گفت: ما در استان تهران 1800 مورد مراجعه برای سقط جنین داشتیم و حدود 700 مورد را مجوز سقط جنین دادیم. این مجوز ها در صورت دارا بودن شرایط فقط در مراکز استان ها داده می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
0
3
برادرم به تازگی فوت کرده و متوجه شده ایم همسرش باردار است حدود سه ماهه و دو فرزند دیگر هم دارد ولی زن بسیار منزوی و ناتوان از بزرگ کردن سه فرزند است آیا حکم شرعی برای سقط ان وجود دارد؟
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
0
0
با سلام من خانمم ۱۸ هفته و ۵ روزه بارداره و پس از ازمایش امنوسنتز متوجه شدیم که دارای کروموزن اضافه y هستش یعنی دچار اختلال ژنتیکی کلاین فلتر می باشد ایا پزشک قانونی اجازه سقط را میدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
4
2
باسلام.اگرخانمی درهفته چهارم یاپنجم بارداریش موردضرب وجرح قرارگیردوموجب سقط شودحکم قانونی درموردآن افرادیافردچیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
0
0
من میخوام پسر به دنیا بیارم دختر شد میخوام سخت کنم
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
0
سلام
با همسرم مشکل دارم در حال طلاق هستیم. خانم 4ماهه بارداره فرزند پسر. آیا قانونی میشود سقط کرد؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
ادرس میدین
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین